منو
 کاربر Online
726 کاربر online
Lines: 1-18Lines: 1-22
 ادعای تعارض بین علم و دین سبب شد تا عده ای از متفکران و اندیشمندان در صدد یافتن راه حلی بر آمده و به دنبال کشف و و تبیین چاره ای باشند . ادعای تعارض بین علم و دین سبب شد تا عده ای از متفکران و اندیشمندان در صدد یافتن راه حلی بر آمده و به دنبال کشف و و تبیین چاره ای باشند .
 بر این اساس با تفکیک مطالب مربوط به موضوع ، روش و غایت هر یک از علم و دین و تمایز بین آنها ، برای هر کدام خدود و ثغوری را در نظر گرفتند و با این فرض که تعارض در صورتی به وجود می آید که هر کدام از علم و دین از جهت موضوع یا روش و یا غایات با یکدیگر مطابقت داشته باشند و الا در صورتی که موضوعی را که دین مورد بحث قرار می دهد دارای قلمروی باشد که مخصوص و مربوط به خود اوست دیگر جائی برای تعارض وجود نخواهد داشت.  بر این اساس با تفکیک مطالب مربوط به موضوع ، روش و غایت هر یک از علم و دین و تمایز بین آنها ، برای هر کدام خدود و ثغوری را در نظر گرفتند و با این فرض که تعارض در صورتی به وجود می آید که هر کدام از علم و دین از جهت موضوع یا روش و یا غایات با یکدیگر مطابقت داشته باشند و الا در صورتی که موضوعی را که دین مورد بحث قرار می دهد دارای قلمروی باشد که مخصوص و مربوط به خود اوست دیگر جائی برای تعارض وجود نخواهد داشت.
 این نظریه در عالم م((سیحیت)) بسیار رواج یافته است و طرفداران بسیاری دارد. این نظریه در عالم م((سیحیت)) بسیار رواج یافته است و طرفداران بسیاری دارد.
 طرفداران این نظریه چهار گروه می باشند:  طرفداران این نظریه چهار گروه می باشند:
-*الف: پیروان نظریه نواورتودوکسی که بر این باور می باشند کعه میان علم ودین تباین وجود داشته و دارای هیچ نقطه و مرکز مشترکی نمی باشند.
کارل بارت ، متاله پروتستان با این اعتقاد که موضوع الهیات ، تجلی خداوند در مسیح است و موضوع علم ، جهان طبیعت و پدیده های طبیعی است، بین این دو قائل به تمایز بود.
+
*الف: ~~green:پیروان نظریه نواورتودوکسی~~ که بر این باور می باشند کعه میان علم ودین تباین وجود داشته و دارای هیچ نقطه و مرکز مشترکی نمی باشند.
*((کارل بارت)) ، متاله ((پروتستان)) با این اعتقاد که موضوع الهیات ، تجلی خداوند در ((مسیح)) است و موضوع علم ، جهان طبیعت و پدیده های طبیعی است، بین این دو قائل به تمایز بود.
 *ب: ((اگزیستانسیالیستها)):  *ب: ((اگزیستانسیالیستها)):
 ((اگزیستانسیالیسم)) که خود به دو شاخه دینی و ((الحادی)) تقسیم می شود ، شاخه دینی آن با تمایز قائل شدن بین ((معرفت علمی)) با ((معرفت دینی)) ، معرفت علمی را معرفتی غیر شخصی و عینی دانسته، و معرفت دینی را معرفت عمیقا شخصی و ذهنی می داند . ((اگزیستانسیالیسم)) که خود به دو شاخه دینی و ((الحادی)) تقسیم می شود ، شاخه دینی آن با تمایز قائل شدن بین ((معرفت علمی)) با ((معرفت دینی)) ، معرفت علمی را معرفتی غیر شخصی و عینی دانسته، و معرفت دینی را معرفت عمیقا شخصی و ذهنی می داند .
 *((مارتین بوبر)) متأله یهودی با قرار دادن چنین مرزی تأکید بر آن داشت که غایت معرفت دینی بازگشت به رابطه متقابلد دو شخص است که خدا و انسان ((مومن)) باشد، لذا دین را نمی توان صرفا در قالب مقولات علمی خنثی و به دور از شور و احساس درک کرد. *((مارتین بوبر)) متأله یهودی با قرار دادن چنین مرزی تأکید بر آن داشت که غایت معرفت دینی بازگشت به رابطه متقابلد دو شخص است که خدا و انسان ((مومن)) باشد، لذا دین را نمی توان صرفا در قالب مقولات علمی خنثی و به دور از شور و احساس درک کرد.
 *ج: ((پوزیتویست)): *ج: ((پوزیتویست)):
  پوزیتویستها معتقد بودند که نظریات علمی خصیصه عمده و کلی آنها آزمون پذیری و تجربی بودن آنهاست. و فقط ایمان تجربی مرجع معناداری زبان هستند چون ((زبان دین)) ناظر به اعیان غیر تجربی می باشد، فاقد معنا و غیر قابل اعتنا می باشد. اما از آنجایی که بسیاری از متفکران قرن بیستم با نفی مطلق دین موافقت نداشتند در کنار تلقی پوزیتویستی‌ای که از علم داشتند، نوعی ((الهیات نواورتودوکسی)) یا اگزسیتانسیالیستی را پذیرفتند.  پوزیتویستها معتقد بودند که نظریات علمی خصیصه عمده و کلی آنها آزمون پذیری و تجربی بودن آنهاست. و فقط ایمان تجربی مرجع معناداری زبان هستند چون ((زبان دین)) ناظر به اعیان غیر تجربی می باشد، فاقد معنا و غیر قابل اعتنا می باشد. اما از آنجایی که بسیاری از متفکران قرن بیستم با نفی مطلق دین موافقت نداشتند در کنار تلقی پوزیتویستی‌ای که از علم داشتند، نوعی ((الهیات نواورتودوکسی)) یا اگزسیتانسیالیستی را پذیرفتند.
 *د: ~~green:دیدگاه مبتنی بر فلسفه زبان متعارف~~ :  *د: ~~green:دیدگاه مبتنی بر فلسفه زبان متعارف~~ :
 این صاحب نظران بر خلاف پوزیتویستها که تنها کار مجاز زبان بشری را حکایت از واقعیات تجربی می دانستند، مجذوب تنوع کارهایی بودند که زبان انجام می داد ، سر رشته آرای این فیلسوفان عمدتا به آخرین اثر ویتگنشتاین باز می گردد. این صاحب نظران بر خلاف پوزیتویستها که تنها کار مجاز زبان بشری را حکایت از واقعیات تجربی می دانستند، مجذوب تنوع کارهایی بودند که زبان انجام می داد ، سر رشته آرای این فیلسوفان عمدتا به آخرین اثر ویتگنشتاین باز می گردد.
 بسیاری از تحلیل گران زبان متعارف مایل بوده اند که بگویند:  بسیاری از تحلیل گران زبان متعارف مایل بوده اند که بگویند:
 علم و دین دو بازی زبانی متمایز اما کاملا مجاز هستند. هر یک از آنها مقولات و منطق خاص خود را دارد . به نظر این گروه غایت زبان علمی نوعا پیش بینی و کنترل است ، در حالی که در ((الهیات)) ، زبان برای نیایش و کسب آرامش بکار می رود. علم و دین دو بازی زبانی متمایز اما کاملا مجاز هستند. هر یک از آنها مقولات و منطق خاص خود را دارد . به نظر این گروه غایت زبان علمی نوعا پیش بینی و کنترل است ، در حالی که در ((الهیات)) ، زبان برای نیایش و کسب آرامش بکار می رود.
 !منبع:  !منبع:
 *ماهنامه اندیشه حوزه، سال هفتم، شماره ششم، ص96 *ماهنامه اندیشه حوزه، سال هفتم، شماره ششم، ص96

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 30 دی 1383 [13:14 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 چهارشنبه 30 دی 1383 [13:11 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..