تاریخچه ی:
حدیث غدیر
تفاوت با نگارش: 4
- | !هرکس که مرجع دین است زعیم ی هم باید او باشد. |
+ | !هرکس که مرجع ((دین)) است زعیم ت اسلام هم باید او باشد. |
- | در مسئله زعامت علی(ع) هم پیغمبر تصریح کرده است که یک نمونه آن حدیث غدیر است که پیغمبر اکرم آن را در غدیر خم و در حجه الوداع فرمودند. |
+ | در مسئله زعامت ((امام علی|علی(ع) ))هم پیغمبر تصریح کرده است که یک نمونه آن حدیث غدیر است که پیغمبر اکرم آن را در غدیر خم و در حجه الوداع فرمودند. |
- | حجه الوداع آخرین حج پیمبر اکرم(ص) است و شاید ایشان بعد از فتح مکه یک حج بیشتر نکردند البته قبل از حجه الوداع حج عمره کرده بودند رسول اکرم صلای عام دادند و مخصوصاً مردم را دعوت کردند که به این حج بیایند همه را جمع کردند و بعد در مواقع مختلف در مسجد الحرام در عرفات در منا و بیرون منا در غدیر خم و در جاهای دیگر خطابه های عمومی خود را القا کردند از جمله در غدیر خم بعد از آنکه جا به جا مطالبی را فرموده بود مطلبی را به عنوان آخرین قسمت با بیان شدید ذکر نمود به نظر من فلسفه اینکه پیغمبر این مطلب را در آخر فرمود همین آیه ای است که قرائت کرد سوره مائده آیه 67. |
+ | حجه الوداع آخرین حج ((پیمبر اکرم))(ص) است و شاید ایشان بعد از ((فتح مکه)) یک ((حج)) بیشتر نکردند البته قبل از ((حجه الوداع)) ((حج عمره)) کرده بودند رسول اکرم صلای عام دادند و مخصوصاً مردم را دعوت کردند که به این حج بیایند همه را جمع کردند و بعد در مواقع مختلف در مسجد الحرام در ((عرفات)) در ((منا)) و بیرون منا در ((غدیر خم)) و در جاهای دیگر خطابه های عمومی خود را القا کردند از جمله در غدیر خم بعد از آنکه جا به جا مطالبی را فرموده بود مطلبی را به عنوان آخرین قسمت با بیان شدید ذکر نمود به نظر من فلسفه اینکه پیغمبر این مطلب را در آخر فرمود همین آیه ای است که قرائت کرد سوره مائده آیه 67. |
- | بعد از اینکه پیغمبر اکرم در عرفات و منی و مسجدالحرام کلیات اسلامی را در باب اصول و فروع بیان کرده که مهمترین سخنان ایشان است یک مرتبه در غدیر خم اینطور می فرماید مطلبی است که اگر آن را نگویم هیچ چیز نگفته ام فما بلغت رسالته به من گفته اند که اگر آن را نگویی هیچ چیز نگفته ای یعنی همه هبا و هدر است. |
+ | ::{picture=ghadir.jpg height=274 width=370}::
بعد از اینکه پیغمبر اکرم در ((عرفات)) و ((منا)) و ((مسجد الحرام)) کلیات اسلامی را در باب اصول و فروع بیان کرده که مهمترین سخنان ایشان است یک مرتبه در ((غدیر خم)) اینطور می فرماید مطلبی است که اگر آن را نگویم هیچ چیز نگفته ام فما بلغت رسالته به من گفته اند که اگر آن را نگویی هیچ چیز نگفته ای یعنی همه هبا و هدر است. |
| حضرت پرسیدند: چه کسی نسبت به مؤمنین از خودشان سزاوارتر است؟ همه جواب دادند البته شما، | | حضرت پرسیدند: چه کسی نسبت به مؤمنین از خودشان سزاوارتر است؟ همه جواب دادند البته شما، |
- | حضرت فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. این حدیث هم مثل حدیث ثقلین دارای اسناد زیادی است. پس یعنی ولایت و اولویت امیرالمؤمنین علیه السلام از نوع ولایت رسولالله است. |
+ | حضرت فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. این حدیث هم مثل ((حدیث ثقلین)) دارای اسناد زیادی است. پس یعنی ولایت و اولویت امیرالمؤمنین علیه السلام از نوع ولایت ((پیامبر اکرم|رسولالله)) است.
مرحوم ((علامه امینی)) در این باب تمام روایاتی که دربارة واقعه غدیر بوده را از منابع سنت و ((شیعه)) در کتابی به نام __((الغدیر))__جمعآوری نمودند که تمامی روایات با سند مربوطه در آن آمده است.
!همچنین ببینید:
((پیامبر اکرم و معرفی حضرت علی علیه السلام به عنوان جانشین))
((گزارشی از حادثه غدیر و خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم))
((فضیلت عید غدیر))
!غدیریه شعرای ((شیعه)) برای بزرگداشت روز غدیر همیشه اشعاری در وصف آن سروده اند. در زیر یک نمونه از آن را می آوریم: ~~green:::__غدیریة ابن حمّاد عبدی__::~~ ::یا سائلى عن حیدر اعییتنى----------------انا لست فى هذا الجواب خلیقا::
::الله سماه علیا باسمه-------------------------فسما علوا فى العلا و سموقا::
::و اختاره دون الورى و اقامه--------------علما الى سبل الهدى و طریقا::
::اخذ الاله على البریة کلها-----------------عهدا له یوم الغدیر وثیقا::
::و غداة وافى المصطفى اصحابه----------------جعل الوصى له اخا و شقیقا::
::فرق الضلال عن الهدى فرقى الى---------------ان جاوز الجوزاء و العیوقا::
::و دعاه املاک السماء بامر من--------------اوحى الیهم حیدر الفاروقا::
::و اجاب احمد سابقا و مصدقا-----------------ما جاء فیه فسمى الصدیقا::
::فاذا ادعى هذه الاسامى غیره------------------فلیاتنا فى شاهد توثیقا::
__ترجمه:__
1- «اى کسى که از ((حیدر)) و شناخت او از من پرسش مىکنى، تو مرا خسته و فرسوده ساختى! زیرا که من به هیچوجه در خور بیان این واقعیت نیستم، و شایستگى کشف این حقیقت را ندارم!
2- خداوند طبق نام خودش، او را ((على)) نامید، فلهذا در مراتب مجد و علو و بلندى و رفعت، بالا رفت.
3- خداوند او را اختیار و انتخاب کرد از میان تمام مردم جهان، و همه را کنار زد، و او را راه و طریق و نشانه به سوى راههاى هدایتبرافراشت و معین کرد.
4- خداوند در روز غدیر، از همه خلایق عهد و پیمان استوارى براى ولایت و تمکین و پیروى از او گرفت.
5- و در صبحگاه روشن و درخشان روزى که مصطفى بین اصحاب خود عقد برادرى و اخوت بست، على وصى را براى خود برادر و همتا قرار داد.
6- و بنابراین با این عمل، بین ضلالت و هدایت جدائى افکند، و على با این برادرى پیامبر گرامى، آنقدر بالا رفت که از برج جوزآء و از ستاره عیوق گذشت.
7- و ((فرشته|فرشتگان)) سماوى به دستور و فرمان خداوندى که به آنها وحى مىفرستد، همگى على را حیدر و ((فاروق)) نامیده، و بدین اسم نام نهادند.
8- او از همه زودتر پیشى گرفته و سبقت جسته، و دعوت ((احمد)) را لبیک گفت، و آنچه درباره احمد نازل شده بود را تصدیق کرد، فلهذا به صدیق امت نامیده شد. |
- | مرحوم ((امه امین)) ر این اب ا روایاتی که دربا واعة دیر بده را از ابع سنت و ی د کابی به نا __((دیر))__جعآوری نمودن که تمای ویات با سد موه در آ آمد . |
+ | 9- و ابراین یر ا هر کس اا ی ااب و اى کند اید برا ی مدا و برا م هد دیل و». |
| منبع: سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری | | منبع: سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری |