| وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام ((علم)) است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. | | وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام ((علم)) است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. |
| مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی ((الهیات)) و دیگری ((فلسفه دین)) . | | مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی ((الهیات)) و دیگری ((فلسفه دین)) . |
| *از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد ((متدین)) نیز که طالب علم هم هست ولو اینکه در فلسفه دین و الهیات کار نکند، مطرح است، چون او هم تحت تأثیر ((کنجکاوی)) فطری ، در طلب علم است و علم را دوست دارد و از آن سو دین را هم می خواهد ، پس بحث علم ودین از این حیث برای فرد متدین مطرح می شود. | | *از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد ((متدین)) نیز که طالب علم هم هست ولو اینکه در فلسفه دین و الهیات کار نکند، مطرح است، چون او هم تحت تأثیر ((کنجکاوی)) فطری ، در طلب علم است و علم را دوست دارد و از آن سو دین را هم می خواهد ، پس بحث علم ودین از این حیث برای فرد متدین مطرح می شود. |
| *بنابر این جایگاه این مسأله دانش فلسفه دین و الهیات است و هر کدام از جهتی به این مسأله می پردازند.((متألهان)) از باب ((شبهه شناسی)) به مسأله علم ودین و به ویژه به مسأله ((تعارض علم ودین)) می پردازند. | | *بنابر این جایگاه این مسأله دانش فلسفه دین و الهیات است و هر کدام از جهتی به این مسأله می پردازند.((متألهان)) از باب ((شبهه شناسی)) به مسأله علم ودین و به ویژه به مسأله ((تعارض علم ودین)) می پردازند. |
| *وظایف متألهان علی العموم عبارت است از تبیین مفاهیم و اثبات عقاید دینی و دفع شبهات ، به این لحاظ الهیات موضوع و روش واحد ندارد و برای انجام وظایف یاد شده در موضوعات متعدد وارد می شود و از روشهای مختلف بهره می گیرد و به سخن دیگر الهیات کثیر الموضوع و کثیرالروش است. محور وحدت بخش مسائل الهیات غایت واحد و آن دفاع از دین است. | | *وظایف متألهان علی العموم عبارت است از تبیین مفاهیم و اثبات عقاید دینی و دفع شبهات ، به این لحاظ الهیات موضوع و روش واحد ندارد و برای انجام وظایف یاد شده در موضوعات متعدد وارد می شود و از روشهای مختلف بهره می گیرد و به سخن دیگر الهیات کثیر الموضوع و کثیرالروش است. محور وحدت بخش مسائل الهیات غایت واحد و آن دفاع از دین است. |
| *ولی نگاه فلسفه دین به مسأله مناسبات علم ودین از منظر دیگری است ، ((فیلسوفان دین)) از منظر برون نگر مسائل دینی را مورد بحث قرار می دهند و مباحثی از قبیل بررسی ((ادله اثبات وجود خدا)) ، ((زبان دین)) ، ((وجه حاجت بشر به دین)) ، مناسبات علم ودین و ... را تبیین و تحلیل می کنند. | | *ولی نگاه فلسفه دین به مسأله مناسبات علم ودین از منظر دیگری است ، ((فیلسوفان دین)) از منظر برون نگر مسائل دینی را مورد بحث قرار می دهند و مباحثی از قبیل بررسی ((ادله اثبات وجود خدا)) ، ((زبان دین)) ، ((وجه حاجت بشر به دین)) ، مناسبات علم ودین و ... را تبیین و تحلیل می کنند. |