- | جهر به بسم الله (بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحیم): جهر، اصطلاحی است فقهی که به معنی آشکار ساختن و لن ساختن می باشد و همواره مقابل اصطلاح اخفا به معنی پنهان کردن ستعال می ود، جهر به بسم الله الرحمن الرحیم یعنی بلند خواندن آیه شریفه « بسم الله الرحمن الرحیم » در آغاز نماز، بنا بر ای ((امیه)) یکی از عاتهای مؤمنان بر شمرده شده است.
فقهای اسلامی و بر و وب جهر بسم الله در تلاوت حمد و سوره در رکعت اول و دوم ((نمازهای واجب جهرمی))، حکم به استاب جهر در بسم اله لرحمن الرحیم در تمامی ((نمازهای واجب غیر جهرمی)) اخفاتی و در نمازهای مستحبی نموده اند این فوای هر ب بم الل مقال ب اه ست که بسیاری آنان یا ب م ئیا ه دم ه و بلن نخان ن فو ده ان. از ی ری روایات ((اهل یت)) لیهم للام ه و ا بسم الله در آغاز سه های نماز و نیز کید ران به هر ن لال دارد.
((فخر رازی)) ر مسئله هفتم از مائل مستنبطه از سه حمد به موضوع جهر و خفف پرداخته و پ از قل نظری ای پشوایان اهل سنت می گوید: جهر به بسم الله سنت است، او آنگاه برای اثبات مدّعی خود هفت دلیل می آورد در یکی از دلائل می گوید: « نقل است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در نماز های خود بسم الله را با جهر و بلند می خواند این ه ب سم لله ا ((عمر بن خطاب|عمر))، ((عبدالله بن عباس|ابن عباس ))و ((عبدالله بن زبیر|ابن زبیر ))نیز نقل است که آنان بسم الله را بلند می خواندند. همچنین نقل است که علی بن ابی طالب (رضی لله عنه) پیوسته بسم الله را با جهر تلاوت می نمود، این مطلب به تواتر ثابت است و هر کس در دین خود به علی بن ابی طالب اقتدا کند به راست هدایت یافته است و دلیل این نیز حدیث نبوی است که فرمود: __اللهم ادر الحق مع علیّ حیث دار__؛ خدایا حق را با علی بچرخان به هر سویی که می رد. » |
+ | «جهر» اصطلاحی است فقهی به معنی آشکار ساختن، و مقابل اصطلاح «اخفا» به معنی پنهان کردن کار میود. جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی بلند خواندن این آیه شریفه در آغاز نماز. ن عمل بنا بر عتا مب ((شیعه)) یکی از شاههای مؤمنان است. فقهای اسلامی و بر جبات جهر بسم الله در تلاوت حمد و سوره در رکعت اول و دوم ((نمازهای واجب جهرمی))، حکم به استبب ای مل در تمامی ((نمازهای واجب غیر جهرمی)) و نمازهای مستحبی دادهاند. وای ((ه بی)) علیهم السلا نی اکی ا ب لات سم الله با ای بند ا ورههی نماز ت. />ب خا نن، یای از ای ((اهل نت)) ه م هر و ل نان بسم الله وی دا. ب ین ال ((فخر رازی)) یکی از لمای سی در فیر خو نی ینویسد:«جهر به بسم الله سنت است.» او آنگاه برای اثبات مدّعای خود هفت دلیل میآورد و در یکی از دلایلش میگوید:«نقل است که ((رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم)) در نماز های خود بسم الله را با جهر و بلند میخواند. ر روای چین مه ات که ((عمر بن خطاب|عمر))، ((عبدالله بن عباس|ابن عباس )) و ((عبدالله بن زبیر|ابن زبیر )) نیز بسم الله را بلند میخواندند. همچنین نقل است که ((علی بن ابی طالب)) نی پیوسته بسم الله را با جهر تلاوت میکرد. این مطلب به تواتر ثابت است و هر کس در دین خود به علی بن ابی طالب اقتدا کند، هدایت یافته است؛ دلیلش هم این حدیث نبوی که فرمود:«__اللهم ادر الحق مع علیّ حیث دار__»( خدایا حق را به هر سو که ی میرد بگردان.) » |
| جواهر کلام، ج 9، ص 385؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 745 | | جواهر کلام، ج 9، ص 385؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 745 |
| تفسیر فخر رازی، ج 1، ص 203 | | تفسیر فخر رازی، ج 1، ص 203 |