تاریخچه ی:
توسل به ائمه علیهم السلام
تفاوت با نگارش: 1
- | در بینش توحید جز خداوند متعال هیچ موجودی در سراسر نظام هستی، استقلال و خود نمایی ندارد تمام موجودات آیات و نشانه های قدرت و حکمت و علم و شعور بی نهایت خالق هستی اند بر این سس ه کردن ه موجودی ک و باد ر صو یک نگاه اای باشد ک او را ا ریدگار سی ا ازد اطل و است ن به مودا هکه و ره باد ر وا نانه های ات خداوند باشد ی و منی ا و منااتی با وید ندارد. |
+ | در بینشی که بر اساس ((توحید)) شکل گرفته باشد جز خداوند متعال، هیچ موجودی در سراسر نظام هستی، استقلالی از خود ندارد. تمام موجودات جهان، آیات و نشانههای قدرت و حکمت و علم و شعور بی نهایت ِخالق ِ هستیاند. بنابراین مسل ین هر موجودی غیر از خدا نادرست ست وابستهیدن موجودات به نشانههای صت خداند، صحیح و نقی است و مااتی با وحید ندارد. ((مامان معصوم لیهم لسلام)) نیز نشانههای خدا و یهای حنمایند. آنان چون بندگانی شایسته و صالحاند، خداند بسیاری از امور را ، با وسطه و دن واسطه، از طریق وجود پر برت آنان پیش میبر. بنابراین، تسل ه ائمه علیهم للام ه معنای دور شدن از توحید و راط مستقیم نیست، بلکه عین توحید و یق است. خداون مال به مومن فرمان داه ست که برای روی آرد به او در ستجی ویه و واسط باشن:«ای کسانی که ایمان رده اید، تقوای خدا را رعایت کنید و برای رسیدن به خدا در جستجوی وسیله باشید.» (وه مائده، آیه 35 ) مامان معصوم علیهم السلام نی بترین وسیلههای ق به حق و نیل به کمال مطلوباند. در بسیاری از رایات قرآنی نیز «وسیله برای یدن به خداوند متعال» به «امامان معصوم» تفسیر شده است. |
- | امامان معصوم علیهم السلام نیز نشانه های خدا و آینه های حق نمایند اینان چون بندگانی شایسته و صالح اند خداوند اراده کرده است که بسیاری از امور با واسطه و بدون واسطه از طریق دریچه وجود پر برکت آنان تدبیر و اجراء شود توسل به ائمه علیهم به معنای دور شدن از توحید و صراط مستقیم نیست بلکه عین توحید و حقیقت است.
خداوند متعال خود به مومنان فرمان داده که برای روی آوردن به او جستجویی وسیله باشند سوره مائده آیه 35 (ای کسانی که ایمان آورده اید، تقوای خدا را رعایت کنید و برای رسیدن به خدا در جستجوی وسیله باشید) و امامان معصوم علیهم السلام نیز بهترین وسیله ها ی قرب به حق و نیل به کمال مطلوب اند همانگونه که در روایات وسیله برای رسیدن به خداوند متعال به امام علیه السلام تفسیر شده است.
منابع: قرآن کریم، تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 626، شماره های 176، 177، 179. |
+ | منابع: قرآن کریم، تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 626، شماره های 176، 177، 179. |