- | از بررسی ((عهد عتیق)) و شواهدی که در این رابطه وجود دارد، به این نتیجه میرسیم که انتساب آن به حضرت موسی(ع) سخت مورد تردید است و هرگز نمیتوان گفت این همان توراتی است که متضمن تعالیم حضرت موسی و دستورات آسمانی او بوده است. اگر تورات را آن گونه که اهل کتاب میگویند، حضرت موسی(ع) جمعآوری نموده در پایان عمر خویش به مشایخ ((بنی اسرائیل)) سپرد تا هر 7 سال یک مرتبه آن را برای همگان بخوانند، اما فساد و تباهی که پس از آن حضرت و حتی در زمان حیات ایشان در میان بنیاسرائیل رواج یافته بود، این اطمینان به مصونیت تورات از تحریف را از ما سلب نموده است. |
+ | از بررسی ((عهد عتیق)) و شواهدی که در این رابطه وجود دارد، به این نتیجه میرسیم که انتساب آن به حضرت موسی (ع) سخت مورد تردید است و هرگز نمیتوان گفت این همان توراتی است که متضمن تعالیم حضرت موسی و دستورات آسمانی او بوده است. اگر تورات را آن گونه که اهل کتاب میگویند، حضرت موسی (ع) جمعآوری نموده در پایان عمر خویش به مشایخ ((بنی اسرائیل)) سپرد تا هر 7 سال یک مرتبه آن را برای همگان بخوانند، اما فساد و تباهی که پس از آن حضرت و حتی در زمان حیات ایشان در میان بنیاسرائیل رواج یافته بود، این اطمینان به مصونیت تورات از تحریف را از ما سلب نموده است. |
| به جملاتی از تورات در این زمینه توجه کنید: | | به جملاتی از تورات در این زمینه توجه کنید: |
| «تمرد و گردنکشی شما را میدانم، من هنوز زندهام که فتنه و فساد می کنید آن گاه که بمیرم فاسدتر خواهید شد و از راهی که نشان و دستور دادم برخواهید گشت.» ولی بنابر نقل یکی دیگر از کتب عهد عتیق این هشدار سودی نبخشید و بنی اسرائیل که دوازده قبیله بودند سرکش و متمرد و زناکار و بتپرست از آب درآمدند و پسران و دختران خود را برای بتهای ((کنعان)) قربانی کردند. آن گونه که از کتب ((عهد قدیم)) به دست میآید، تورات حضرت موسی برای مدتی به کلی از دسترس مردم خارج بوده و در سال هیجدهم پادشاهی ((یوشیا)) که به تعمیر خانهی خدا پرداخته، بتها و قربانگاههای آنان را ویران نمود، حلیقای کاهن به «یوشیا» خبر داد که کتاب تورات در خانة خدا پیدا شده و آن را نزد پادشاه فرستاد، پادشاه با شنیدن جملاتی از آن لباس خود را پاره کرد و از اینکه پدرانش به این کتاب عمل نکردهاند سخت متاثر شد. آن گاه دستور داد همة مردم اورشلیم در یک جا گرد آمدند و او این کتاب را بر آنان خواند و آنان را موظف نمود به آن عمل کنند. | | «تمرد و گردنکشی شما را میدانم، من هنوز زندهام که فتنه و فساد می کنید آن گاه که بمیرم فاسدتر خواهید شد و از راهی که نشان و دستور دادم برخواهید گشت.» ولی بنابر نقل یکی دیگر از کتب عهد عتیق این هشدار سودی نبخشید و بنی اسرائیل که دوازده قبیله بودند سرکش و متمرد و زناکار و بتپرست از آب درآمدند و پسران و دختران خود را برای بتهای ((کنعان)) قربانی کردند. آن گونه که از کتب ((عهد قدیم)) به دست میآید، تورات حضرت موسی برای مدتی به کلی از دسترس مردم خارج بوده و در سال هیجدهم پادشاهی ((یوشیا)) که به تعمیر خانهی خدا پرداخته، بتها و قربانگاههای آنان را ویران نمود، حلیقای کاهن به «یوشیا» خبر داد که کتاب تورات در خانة خدا پیدا شده و آن را نزد پادشاه فرستاد، پادشاه با شنیدن جملاتی از آن لباس خود را پاره کرد و از اینکه پدرانش به این کتاب عمل نکردهاند سخت متاثر شد. آن گاه دستور داد همة مردم اورشلیم در یک جا گرد آمدند و او این کتاب را بر آنان خواند و آنان را موظف نمود به آن عمل کنند. |
| برخی ازکتابهای قدیم به تحریف برخی دیگر اعتراف دارند: در بند 8 کتاب «ارمیا» میخوانیم: «چگونه میگویید ما حکیمانیم و ((شریعت)) پروردگار با ماست!! براستی قلم نویسندگان دروغ پرداز آن شریعت را تغییر داده است.» | | برخی ازکتابهای قدیم به تحریف برخی دیگر اعتراف دارند: در بند 8 کتاب «ارمیا» میخوانیم: «چگونه میگویید ما حکیمانیم و ((شریعت)) پروردگار با ماست!! براستی قلم نویسندگان دروغ پرداز آن شریعت را تغییر داده است.» |
| در بند 16 از باب 29 کتاب«اشعیا» این جمله آمده است: «وای از تحریف شما» این جمله به خوبی نشانگر رواج تحریف در آن زمان است. | | در بند 16 از باب 29 کتاب«اشعیا» این جمله آمده است: «وای از تحریف شما» این جمله به خوبی نشانگر رواج تحریف در آن زمان است. |
| در بند 16 از باب سوم رسالهی دوم «پطرس» به تحریف کتاب او در مورد موضوعاتی که فهم آن برایشان دشوار بوده تصریح شده است. | | در بند 16 از باب سوم رسالهی دوم «پطرس» به تحریف کتاب او در مورد موضوعاتی که فهم آن برایشان دشوار بوده تصریح شده است. |