منو
 صفحه های تصادفی
تیره توسکا
طیف ستاره
ایزیذور آیزاک رابی
شبهات ناشى از تفکر غرب پیرامون تعالیم و حقایق مذهبی و اسلامی
تولید اجاقهای برقی
نماز در مکانهای شریف
عابس بن ابی شبیب شاکری و شهادت در کربلا
جذب و انتشار هیدرازین در بدن
یزید بن معاویه بن ابو سفیان
سازمان صنعتی هواپیماسازی چنگدو
 کاربر Online
977 کاربر online
تاریخچه ی: جامعه اطلاعاتی و انقلاب تکنولوژی رسانه‌ای

نگارش: 2

نگاه اجمالی

در روند پر شتاب توسعه جهانی تکنولوژی ارتباطی با سرعتی فوق العاده و غیر قابل تصور پیشرفت می‌کند و چهره جهان را دگرگون می‌نماید. گستره و ژرفای این دگرگونی به حدی است که جامعه نوینی در حال پیدایش و شکل‌گیری و و دوره جدیدی در حیات بشر آغاز شده است. عنصر شاخص و تأثیرگذار بر این روند تحول و دگرگونی تکنولوژی است که در عرصه رسانه‌ها هر روز جلوه تازه‌تر و بدیع‌تری پیدا می‌کند. رسانه‌ها وسیله انتقال پیام و اطلاعاتند و به کمک تکنولوژی تمام سطوح اجتماعی را در همه سرزمین تحت سیطره قرار می‌دهند.

برخلاف گذشته تکنولوژی ارتباطات صرفا در اختیار متخصص نیست و در زندگی روزمره مردم معمولی در زمره نیازهای اساسی در آمده است تکنولوژی ارتباطی این امکان را فراهم کرده است که انسانها بدون واسطه دیگران با یکدیگر سخن بگویند، ارتباط برقرار کنند، از افکار و دیدگاههای هم مطلع شوند و بر یکدیگر تأثیر بگذارند، همین قدرت جادویی رسانه‌های نوین است که آن را به یک سلاح مؤثر فرهنگی مبدل کرده است.

ماهواره سلاح مؤثر فرهنگی‌

دوره جدید از موقعیت رسانه‌ها آغاز عصر ماهواره است، صاحبنظران علوم رسانه اعتقاد دارند جامعه جدیدی در حال شکل گیری است که خصوصیت عمده آن حاکمیت تکنولوژی ماهواره است جامعه جدید که با تعبیری چون جامعه اطلاعاتی (Socity Infirmation) نیز عنوان شده عمری بیشتر از یک دهه ندارد.

منون (Menon-1995) معتقد است با وجود این که صنعت چاپ و رادیو بیش از 50 سال رشد کرده است ولی تکنولوژی ماهواره‌ای تنها ده سال است که در جریان توسعه است. این تکنولوژی جدید خیلی سریع تر از انواع دیگر تکنولوژیها در حال توسعه است. او معتقد است که در دهه پیش اگر رابطه رسانه و تکنولوژی جدید مورد بحث قرار گیرد بحث از ویدئو ، مایکرویو و انتقال کابلی و ماهواره می‌شود، ولی صجبتی از CD-ROM رسانه چند وجهی تکنولوژی دیجیتالی که عناصر اصلی تکنولوژی ارتباطی می‌باشند نمی‌شد.

جامعه اطلاعاتی با دو ویژگی

جامعه اطلاعاتی تلاش در جهت دست یابی به تصویری عام از تکنولوژی ارتباطی در تمام سطوح اجتماعی است. برخلاف دوران گذشته که اطلاعات تکنولوژیکی در اختیار متخصصان و صاحبان فن و صنایع قرارداشت و مشروعیت آن نیز به تصدیق و تأیید آنان ارتباط داشت اما در جامعه فعلی که جامعه جدید اطلاعات تکنولوژیست‌ها علمای اجتماعی و مردم معمولی نیز مرتبط با تکنولوژی اطلاعاتی قرار گرفته و بخش عمده‌ای از زندگی روزمره آنان گردیده است زیرا اطلاعات و اخبار نیاز اساسی همه مردم است و تولیدات آن کاربری همه جانبه دارد.

اطلاعات همچون کالایی مورد خرید و فروش قرار گرفته است خرید و فروش اطلاعات در سطح ملی برای یک کشور خاص معنای خاصی نخواهد داشت از این رو اطلاعات در رابطه با بازار بین المللی مطرح و مورد توجه قرار می‌گیرد. آنچه عامل طرح اهمیت دهی و توسعه و تبلیغ اطلاعات در سطح فراملیتی است همان تکنولوژی جدید ماهواره است تکنولوژی که در خدمت کشورهای قدرتمند است بطور وسیع در اکثر نقاط جهان گسترش یافته است.


ویژگی عمده به واسطه تکنولوژی ماهواره‌ای

  • غیر ارادی بودن آن از طرف مخاطب و گیرنده ، زیرا اجبارا و قهرا مطرح شده و بدون اینکه برای ملتها مطرح شده باشد رشد کرده است.
  • فراگیری
  • جالب و جذاب بودن
  • دعوت به یکسانی فرهنگی و رفتاری

مباحث مرتبط با عنوان




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 14 مرداد 1385 [06:11 ]   4   کیانی      جاری 
 سه شنبه 20 تیر 1385 [04:19 ]   3   کیانی      v  c  d  s 
 دوشنبه 19 تیر 1385 [06:22 ]   2   کیانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 16 فروردین 1384 [11:21 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..