تاریخچه ی:
حتمی بودن خروج سفیانی - حمران : 2
((حمران بن اعین ))از امام باقر (علیه السلام) درباره این آیه: « فقضی اجلاً و اجلُ مسمی عنده» (انعام:2) این گونه روایت کند: « آن ها دو اجل است، اَجَل حتمی و اجل موقوف (مشروط) ».
حمران پرسید: حتمی چیست؟ امام (علیه السلام) فرمود: « چیزی که غیر از آن نیست.»
حمران گفت: موقوف (مشروط) چیست؟ امام فرمود: « آن چیزی که برای خدا در آن اراده و خواستی است.» حمران گفت: « امیدوارم که اجل سفیانی از نوع موقوف و مشروط باشد.» امام (علیه السلام) فرمود: فلا به خدا سوگند، آن حتمی است.
در حدیث دیگری فضیل از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: « برخی از امور، امور موقوفه است و برخی دیگر امور حتمی است و سفیانی از حتمیاتی است که چاره ای از آن نیست. »
منابع:
بحارالانوار، 52/249 حدیث 133 و 134 ---------غیبه النعمانی
مراجعه شود به:
((نشانه های ظهور - خروج سفیانی))