تاریخچه ی:
توبه
تفاوت با نگارش: 7
| هان ای برادر وای خواهر مسلمان! تا دیر نشده توبه کن که وقت تنگ است. ببینید خداوند تعالی با چه لحنی با بندگان خود سخن میگوید: | | هان ای برادر وای خواهر مسلمان! تا دیر نشده توبه کن که وقت تنگ است. ببینید خداوند تعالی با چه لحنی با بندگان خود سخن میگوید: |
- | ~~green:الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله و ما نزل و من الحق؟... |
+ | ~~green:الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله و ما نزل من الحق؟... |
| آیا وقت آن نرسیده است که مؤمنان دلهایشان به یاد خدا خاشع گردد و خود در برابر قرآن خاضع شوند؟~~ | | آیا وقت آن نرسیده است که مؤمنان دلهایشان به یاد خدا خاشع گردد و خود در برابر قرآن خاضع شوند؟~~ |
- | ::{picture file=img/daneshnameh_up/CAK9MNCD.jpg}::
تو که میگویی که فردا، این بدان که به هر روزی که میآید زمان آن درخت بد جوانتر میشود وین کننده پیر و مضطر میشود او جوانتر میشود تو پیرتر زود باش و روزگار خود مبر
|
+ | ::{picture=CAK9MNCD.jpg}:: |
| تمام علمای اسلام در وجوب و لزوم توبه اتفاق نظر دارند و در متن قرآن مجید کراراً به آن امر شده است. در آیه 8 سوره تحریم میخوانیم: | | تمام علمای اسلام در وجوب و لزوم توبه اتفاق نظر دارند و در متن قرآن مجید کراراً به آن امر شده است. در آیه 8 سوره تحریم میخوانیم: |
| ای کسانی که ایمان آوردهاید به سوی خدا باز گردید، توبه کنید، توبهای خالص و بیشائبه، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است داخل کند. | | ای کسانی که ایمان آوردهاید به سوی خدا باز گردید، توبه کنید، توبهای خالص و بیشائبه، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است داخل کند. |
| همه انبیاء الهی هنگامی که برای هدایت امتهای منحرف مأموریت مییافتند یکی از نخستین گامهایشان دعوت به توبه بود، چرا که بدون توبه و شستن لوح دل از نقش گناه، جایی برای نقش توحید و فضائل نیست. | | همه انبیاء الهی هنگامی که برای هدایت امتهای منحرف مأموریت مییافتند یکی از نخستین گامهایشان دعوت به توبه بود، چرا که بدون توبه و شستن لوح دل از نقش گناه، جایی برای نقش توحید و فضائل نیست. |
| علاوه بر این دلیل دلیل عقلی روشنی بر وجوب توبه داریم و آن اینکه عقل حاکم بر این است که در برابر عذاب الهی خواه یقین باشد یا احتمالی باید وسیله نجاتی فراهم ساخت و با توجه به اینکه توبه مهمترین وسیله نجات است، عقل آن را واجب میشمرد، چگونه افراد گنهکار خود را از عذاب الهی در دنیا و آخرت میتوانند محفوظ بشمرند در حالی که توبه نکرده باشند. | | علاوه بر این دلیل دلیل عقلی روشنی بر وجوب توبه داریم و آن اینکه عقل حاکم بر این است که در برابر عذاب الهی خواه یقین باشد یا احتمالی باید وسیله نجاتی فراهم ساخت و با توجه به اینکه توبه مهمترین وسیله نجات است، عقل آن را واجب میشمرد، چگونه افراد گنهکار خود را از عذاب الهی در دنیا و آخرت میتوانند محفوظ بشمرند در حالی که توبه نکرده باشند. |
| آری! توبه واجب است هم به دلیل صراحت آیات قرآن مجید و هم روایات اسلامی و هم دلیل عقل و از این گذشته وجوب توبه در میان تمام علمای اسلام مسلم و قطعی است. | | آری! توبه واجب است هم به دلیل صراحت آیات قرآن مجید و هم روایات اسلامی و هم دلیل عقل و از این گذشته وجوب توبه در میان تمام علمای اسلام مسلم و قطعی است. |
- | | |
| + | ! نمونه احادیثی در مورد توبه |
| + | ((پیامبر اکرم)) (ص ) : توبه گذشته ها را مى پوشاند. |
| + | (( امام على)) (ع ) : توبه رحمت را فرود مى آورد. |
| + | هیچ واسطه و شفیعى کاراتر از توبه نیست . |
| + | توبه خالصانه گناه را مى زداید. |
| + | پیامبر خدا (ص ) : کسى که از گناه توبه کند مانند کسى است که گناهى نکرده باشد. |
| + | امام على (ع ) : توبه خوب گناه را پاک مى کند. |
| + | !مقام توبه گر |
| + | (همانا خداوند توبه گران و پاکیزگان را دوست مى دارد). |
| + | (( پیامبر اکرم)) (ص ) : نزد خدا چیزى محبوبتر از مرد یا زن توبه گر نیست . |
| + | (( امام باقر)) (ع ) : یکى از محبوبترین بندگان خدا نزد خداوند فتنه گرى است که توبه کند. |
| + | پیامبر خدا (ص ) : همه آدمیان خطا مى کنند و بهترین خطاکاران توبه کنندگانند. |
| + | هـان ! سـوگـنـد به خدا که شادى خداوند از توبه بنده اش بیشتر است تا شاد شدن مرد از (پیدا کردن ) شترش . |
| + | امام باقر (ع ) : شادى خداوند از توبه بنده اش بیشتر است تا شادى مردى که در شبى تار شتر و ره توشه خود را گم کند و سپس آن را بیابد. |
| + | . |
| + | ! نشانه توبه گراز زبان پیامبر |
| + | ~~green:اخلاص عمل براى خدا |
| + | فرو گذاشتن باطل |
| + | پایبندى به حق |
| + | شوق وآزمندى به نیکى .~~ |
| + | ! ((امام سجاد )) علیه السلام در مناجاتش |
| + | ما را از آنان قرار ده که درختهاى گناهان را در برابر دیدگان دل خود نشاندند و با آب توبه سیرابشان کردند تا آن که برایشان میوه پشیمانى به بار داد. |
| + | ایـمـنشان گردانیدى .. . |
| + | پس هوشیارى عظیم دست یافتند وجامه خدمتگزارى پوشیدند . |
| + | و ما را از آنان قرارده که .. . |
| + | پرده هاى آتش خواهشهاى نفس را با ریختن آب توبه کندند و ظرفهاى نادانى را با زلال آب زندگى شستند . |
| + | !چه زمانی توبه پذیرفته می شود |
| + | (کسانى که کارهاى زشت مى کنند و چون مرگشان فرامى رسد مى گویند که اکنون توبه کردیم و نیز آنان که کافر بمیرند, توبه ندارند). |
| + | (کسانى که بعد از ایمان آوردن کافر شدند و بر کفر خود افزودند توبه شان پذیرفته نخواهد شد) |
| + | ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام |امـام صـادق )) علیه اسلام در پاسخ به سؤال از آیه (کسانى که کارهاى زشت مى کنند ...) آن زمانى است که امر آخرت رامشاهده کنند. |
| + | پیامبر خدا (ص ) : هر کس , پیش از مشاهده , توبه کند خداوند توبه اش را مى پذیرد. |
| + | خداى تعالى توبه بنده را, پیش از آن که نفسش به شماره افتد, مى پذیرد. |
| + | (( امام باقر )) (ع ) با دست خود به حلقش اشاره کرد و فرمود: هر گاه جان به این جا برسد عالم (راهى براى ) توبه نداردو جاهل دارد. |
| + | امـام صـادق (ع ) بـا دست خویش به گلوى مبارکش اشاره کرده فرمود: هرگاه جان به این جا برسد عالم (راهى به )توبه ندارد. |
| + | امـام رضا (ع ) در پاسخ به این پرسش که : چرا خداوند فرعون را با آن که ایمان آورد و به یگانگى او اقرار کرد غرق ساخت ؟ |
| + | زیرا او هنگامى ایمان آورد که عذاب را مشاهده کرد و ایمان آوردن به هنگام مشاهده عذاب پذیرفته نیست . |
| + | !پشیمانى نوعى توبه است |
| + | (( امام على)) (ع ) : پشیمانى یکى از دو توبه است . |
| + | پیامبر خدا (ص ) : پشیمانى نوعى توبه است . |
| + | امام باقر (ع ) : براى توبه کردن پشیمانى کافى است . |
| + | با پشیمانى سخت و آمرزش خواهى فراوان , رشته گناهان گذشته را قطع کن . |
| + | امام على (ع ) : پشیمانى از گناه همان آمرزش خواهى است . |
| + | پشیمانى از گناه مانع تکرار گناه مى شود. |
| + | آن که پشیمان شود توبه کرده است , هر که توبه کند به خدا بازگشته است . |
| + | !اعتراف حقیقى به گناه |
| + | و گروهى دیگر به گناه خود اعتراف کردند که اعمال نیکو را با کارهاى زشت آمیخته اند. |
| + | (( امام باقر)) (ع ) : به خدا سوگند تنها آن کس از گناه مى رهد که به آن اعتراف کند. |
| + | (( امام على)) (ع ) : اعتراف راستین اثر ارتکاب گناه را نابود مى کند. |
| + | امام باقر (ع ) : سوگند به خدا که خداوند متعال از مردم جز دو کار نخواسته است : به نعمتهاى او اعتراف کنند تا آنان را نعمت فزونتر دهد و به گناهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بیامرزد. |
| + | امـام عـلـى (ع ) : پـشـیمانى , استغفار است , اعتراف به گناه پوزش خواهى است و انکار آن پاى فشردن بر گناه است . |
| + | شفیع و میانجى گنهکار همان اعتراف اوست (به گناهان ) و توبه او همان پوزش خواهى اوست . |
| + | گنهکارى که به گناه خویش اعتراف ورزد بهتر است از فرمانبردارى که به کار خویش ببالد. |
| + | پـیـامـبـر خـدا (ص ) فرمودند اگـر نشان توبه در توبه گزار آشکار نشود توبه نکرده است |
| + | ~~green:طلبکاران را خشنود سازد |
| + | نمازها رااعاده کند |
| + | میان مردم فروتنى کند |
| + | خود را از شهوات و خواهشهاى نفسانى بدور دارد |
| + | با روزه گرفتن گردن خود رانزار کند.~~ |
| + | !پایه هاى توبه |
| + | ((امام علی)) (ع) تـوبه بر چهار پایه استوار است |
| + | ~~green:پشیمانى در دل |
| + | آمرزش خواهى به زبان |
| + | عمل کردن با اعضاى بدن |
| + | تصمیم بر باز نگشتن به گناه ~~ |
| + | اسـتـغـفـار درجـه والا مـقـامان است و نامى است که پنج معنا در بر دارد |
| + | ~~green:1- پشیمانى از گـذشته |
| + | 2- تصمیم برترک همیشگى آن |
| + | 3- آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى ... |
| + | 4- ایـن که حق هر واجبى را که ضایع کرده اى ادا کنى |
| + | 5- این که گوشت برآمده از مال حرام را با انـدوهـهـا آب کنى چندان که پوست به استخوان چسبدو میان آن دو گوشتى تازه روید و که سختى طاعت را به تن بچشانى چنان که شیرینى معصیت را به کام او ریخته بودى .~~ |