منو
 صفحه های تصادفی
نگاهی به امکانات نسخه جدید SQL Server 2005
ساختار جهان
استودیوی تلویزیونی
سطوح نشانی دهی
اصطکاک
نظریه جیمز دیویس
سیمای غازان خان
شهر اصفهان
کار را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید
تاثیر ناکامی بر بهداشت روانی
 کاربر Online
334 کاربر online
تاریخچه ی: حس خیرخواهی و فضیلت

گرایش دیگری در انسان هست كه به اصطلاح از مقوله خیر و فضیلت است. به تعبیر دیگر از مقوله اخلاق است.
اموری هست كه انسان به آنها گرایش دارد نه به دلیل اینكه منفعت است بلكه به دلیل اینكه فضیلت و خیر عقلانی است. منفعت، خیر حسی است و فضیلت، خیر عقلی.
فضیلت مانند گرایش انسان به راستی از آن جهت كه راستی است و در مقابل تنفر از دروغ و گرایش انسان به تقوا و پاكی.
به طور كلی این گونه گرایشها كه فضیلت است دو نوع است؛ بعضی فردی است و بعضی اجتماعی. فردی مثل گرایش به نظم و انضباط، گرایش به تسلط بر نفس (آنچه كه ما مالكیت نفس می‌نامیم) بر خود مسلط بودن و بسیاری دیگر از مفاهیم اخلاق فردی، حتی شجاعت- به معنی قوت قلب ،نه زور بازو كه آن از مقوله اخلاق نیست. شجاعت در مقابل جبن- و امثال اینها؛
«فضیلت اجتماعی» مانند گرایش به تعاون، كمك دیگران بودن، با یكدیگر یك كار اجتماعی كردن گرایش به احسان و نیكوكاری، گرایش به فداكاری (كه هیچ با منطق منفعت جور در نمی‌آید زیرا فداكاری یعنی فدا كردن خود، حتی جان خود)، گرایش به ایثار، اینكه انسان در حالی كه كمال احتیاج به چیزی را دارد دیگری را بر خود مقدم بدارد.
پس به طور كلی گرایش به فضیلت، یا گرایشهای اخلاقی، یا به تعبیر دیگر گرایشهایی كه از مقوله فضیلت و خیر اخلاقی است در انسان هست.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:14 ]   5   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [12:45 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [10:01 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [10:00 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [20:28 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..