تاریخچه ی:
تفکر پلورالیسم دینی در جامعه ایران
*چندى است که در ((مطبوعات)) و نشریات و ((سخنرانی)) ها از سوى بعضى افراد مشکوک، تفکر ((پلورالیسم)) در باب ادیان ترویج مى شود و تأکید مى گردد که اسلام خوبیهایى دارد و ((مسیحیت)) و سایر ادیان و آیین ها نیز خوبیهایى دارند، و باید با دیده احترام و رأفت و ((تسامح)) به عقاید دیگران نگاه کرد و همانطور که دوست داریم دیگران به عقیده ما احترام بگذارند و آنها را به ((دین)) خود دعوت مى کنیم، به سایرین هم باید حق بدهیم که خود را بر حق بدانند و به سوى دین خود دعوت کنند و عقیده آنها نیز محترم و معتبر است.
!انگیزه طرح تفکر ((پلورالیسم دینی)) در جامعه ایران
انگیزه طرح اینگونه مباحث و تفکرّات در جامعه ما مى تواند چنین امورى باشد:
**جلوگیرى از صدور ((فرهنگ اسلامی)) و ((فرهنگ)) انقلاب
*وقتی همه سخن ها و ادیان و عقاید صحیح بود، پس لزومى ندارد که سایرین هم به اسلام دعوت شوند. وقتی سخن یک مسیحى هم صحیح است چه لزومى دارد که او هم بیاید و مسلمان شود. وقتی ((مادّیون)) هم سخنشان حق است و سلیقه شان اقتضاى آن را دارد، چه لزومى دارد که ((الهیون)) آنها را به سوى خدا دعوت کنند. چرا موحّد، مشرک را به توحید دعوت کند و چرا ... در نتیجه فکر انقلابى و اسلامی در محدوده خاصى باقى مى ماند و بالندگى و تحرّک و دعوت خود را از دست خواهد داد و عقیم خواهد شد.
**هموار کردن راه نفوذ افکار و عقاید و ارزشهاى مادى و غربى در جامعه ما
*وقتی دین و فرهنگ و ارزشهاى ما مطلق نبود و تنها دینِ حق را اسلام ندانستیم، قهراً راه براى سایر ادیان و مکاتب باز مى شود. وقتى سایر ((فرقه|فِرَق)) و((مذهب|مذاهب)) هم حق هستند، چرا ما از سلیقه ها و مزایا و ارزشهاى دیگران پیروى نکنیم؟!
*نتیجه دو مطلب بالا، از بین رفتن تعصّب و عرق مذهبی است. و وقتى غیرت و حمیّت دینى که مانع نفوذ افکار انحرافى و غلط است لطمه خورد و روحیه تسامح و تساهل و بى تفاوتى نسبت به عقاید و مقدّسات و ارزشها در بین ((جوانان)) و افراد جامعه رسوخ کرد در این هنگام است که دشمنان اسلام و انقلاب به هدف خود مى رسند; زیرا راه نفوذ و تحمیل ارزشهاى مادى و غربی باز شده و زمینه سلطه مجدد جهان کفر و استکبار فراهم گردیده است.
!منابع
!برای مطالعه بیشتر بخوانید
*((انگیزه یا انگیزه های پیدایش تفکّر پلورالیسم))
*((ُبعد نظری کثرت گرایی دینی))
*((پلورالیسم دینی در بعد عملی))
*((بعد عملی پلورالیسم دینی در تاریخ اسلام))
*((تفکر التقاطی و رابطه آن با مسأله بدعت در دین))
*((حقانیت چند دین یا مذهب ))
*((صراط های مستقیم در دایره اسلام))
*((عرصه های قابل طرح برای پلورالیسم))
*((بحث قرائت هاى مختلف از دین))
*((مقصود از دین اقلی و اکثری ))