تاریخچه ی:
جن
تفاوت با نگارش: 1
- |
« جن» چنانکه از مفهوم لغوی این کلمه بدست می آید موجودی است نا پیدا که مشخصات زیادی ر قآن رای آن ذکر شده، از جمله اینکه : |
+ | « جن » موجودی است ناپیدا که مشخصات زیادی ری آن ر ((قرآن)) ذکر شده است، از جمله: |
- | 1- موجدی است که از شعله آتش آفریده شده ست بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده« و خَلَقَ النّ ن مارج ن نار» (الرحمن / 15 ) > >2- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است،آیات مختلفی از سوره جن بر این مطلب دلالت می نماید. > >3- دارای تکلیف و مسئولیت هستند. آیات سوره جن و آیاتی از سوره الرحمن دلالت دارند. > >4- گروهی از آنان مؤمن صالح و گروهی کافر هستند (و انّا منا الصالحون و منّا دون ذلک) (جن / 11 ) > >5- آنا دارای حشر و نشر و معادند (و امّا القاسطون نکانوا لجهنم حطباً) (جن / 15 ) > >6- آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبر گیری و استراق سمع داشتند و بعداً ممنوع شدند. (جن / 9 ) > >7- در میان آنها رادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند همانگونه که در میان انسانها نیز چنین است (نمل / 39 ) > >8- آنها قدرت انجام بر انجام بعضی از کارهای مود نیز انان دارند. (سباء 12 - 13 ) > >9- خلقت آنها بر روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده. (هجر / 27 ) |
+ | 1- ج از شعله آتش آفریده شده بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده ا. (سر الرحمن، آیه 15) 2- جنیان دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. آیات مختلفی از سوره جن بر این مطلب دلالت می کند. 3- دارای تکلیف و مسئولیت هستند. آیات سوره جن و آیاتی از سوره الرحمن دلالت بر این دارند. 4- گروهی از آنان مؤمن صالح و گروهی کافر هستند. (__و انّا منا الصالحون و منّا دون ذلک__ ) (سوره جن، آیه 11 ) 5- آنا نیز چون آدمیان دارای حشر و نشر و معادند. (__و امّا القاسطون نکانوا لجهنم حطباً__) (سوره جن، آیه 15 ) 6- آنان قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگیری و استراق سمع داشتهاند ولی بعداً ممنوع شدند. (جن، آیه 9 ) 7- در میان آنها هایی یافت میشوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که در میان انسان ها نیز چنین است. (سوره نمل، آیه 39 ) 8- آنها قدرت انجام بعضی از کارهای نان ا دارند. (سوره سباء،آیه 12 و 13 ) 9- خلقت آنها بر روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده. (سوره هجر، آیه 27 ) |
- | منابع : > >تفسیر نمونه ، ج 25 ، ص 154 و 155 |
+ | منابع: تفسیر نمونه، ج 25، ص 154 و 155 |