تاریخچه ی:
تفکر پلورالیسم دینی در جامعه ایران
تفاوت با نگارش: 4
| *چندى است که در ((مطبوعات)) و نشریات و ((سخنرانی)) ها از سوى بعضى افراد مشکوک، تفکر ((پلورالیسم)) در باب ادیان ترویج مى شود و تأکید مى گردد که اسلام خوبیهایى دارد و ((مسیحیت)) و سایر ادیان و آیین ها نیز خوبیهایى دارند، و باید با دیده احترام و رأفت و ((تسامح)) به عقاید دیگران نگاه کرد و همانطور که دوست داریم دیگران به عقیده ما احترام بگذارند و آنها را به ((دین)) خود دعوت مى کنیم، به سایرین هم باید حق بدهیم که خود را بر حق بدانند و به سوى دین خود دعوت کنند و عقیده آنها نیز محترم و معتبر است. | | *چندى است که در ((مطبوعات)) و نشریات و ((سخنرانی)) ها از سوى بعضى افراد مشکوک، تفکر ((پلورالیسم)) در باب ادیان ترویج مى شود و تأکید مى گردد که اسلام خوبیهایى دارد و ((مسیحیت)) و سایر ادیان و آیین ها نیز خوبیهایى دارند، و باید با دیده احترام و رأفت و ((تسامح)) به عقاید دیگران نگاه کرد و همانطور که دوست داریم دیگران به عقیده ما احترام بگذارند و آنها را به ((دین)) خود دعوت مى کنیم، به سایرین هم باید حق بدهیم که خود را بر حق بدانند و به سوى دین خود دعوت کنند و عقیده آنها نیز محترم و معتبر است. |
| !انگیزه طرح تفکر ((پلورالیسم دینی)) در جامعه ایران | | !انگیزه طرح تفکر ((پلورالیسم دینی)) در جامعه ایران |
- | انگیزه طرح اینگونه مباحث و تفکرّات در جامعه ما مى تواند چنین امورى باشد: |
+ | انگیزه طرح اینگونه مباحث و تفکرات در جامعه ما مى تواند چنین امورى باشد: |
| **جلوگیرى از صدور ((فرهنگ اسلامی)) و ((فرهنگ)) انقلاب | | **جلوگیرى از صدور ((فرهنگ اسلامی)) و ((فرهنگ)) انقلاب |
- | *وقتی همه سخن ها و ادیان و عقاید صحیح بود، پس لزومى ندارد که سایرین هم به اسلام دعوت شوند. وقتی سخن یک مسیحى هم صحیح است چه لزومى دارد که او هم بیاید و مسلمان شود. وقتی ((مادّیون)) هم سخنشان حق است و سلیقه شان اقتضاى آن را دارد، چه لزومى دارد که ((الهیون)) آنها را به سوى خدا دعوت کنند. چرا موحّد، مشرک را به توحید دعوت کند و چرا ... در نتیجه فکر انقلابى و اسلامی در محدوده خاصى باقى مى ماند و بالندگى و تحرّک و دعوت خود را از دست خواهد داد و عقیم خواهد شد. |
+ | *وقتی همه سخن ها و ادیان و عقاید صحیح بود، پس لزومى ندارد که سایرین هم به اسلام دعوت شوند. وقتی سخن یک مسیحى هم صحیح است چه لزومى دارد که او هم بیاید و مسلمان شود. وقتی ((مادّیون)) هم سخنشان حق است و سلیقه شان اقتضاى آن را دارد، چه لزومى دارد که ((الهیون)) آنها را به سوى خدا دعوت کنند. چرا موحد، مشرک را به توحید دعوت کند و چرا ... در نتیجه فکر انقلابى و اسلامی در محدوده خاصى باقى مى ماند و بالندگى و تحرّک و دعوت خود را از دست خواهد داد و عقیم خواهد شد. |
| **هموار کردن راه نفوذ افکار و عقاید و ارزشهاى مادى و غربى در جامعه ما | | **هموار کردن راه نفوذ افکار و عقاید و ارزشهاى مادى و غربى در جامعه ما |
| *وقتی دین و فرهنگ و ارزشهاى ما مطلق نبود و تنها دینِ حق را اسلام ندانستیم، قهراً راه براى سایر ادیان و مکاتب باز مى شود. وقتى سایر ((فرقه|فِرَق)) و((مذهب|مذاهب)) هم حق هستند، چرا ما از سلیقه ها و مزایا و ارزشهاى دیگران پیروى نکنیم؟! | | *وقتی دین و فرهنگ و ارزشهاى ما مطلق نبود و تنها دینِ حق را اسلام ندانستیم، قهراً راه براى سایر ادیان و مکاتب باز مى شود. وقتى سایر ((فرقه|فِرَق)) و((مذهب|مذاهب)) هم حق هستند، چرا ما از سلیقه ها و مزایا و ارزشهاى دیگران پیروى نکنیم؟! |
- | *نتیجه دو مطلب بالا، از بین رفتن تعصّب و عرق مذهبی است. و وقتى غیرت و حمیّت دینى که مانع نفوذ افکار انحرافى و غلط است لطمه خورد و روحیه تسامح و تساهل و بى تفاوتى نسبت به عقاید و مقدّسات و ارزشها در بین ((جوانان)) و افراد جامعه رسوخ کرد در این هنگام است که دشمنان اسلام و انقلاب به هدف خود مى رسند; زیرا راه نفوذ و تحمیل ارزشهاى مادى و غربی باز شده و زمینه سلطه مجدد جهان کفر و استکبار فراهم گردیده است. |
+ | *نتیجه دو مطلب بالا، از بین رفتن تعصّب و عرق مذهبی است. و وقتى غیرت و حمیّت دینى که مانع نفوذ افکار انحرافى و غلط است لطمه خورد و روحیه ((تسامح)) و ((تساهل)) و بى تفاوتى نسبت به عقاید و مقدّسات و ارزشها در بین ((جوانان)) و افراد جامعه رسوخ کرد در این هنگام است که دشمنان اسلام و انقلاب به هدف خود مى رسند: زیرا راه نفوذ و تحمیل ارزشهاى مادى و غربی باز شده و زمینه سلطه مجدد جهان کفر و استکبار فراهم گردیده است. |
| !منابع | | !منابع |
| + | *استاد مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش فلسفه، ج 1، درس سیزدهم تا نوزدهم |
| + | *استاد مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها ، ج 4 ، پلورالیسم و آزادی |
| + | |
| !برای مطالعه بیشتر بخوانید | | !برای مطالعه بیشتر بخوانید |
| *((انگیزه یا انگیزه های پیدایش تفکّر پلورالیسم)) | | *((انگیزه یا انگیزه های پیدایش تفکّر پلورالیسم)) |
| *((ُبعد نظری کثرت گرایی دینی)) | | *((ُبعد نظری کثرت گرایی دینی)) |
| *((پلورالیسم دینی در بعد عملی)) | | *((پلورالیسم دینی در بعد عملی)) |
- | *((بعد عملی پلورالیسم دینی در تاریخ اسلام)) | |
| *((تفکر التقاطی و رابطه آن با مسأله بدعت در دین)) | | *((تفکر التقاطی و رابطه آن با مسأله بدعت در دین)) |
| *((حقانیت چند دین یا مذهب )) | | *((حقانیت چند دین یا مذهب )) |
- | *((صراط های مستقیم در دایر اسلام)) |
+ | *((مفهوم صراط های مستقیم در دی اسلام)) |
| *((عرصه های قابل طرح برای پلورالیسم)) | | *((عرصه های قابل طرح برای پلورالیسم)) |
| *((بحث قرائت هاى مختلف از دین)) | | *((بحث قرائت هاى مختلف از دین)) |
| *((مقصود از دین اقلی و اکثری )) | | *((مقصود از دین اقلی و اکثری )) |