تاریخچه ی:
جک هیدرولیک
تفاوت با نگارش: 4
| !دید کلی | | !دید کلی |
| ((مایع|مایعات)) تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با ((نیرو|نیروی محرک)) خیلی کم بتواند ((نیروی مقاوم)) فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. | | ((مایع|مایعات)) تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با ((نیرو|نیروی محرک)) خیلی کم بتواند ((نیروی مقاوم)) فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. |
| + |
|
| + | |
| + |
|
| !جک هیدرولیک چیست؟ | | !جک هیدرولیک چیست؟ |
| جک هیدرولیک وسیلهای است که در آن نیرویی بر ((روغن موتور|روغن)) موجود در یک استوانه کوچک وارد میشود. این نیرو سبب میشود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به ((پیستون)) استوانه بزرگ فشار میآورد و باعث بلند شدن بار روی ((سیلندر|استوانه)) (مثلا ماشین) میشود. مکانیزم کار ((ماشین جرثقیل|ماشینهای جرثقیل)) ، و غیره نیز چنین میباشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام میدهد. | | جک هیدرولیک وسیلهای است که در آن نیرویی بر ((روغن موتور|روغن)) موجود در یک استوانه کوچک وارد میشود. این نیرو سبب میشود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به ((پیستون)) استوانه بزرگ فشار میآورد و باعث بلند شدن بار روی ((سیلندر|استوانه)) (مثلا ماشین) میشود. مکانیزم کار ((ماشین جرثقیل|ماشینهای جرثقیل)) ، و غیره نیز چنین میباشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام میدهد. |
| در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده میشود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل میکند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل میشود و آنرا به طرف بالا میراند. | | در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده میشود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل میکند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل میشود و آنرا به طرف بالا میراند. |
| !مزیت مکانیکی جک هیدرولیک | | !مزیت مکانیکی جک هیدرولیک |
| فشارهای وارد بر استوانهها که همان ((فشار|نیروی وارد بر واحد سطح)) یعنی ~~green:__P = F/A__~~ است، باهم برابرند. بنابراین:
| | فشارهای وارد بر استوانهها که همان ((فشار|نیروی وارد بر واحد سطح)) یعنی ~~green:__P = F/A__~~ است، باهم برابرند. بنابراین:
|
| ::~~green:__Pe = Pl__~~:: | | ::~~green:__Pe = Pl__~~:: |
| به عبارت دیگر میتوان نوشت:
| | به عبارت دیگر میتوان نوشت:
|
| ::~~green:__Fe/Ae = Fl/Al__~~:: | | ::~~green:__Fe/Ae = Fl/Al__~~:: |
| که در آن __F__ همان نیروهای مقاوم و محرک ، __A__ همان سطح مقطع دو پیستون میباشد. در حالت سادهتر ((مزیت مکانیکی)) قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در میآید:
| | که در آن __F__ همان نیروهای مقاوم و محرک ، __A__ همان سطح مقطع دو پیستون میباشد. در حالت سادهتر ((مزیت مکانیکی)) قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در میآید:
|
| ::~~green:__AA = Ml/Ae__~~:: | | ::~~green:__AA = Ml/Ae__~~:: |
| دسته جک نیز یک ((اهرم|اهرم نوع دوم)) است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش میدهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد میشود و جک این ((نیرو)) را افزایش میدهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت میباشد. | | دسته جک نیز یک ((اهرم|اهرم نوع دوم)) است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش میدهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد میشود و جک این ((نیرو)) را افزایش میدهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت میباشد. |
| + |
|
| + | |
| + |
|
| !آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش میدهد؟ | | !آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش میدهد؟ |
| دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ میشود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصلهای که پیستون جابجا میشود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:
| | دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ میشود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصلهای که پیستون جابجا میشود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:
|
| ::~~green:__AeΔSe = AlΔSl__~~:: | | ::~~green:__AeΔSe = AlΔSl__~~:: |
| اگر ماشین را بدون ((نیروی اصطکاک|اصطکاک)) در نظر بگیریم داریم:
| | اگر ماشین را بدون ((نیروی اصطکاک|اصطکاک)) در نظر بگیریم داریم:
|
| ::~~green:__MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl__~~:: | | ::~~green:__MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl__~~:: |
| و چون ~~green:__MA = Fl/Fe__~~ بنابراین:
| | و چون ~~green:__MA = Fl/Fe__~~ بنابراین:
|
| ::~~green:__FlΔSl = FeΔSe__~~:: | | ::~~green:__FlΔSl = FeΔSe__~~:: |
| که نشان میدهد در حالت ایدهآل کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.
| | که نشان میدهد در حالت ایدهآل کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.
|
| در ((قرقره)) ، اهرم و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایدهآل (یعنی بدون اصطکاک) هر ((ماشینهای ساده|ماشینی)) را میتوان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله ~~green:__MA = ΔSe/ΔSl__~~ حتی در پیچیدهترین ماشین ، میتوان مزیت مکانیکی ایدهآل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت میدهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا میشود، پیدا کرد. | | در ((قرقره)) ، اهرم و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایدهآل (یعنی بدون اصطکاک) هر ((ماشینهای ساده|ماشینی)) را میتوان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله ~~green:__MA = ΔSe/ΔSl__~~ حتی در پیچیدهترین ماشین ، میتوان مزیت مکانیکی ایدهآل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت میدهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا میشود، پیدا کرد. |
| !کاربردهای جک هیدرولیک | | !کاربردهای جک هیدرولیک |
| در بلند کردن ((ماشینآلات سنگین)) ، ((ماشینهای کمپرسور)) ، ((ماشین جرثقیل|جرثقیلها)) ، ((پالایشگاه|پالایشگاهها)) ، ((حفاری زیر زمینی|حفاریهای زیر زمینی)) ، ((برج سازی)) و ((معماری)) ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده میشود. | | در بلند کردن ((ماشینآلات سنگین)) ، ((ماشینهای کمپرسور)) ، ((ماشین جرثقیل|جرثقیلها)) ، ((پالایشگاه|پالایشگاهها)) ، ((حفاری زیر زمینی|حفاریهای زیر زمینی)) ، ((برج سازی)) و ((معماری)) ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده میشود. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((اهرم)) | | *((اهرم)) |
| *((پالایشگاه)) | | *((پالایشگاه)) |
| *((پیستون)) | | *((پیستون)) |
| *((روغن موتور)) | | *((روغن موتور)) |
| *((سیلندر)) | | *((سیلندر)) |
| *((فشار)) | | *((فشار)) |
| *((قرقره)) | | *((قرقره)) |
| *((ماشین جرثقیل)) | | *((ماشین جرثقیل)) |
| *((ماشینهای ساده)) | | *((ماشینهای ساده)) |
| *((ماشین آلات سنگین)) | | *((ماشین آلات سنگین)) |
| *((ماشین کمپرسور)) | | *((ماشین کمپرسور)) |
| *((مزیت مکانیکی)) | | *((مزیت مکانیکی)) |
| *((نیرو)) | | *((نیرو)) |
| *((نیروی اصطکاک)) | | *((نیروی اصطکاک)) |
| *((نیروی محرک)) | | *((نیروی محرک)) |
| *((نیروی مقاوم)) | | *((نیروی مقاوم)) |