منو
 صفحه های تصادفی
کاربر:لیلا نوزری
دکتر هاوزر کیست
ویژگیهای هندسی مثلث
حکومت نصریه در غرناطه
سقیفه بنی ساعده
احتیاط در عمل
اصل اکسترمال
مسؤولیت چیست؟
ورمیکولیت
سبکهای شهرسازی در ایران قبل از اسلام
 کاربر Online
574 کاربر online
تاریخچه ی: حکمت

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-8Lines: 1-10
-از جمله پاهای داند در نیا ب صالحان ک طره ای از آ بر همه جهان طبیعه برتری درد به تعبیر قن « خی کثیر » است که مرفی ات بنا ک که رت حق ه اندکی از بندگان که شنه عرت جویای حقیقتند و به پاس عودیت نان را یر می ن هیچ سرمی اهی به او منت حکمت نمی باد و تممی این در قبال آن ناچیز است. +علامه ابایی () در عری حکت یرمایدکت قیی ماق با ت. قایایی که ه گ ای سعدت نسانی را ر می گیرد؛ م معار هی مربو مبدا و ((ماد)). »
-خداوند متعال دنیا را متاع قلیل ی داند در حالی که حکمت را خیر کثیر می داند می رید: « __من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً__ »؛ هر کسی که از حکمت برخوردار گشت، ه تحقق که از خیر کثیر برخوردار گشته است. (آیه 269 بقره). +حکمت از جمله بخشش‌های خداوند در دنیا به صالحان است. خداوند به برخی از بندگان که تشنه معرفت و جویای حقیقت‌اند، به پاس عبودیت‌شان، حکمت می‌بخشد و آنان را سیراب می‌کند. هیچ سرمایه‌ای به ارزش و بزرگی حکمت نیست.
خداوند متعال دنیا را «متاع قلیل» (کاایی کم‌ارزش) می‌داند در حالی که حکمت را «خیر کثیر» میداند. در آیه 269 سر قره چنین آمده است:« __من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً__ » ( هر کس از حکمت برخوردار ش، از خیر کثیر برخوردار گشته است.)
-علاه باطبایی ون لله لی ری حکمت می فماید: « حک قضایای مطابق با واقع ت آن قضایائی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گی مثل معارف الهی م به مبدء و ((معا)) و مثل و معارفی که واقعیها عالم طبیت ا از آن جهت که به سعادت انسان مربوط ت بیان ی کند نظیر ویت ی ک زیر بی تشریعیات است. » +((لقما کیم)) ن هت کی و و ه حکیم گفته می د ک قایق ناب مطابق با واقع ابعاد ملف ادی الاقی، عملی ا جان او ین در ل ور ب.
-تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره ((لقمان حکیم)) از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود. +منبع:
تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [10:50 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 22 دی 1383 [11:15 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 20 تیر 1383 [10:27 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..