منو
 صفحه های تصادفی
انواع عهد وپیمان
یاران برجسته امام سجاد علیه السلام
دوره فترت موقت با مقدمه حکومت رسمی
نقش اسلام درتکوین و پیروزى‏انقلاب ایران
ترسیم پرتو
وحدت دو نام - محمد بن عبدالله : محمد رسول الله - ص
کاربرد رادیوایزوتوپها در پزشکی
تاریخچه روانشناسی انسان گرایی
آمار استنباطی
Zinc
 کاربر Online
389 کاربر online
تاریخچه ی: حقوق

نگارش: 22



عکس پیدا نشد


واژه حقوق در زبان فارسی به معانی گوناگون به کار میرودکه از مهمترین آ نها عبارتند از:

1.مجموع قواعدی که بر اشخاص ، از این جهت که در اجتماع هستند، حکومت میکند.
انسان موجودی است اجتماعی که میان همگنان خود به سر می برد.به حکم طبیعت، شخص در اجتماع کوچک خانواده زاده میشودو در سایه مراقبت و تربیت این گروه نیاز های مادی و معنوی خویش را تامین میکند.ولی ، پس از دوران کودکی نیز او با دیگران زندگی میکند و با همکاری آنان به خواسته های خود میرسد.

از سوی دیگر ، خواسته های آدمیان به حکم فطرت با هم شباهت زیاد دارد.کم و بیش همه یک چیز را طالبند.پس نزاع بر سر جلب منفع بیشتر و تامین زندگی بهتر در می گیرد.
انسان اندیشمند از آغاز خود شناسی دریافت که بقای اجتماع او با آشوب و زور گوئی امکان نداردو ناچار باید قواعدی بر روابط اشخاص ،از جهتی که عضو جامعه اند،حکومت کند و ما امروز وجموع این قواعد را حقوق می نامیم.

2.برای تنظیم رابط مردم و حفظ نظم در اجتماع ،حقوق برای هر کس امتیاز هایی در برابر دیگران می شناسدوتوان خاصی به او میبخشد.این امتیاز و توانائی را حق می نامند که جمع آن حقوق است و حقوق فردی نیز گفته می شود:حق حیات،حق مالکیت،حق آزادی شغل و حق زوجیت به اعتبار معنی اخیر است که گاه با عنوان حقوق بشر مورد حمایت قرار می گیرد.ولی،واژه حقوق،به معنی نخست،همیشه با ترکیب جمع به کار میرود و برای نشان دادن مجموع نظامها و قوانین است، مانند حقوق ایران، حقوق مدنی، حقوق بین الملل و ..

3.حقوق معانی دیگری هم دارد:برای مثال ،وقتی سخن از حقوق کارمندان دولت یا حقوق دیوانی می شود،مقصود دستمزد کارکنان و پولی است که دولت بابت ثبت اسناد رسمی از دو طرف معامله می گیرد.این معانی،که بیشتر در امور مالیاتی و حقوق اداری به کار میروددر واقع از شاخه های حق است که رنگ اصطلاح پذیرفته.

4.گاه مقصود از واژه حقوق علم حقوق است،یعنی دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی و سیر تحول و زندگی آن می پردازد.

تاریخچه



رابطه حقوق و عدالت


مشهور است که دولتی پایدار میماند که اقامه عدل کند ودر رفتار خود با مردم جانب انصاف بدارد.قاعدهای را که مردم با عدالت و انصاف منطبق ندانند هیچ گاه به رغبت اجرا نمی کنند و برای فرار از این بی عدالتی به انواع وسایل دست میزنند پس دولت برای حفظ نظام عمومی وایجاد آرامش اجتماعی، ناگزیر است که تا حد امکان قواعد حقوقی را با عدالتی که نزد مردم محترم است سازگار کند.

شاخه های علم حقوق


در علم حقوق دو تقسیم بندی اساسی وجود دارد:

تقسیم بندی اول:

تقسیم بندی دوم:

مشاغل مربوطه



همچنین ببینیم:




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 24 مهر 1384 [11:39 ]   45   حسین غراب      جاری 
 یکشنبه 24 مهر 1384 [11:33 ]   44   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [13:31 ]   43   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [12:56 ]   42   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [12:31 ]   41   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 12 شهریور 1384 [12:57 ]   40   حسین غراب      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 شهریور 1384 [14:07 ]   39   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [10:39 ]   38   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 30 مرداد 1384 [09:08 ]   37   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 30 مرداد 1384 [07:40 ]   36   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 29 مرداد 1384 [12:29 ]   35   حسین غراب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 26 مرداد 1384 [07:09 ]   34   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [10:41 ]   33   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [10:17 ]   32   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [10:16 ]   31   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [08:49 ]   30   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [06:35 ]   29   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 22 مرداد 1384 [12:29 ]   28   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 22 مرداد 1384 [12:12 ]   27   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [08:05 ]   26   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [08:01 ]   25   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [05:49 ]   24   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 15 مرداد 1384 [09:23 ]   23   حسین غراب      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 بهمن 1383 [19:34 ]   22   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 بهمن 1383 [05:07 ]   21   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 بهمن 1383 [05:05 ]   20   طه محمدی      v  c  d  s 
 جمعه 25 دی 1383 [20:58 ]   19   طه محمدی      v  c  d  s 
 جمعه 25 دی 1383 [20:57 ]   18   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [21:37 ]   17   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [21:34 ]   16   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [21:33 ]   15   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [18:46 ]   14   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [07:47 ]   13   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [07:47 ]   12   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [07:47 ]   11   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [07:47 ]   10   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [11:29 ]   9   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [11:25 ]   8   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [08:34 ]   7   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [07:57 ]   6   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [07:57 ]   5   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 آذر 1383 [18:43 ]   4   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [18:41 ]   3   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [18:31 ]   2   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [18:23 ]   1   طه محمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..