منو
 کاربر Online
362 کاربر online
تاریخچه ی: جامعه گرا یا عبادت گرا

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-28Lines: 1-68
-گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین می‏برند .
درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده‏ بود و می‏خواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس می‏کنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکون است ، یعنی عده‏ای می‏خواهند به‏ گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش‏ کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر .
آن عرب الاغی داشت ، می‏خواست‏ سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ‏ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " .
اگر بنا شود از جاده معتدل‏ اسلام خارج شویم ، چه فرق می‏کند که " عبادتگرای جامعه گریز " باشیم یا " جامعه‏گرای خداگریز " ؟ در منطق اسلام هیچ فرق نمی‏کند . ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه می‏فرماید : " « محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم »"
صحابه و تربیت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دشمنان حقیقت ، شدید ، قوی ، باصلابت و محکم هستند ، مانند دیواری روئین که از جا تکان نمی‏خورد :
" « ان الله یحب الذین قاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص» . سوره صف آیه 4.
ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت‏ آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی‏ ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) . قرآن در ادامه آخرین‏ آیه سوره فتح می‏فرماید :
" « تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود »"
فورا سراغ آن ارزش خدائی‏ می‏رود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا می‏گویند ، از خدای خود ترقی و فزونی می‏خواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، می‏خواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای‏ خدا چیز دیگری نمی‏خواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت می‏کنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است .
" « ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه »" ( 2 سوره فتح ، آیه . 29 )
بعد برای جامعه سلامی ، مثلی‏ ذکر می‏کند که چگونه این جامعه ، جامعه‏ای است روینده و بالنده . می‏فرماید : جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است‏ ولی بعد رشد می‏کند و رشد می‏کند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا می‏دارد .
ببینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر ذکر کرده است :
" « التائبون العابدون الحامدون السائحون‏ الراکعون الساجدون »" جنبه‏های خدایی این دسته را ذکر می‏کند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ، بلافاصله پس از آن می‏گوید :
" « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر " (سوره توبه ، آیه . 112 )
همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند .
در آیه دیگری می‏فرماید : " « الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین »" (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 )
صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن‏ همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان . بلافاصله می‏گوید :
" ²و المستغفرین بالاسحار »"
+
گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین می‏برند .درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده‏ بود و می‏خواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس می‏کنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکوین است ، یعنی عده‏ای می‏خواهند به‏ گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش‏ کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر .

آن عرب الاغی داشت ، می‏خواست‏ سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ‏ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " .
^ />::__~~brown:اگر بنا شود از جاده معتدل‏ اسلام خارج شویم ، چه فرق می‏کند که " عبادتگرای جامعه گریز" باشیم یا " جامعه‏گرای خداگریز " ؟ __::
::__
در منطق اسلام هیچ فرق نمی‏کند .~~ __::
^

ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه می‏فرماید : "

__
« ~~green:محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ~~»" __
/>صحابه و تربیت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دشمنان حقیقت ، شدید ، قوی ، باصلابت و محکم هستند ، مانند دیواری روئین که از جا تکان نمی‏خورد :
/>" __« ~~green:ان الله یحب الذین قاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص~~»__ . سوره صف آیه 4.

ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت‏ آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی‏ ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) .

قرآن در ادامه آخرین‏ آیه سوره فتح می‏فرماید :
/> __" « ~~green:تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود ~~»"__
/>فورا سراغ آن ارزش خدائی‏ می‏رود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا می‏گویند ، از خدای خود ترقی و فزونی می‏خواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، می‏خواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای‏ خدا چیز دیگری نمی‏خواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت می‏کنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است .

__"
« ~~green:ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه ~~»"__( 2 سوره فتح ، آیه . 29 )

:
بعد برای جامعه اسلامی ، مثلی‏ ذکر می‏کند که چگونه این جامعه ، جامعه‏ای است روینده و بالنده .

می‏فرماید : جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است‏ ولی بعد رشد می‏کند و رشد می‏کند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا می‏دارد .

بینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر ذکر کرده است :

__"
« ~~green:التائبون العابدون الحامدون السائحون‏ الراکعون الساجدون~~ »"__

جنبه‏های خدایی این دسته را ذکر می‏کند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ،

بلافاصله پس از آن می‏گوید :

__"
« ~~green:الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر~~ " (سوره توبه ، آیه . 112 )__

همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند . />
در آیه دیگری می‏فرماید :

__"
« ~~green:الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین~~ »"__ (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 )

:
صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن‏ همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان .

بلافاصله می‏گوید :
/>" ~~green:__و المستغفرین بالاسحار__~~ »"
 و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفاف‏کند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفاف‏کند ، دیگری را هم استخفاف کرده است .
- در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه‏ فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیده‏ام :
« رهبان باللیل‏ ، لیوث بالنهار » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب ) در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها می‏روی ،
گویی سراغ یک عده راهب رفته‏ای ولی روز که سراغشان می‏روی گوئی سراغ‏ یک عده شیر رفته‏ای .
+
در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه‏ فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیده‏ام :

« ~~green:__رهبان باللیل‏ ، لیوث بالنهار__~~ » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب )

در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها می‏روی ، گویی سراغ یک عده راهب رفته‏ای ولی روز که سراغشان می‏روی گوئی سراغ‏ یک عده شیر رفته‏ای .
 منبع :انسان کامل  منبع :انسان کامل
 شهید مطهری شهید مطهری
  صفحه 97  صفحه 97

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [08:38 ]   7   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 28 تیر 1384 [17:52 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [12:22 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [12:17 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [12:15 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 21 تیر 1384 [12:11 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [03:56 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..