منو
 صفحه های تصادفی
گسترش بستر اقیانوس
برقگیر
محبت به خداوند
آرایش الکترونی عناصر
امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 6و7 سوره نازعات
نیازمندی انسانها به دین با بهره‌مندی از عقل از دیدگاه علامه طباطبایی
درسهای تخصصی مهندسی برق–الکترونیک
کروژن
قارچها
بیروت
 کاربر Online
923 کاربر online
تاریخچه ی: تقاضا

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1


تعریف

تمایل، توانایی و خواست یک فرد برای خرید یک کالا یا خدمت را تقاضا می نامند. تمایل به خودی خود نشان دهنده تقاضا نیست، زیرا علاوه بر آن مصرف کننده باید وجه لازم یا توانایی تحصیل وجه برای تبدیل تمایل خویش به تقاضا را داشته باشد.

تقاضای یک خریدار برای یک کالای معین عبارتست از جدولی از مقادیر مختلف آن کالا که فرد در یک زمان معین و به قیمت های مختلف حاضر به خرید آن است. اصطلاح تقاضا نشان دهنده ی کل جدول امکانات است و نه یک نقطه آن جدول. این اصطلاح مبین یک مفهوم لحظه ای است، و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، رابطه میان قیمت و مقدار درخواستی کالا را بیان می کند. با افزودن مقادیر تقاضا هر مصرف کننده در سطح قیمت های مختلف، جدول تقاضای تمام مصرف کنندگان با تقاضای بازار به دست می آید. یکی از ویژگی های اساسی تقاضای فرد یا بازار آن است که با افزایش قیمت از مقدار تقاضا کاسته و با کاهش قیمت بر میزان آن افزوده می شود. و همیشه این رابطه معکوس وجود دارد. دلایل این رابطه معکوس عبارتند از:
  1. کاهش قیمت خریداران جدیدی را وارد بازار می کند.
  2. هر کاهش قیمت ممکن است خریداران کالای مزبور را به خرید بیشتر ترغیب کند، زیرا همواره با ارزانتر شدن این کالا نسبت به کالاهای دیگر تمایل به جایگزینی آن با دیگر کالاها پدید می آید.
  3. با کاهش قیمت، درآمد واقعی افزایش می یابد و به همان نسبت نیز مصرف تمام کالاها توسط فرد رو به افزایش می گذارد.

تعیین کننده ها

تعیین کننده های اصلی سطح تقاضا در بازار عبارتند از:
  • سلیقه ها و ترجیح مصرف کنندگان
  • در آمدهای پولی مصرف کنندگان، قیمت های دیگر کالاهای مرتبط (کالاهای جانشین)
  • انتظارات مصرف کننده در خصوص قیمت ها و درآمدهای آتی
  • و تعداد مصرف کنندگان در بازار.
هر تغییری در این عوامل، موجب تغییر تقاضا می شود.

همچنین ببینید










تمایل، توانایی و خواست یک فرد برای خرید یک کالا یا خدمت را تقاضا می نامند. تمایل به خودی خود نشان دهنده تقاضا نیست، زیرا علاوه بر آن مصرف کننده باید وجه لازم یا توانایی تحصیل وجه برای تبدیل تمایل خویش به تقاضا را داشته باشد. تقاضای یک خریدار برای یک کالای معین عبارتست از جدولی از مقادیر مختلف آن کالا که فرد در یک زمان معین و به قیمت های مختلف حاضر به خرید آن است. اصطلاح تقاضا نشان دهنده ی کل جدول امکانات است و نه یک نقطه آن جدول. این اصطلاح مبین یک مفهوم لحظه ای است، و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، رابطه میان قیمت و مقدار درخواستی کالا را بیان می کند. با افزودن مقادیر تقاضا هر مصرف کننده در سطح قیمت های مختلف، جدول تقاضای تمام مصرف کنندگان با تقاضای بازار به دست می آید. یکی از ویژگیهای اساسی تقاضای فرد یا بازار آن است که با افزایش قیمت از مقدار تقاضا کاسته و با کاهش قیمت بر میزان آن افزوده می شود. و همیشه این رابطه معکوس وجود دارد. دلایل این رابطه معکوس عبارتند از:
1) کاهش قیمت خریداران جدیدی را وارد بازار می کند.
2) هر کاهش قیمت ممکن است خریداران کالای مزبور را به خرید بیشتر ترغیب کند، زیرا همواره با ارزانتر شدن این کالا نسبت به کالاهای دیگر تمایل به جایگزینی آن با دیگر کالاها پدید می آید.
3) با کاهش قیمت، درآمد واقعی افزایش می یابد و به همان نسبت نیز مصرف تمام کالاها توسط فرد رو به افزایش می گذارد.

تعیین کننده های اصلی سطح تقاضا در بازار عبارتند از:
  • سلیقه ها و ترجیح مصرف کنندگان
  • در آمدهای پولی مصرف کنندگان، قیمتهای دیگر کالاهای مرتبط (کالاهای جانشین)
  • انتظارات مصرف کننده در خصوص قیمتها و درآمدهای آتی
  • و تعداد مصرف کنندگان در بازار.
هر تغییری در این عوامل، موجب تغییر تقاضا می شود.

همچنین ببینید











تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 17 آذر 1383 [05:54 ]   2   حمید حسن نیا      جاری 
 شنبه 16 آبان 1383 [23:29 ]   1   حمید حسن نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..