منو
 صفحه های تصادفی
پیشینه هنر معرق
Ununpentium
پایان نامه
آینه تخت
درس فلسفه و منطق
استفاده ابوحنیفه از حکم امام صادق علیه السلام
شانسی
معاملات تجارتی تبعی
باد خورشیدی
قیام با لشکر 10 هزار نفری
 کاربر Online
1052 کاربر online
تاریخچه ی: حکمت

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
علامه طباطبایی (ره) در تعریف حکمت می‌فرماید:«حکمت قضایای مطابق با واقع است. قضایایی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گیرد؛ مثل معارف الهی مربوط به مبداء و معاد. »

حکمت از جمله بخشش‌های خداوند در دنیا به صالحان است. خداوند به برخی از بندگان که تشنه معرفت و جویای حقیقت‌اند، به پاس عبودیت‌شان، حکمت می‌بخشد و آنان را سیراب می‌کند. هیچ سرمایه‌ای به ارزش و بزرگی حکمت نیست.
خداوند متعال دنیا را «متاع قلیل» (کالایی کم‌ارزش) می‌داند در حالی که حکمت را «خیر کثیر» می‌داند. در آیه 269 سوره بقره چنین آمده است:« من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً » ( هر کس از حکمت برخوردار شود، از خیر کثیر برخوردار گشته است.)

لقمان حکیم از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود.

منبع:
تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره


از جمله پاداشهای خداوند در دنیا به صالحان که قطره ای از آن بر همه جهان طبیعه برتری دارد و به تعبیر قرآن « خیر کثیر» است که معرفی است بنام حکمت که حضرت حق به اندکی از بندگان که تشنه معرفت و جویای حقیقتند و به پاس عبودیت آنان را سیراب می کند هیچ سرمایه انبوهی به اوج منزلت حکمت نمی باشد و تمامی این در قبال آن ناچیز است.

خداوند متعال دنیا را متاع قلیل می داند در حالی که حکمت را خیر کثیر می داند می فرماید: « من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً »؛ هر کسی که از حکمت بر خوردار گشت، پس به تحقیق که از خیر کثیر برخوردار گشته است. آیه 269 بقره.

علامه طباطبایی رضوان الله علیه در تعریف حکمت می فرماید: « حکمت قضایای مطابق با واقع است آن قضایائی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گیرد مثل معارف الهی مربوط به مبداء و معاد و مثل و معارفی که واقعیتهای عالم طبیعت را از آن جهت که به سعادت انسان مربوط است بیان می کند نظیر واقعیت فطری که زیر بنای تشریعیات است. »

تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره لقمان حکیم از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی ،عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [10:50 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 22 دی 1383 [11:15 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 20 تیر 1383 [10:27 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..