منو
 صفحه های تصادفی
زبان علم و زبان دین
شته آبی
رشته مهندسی معماری
تفسیر غلط از زهد و ترک دنیا
ماه جمادی الاول، جمادی الاولی
امام جواد علیه السلام و شفای نابینا در گهواره
شورای جنگی پیامبر برای جنگ بدر
پرتقال «داروئی»
رده‌بندی گیاهان
نافع بن هلال و شهادت در کربلا
 کاربر Online
464 کاربر online
تاریخچه ی: تفسیر مجمع البیان

تفاوت با نگارش: 1

Line: 1Lines: 1-46
-مجمع البان تيف ل بن ن طبرس ا. بس ا اعام تع و ا ماصران خشري ا كاف و ميبد ا تفير ف الاسار اس. ا مي ه استاد در حن ريمان در تاب و لدي بي و ابيان اا داده ان ال ر ا ه امو نوي را ا و در م ناي قم ب ار م ده ات. ا نام و را ا رس ر ن ناي تر تفظ . ا ول و ه تق در رمان 469 ا 468 . است. من و ا ا ا تفرش ات زادگا او ه اتال سار در مشه بوه 50 سال ا مر را ر مد و سبور ه است. او د سال 548 هر د زور در گذشت اه ش را ه مشهد مدس ال ادن. س در لوم بان ب و نو، استاد ب ن بوده ات. بع ا آار و عارند از: اا الور با لام اه. م نن صاحب تفسر است. تفسير ب و مجمع البيان، و تفسير ط ا اام و تسر و و، كاي الا ست. ا در ده د ات و هم ن با مي فسير تبان و د د چهار تفسير ب و را تفسير كاف مري ا. بي د مه ا تفسير يان ا به ستايد ه و همت و ات ن باز م گود. و مجمع البيان اين ات ه ادا رهي مخلف ن گره ا ر لا م د. ابتدا ا نظر رت اتلا ر قوت در قرا ا ، سس از ر ت ا لوي، س ا ر اعراب، از ر اسب لزو، س سو و مفت آ گوه را ه ست ه و سرانام ت نوان " "، ر ود عنا ا را ه هدگ هر روه آ را ه وه لي يز و بي و ني رط ره ها ر با دگ ب م مااند. ان تف ارها اا و مر و نان ه ع رسده ات. +
!مولف طبرسی
!روش کاری وی
تفسیر
مجمع البیا یکی از بهترین کتبای تفسیری است ک ا اسلوب و ترتیب ویژه‌ای نوشته ه، ((زندگانی طبرسی~ولف)) در هر با قو ا بن اینکه مود رد و اعتراض رار دهد، نقل می‌کند و انتاب یک ول را به عهده فکر و ذهن خواننه می‌گارد.
به بی
ان یگر رش او در مجمع البيان ين ا كه بتدا دسته ای مختلف از آن گروه آيات را بررسي و حلاجي مي كند. ابتدا از ظر قا و اختلاف قائت و قضاوت در بين قرائت ي مختلف، سپس از نظر لغت و مشكلات لغوي، سپ از نظر اعراب، سپ از ظر (( نول|سباب ازل))، پس معناي بسط مفتح آن گروه آيات را به دست مي د، و سرانجام تح عوان " ظم"، ربط و پيوند معنايي آيات را به همديگر و نيز بط هر روه آات را به روه قلي و ني و بي و ي ربط سه ها را با كديگر باز مي نماياند. />!اخص کاری ی />ایشان تا حد زیادی توانته اخاص عملی د ر در برا ((عاطه مهبی)) خوش ف کند وی هگ ر همانگی با وطف خود، در حله مخالفین مهش را افراط را نی‌پیمای. در واقع مجمع البیا یکی ز تاسیر با ارزشی است که در جامع یع ایرانی تالیف گردیده که ازش تفسیری جه‌های ادبیش پس از قرنها موقعیت ود را که، در این تفسیر ک ر ن م نگاشت گرید لغات، اعراب، ظ یت، ((ا نزول| نول)) و مانی هر یک از آیات ش گردید و ر ضن در تصیبل معانی از فراط و تریط یز نهایت جلوگیری به عمل انم آمده.
!فن
ون تفسیری ا ظر ایشا />ایان در مقدمه تفسیرش هفت فن را رای ((تفسیر رآاسایی قرآن)) لازم می‌دانند ه به این ترتیب می‌باشد:
استن تعداد آیات قرآنی و فیده شنات آها
سای قراء مشهور در شهرها و علت مشهویت و مقبولی قرائت آنها /> آشایی با معنای تفسیر و تاویل
امی قرن و معانی آنها
بیان مختص
ری از لوم قرآنی مند ناسخ و منسوخ
اخ
بر و فیلت قرآن و ر ذکر آچه خواننده مستحب است. />!امتیازات مجمع البیان
م
ولف کتاب از دنشمندانی است که از علوم مختلف آگاهی ارد دهه لیف از خو یادار گذاشت ا مده کوش وی در راه فسیر صرف شده است. علامه امینی در شهداء الفضیله می ویسد:( تفسیر وی مع الیان ه نهی کافیست ک دریای فل و تبحر علمی و را بنمایاند تسیری که نور حقیقت می‌بارد پو انش و بین و الهی می‌تابد کتابی ک هیچ کس از آن بی یاز نند بود.) در واق تفسیر مجمع البیان دائرة المعر مرتبی ات که تمام فنون قرآن ا در ود جمع کده و علاوه بر ن دارای امتیاز دیگری ات آن ایکه در تفسیر آیات قرآنی علاو بر روایات ز اهلیت پیامبر ، از رایات مذاه ختلف اسامی ((اهل تسن)) یز نقل نموده که این از خصوصیات منحصر بفرد ی کتاب تفسیری ی‌باشد.

شایان ذک
ر است که در تفاسیر ب مجمعالبیان، روایات و اقوال در تفاسیر تف به طور نانظم بط ی‌گیده به طوری که گای فنی ا فن دیگر در می‌میخت و خواننده به سختی ی‌توانست طلبی را که می‌خواست ست ود حت ر ار‌ای ا موارد ب طر سته کنی ی داد می‌شد و یا برعکس در پاره‌ای ز وارد مطال به حدی مختصر می‌بو که مقصود واننده ز آ مب حاص می‌گشت مین مفسرین کمتر کسی بد که به این مهم توجه کند و ه واننده قا د که در جو قرآن قرار گیرد، ک تفسیر ممع‌البی یکی از آهاست که وانسته ر میان ((ک تفسیری)) ا بحثهای فراوان و میقی که رد دای نی ی نیر بد مطابش دست بندی شده وخوا تفسیر از دست ندهد و وجه داشته باشد که سیر ی است در خدت آ نه در دمت غت و فقها نه در تطبی لم نحو و یگ اینکه هماگوه که یادو دی نوینه مجمعالبیان تا حد زیای تانسته الص عملی خود را ر برابر عاطه مذهبی خوش حفظ کن ایشان هرز ر ماهنگی ا عاف و ر له ب مالفین مذهبش راه راط را نمی‌یماید. />!رست کتاب
در اینجا برای سهولت دستیابی بر قسمتهای مود نظر تسیری فهست ای تفسیر را راساس پژوهش و ترجمه حجة‌الاسام المسلمین علی کرمی ی جد تقیم ضورتان میکنیم.

*جل
د 1 و 2 سوره د سوره بقره تا یه 252
*
لد 3 4 از آی 253 سه ر ا آه 23 ((سره نساء))
*جلد 5 و 6
از آی 24 وره اء تا آی 81 ((س اده)) />*جل 7 و 8 ز آه سه ماده تا آی 87 ((وره اعراف))
*
9 و 10 از آی 88 عراف تا آیه 93 ((سوه وبه)) />*لد 11 12 از آیه 94 توب ا آه 53 ((سه ی))
*
د 13 14 ز آیع 54 سوه یوسف ت آی 128 ((وره ن))
*
ل 15 و 16 از وره سراء تا ((سر ه)) ه 135
*جلد 17
و 18 از سوره انیاء ت یه 20 ((وره فرقان)) />*ج 19 20 ز آه 21 سوره فقن تا آی 45 ((سر عنکبوت))
د 21 22 از آیه 46 سوره عنکبوت تا آی 30 ((سره ی))
د 23 و 24 ا سوره یس آیه 28 تا ((وره فصلت)) آیه 46
د 25 26 ز آی 47 ص یه 30 ((سوره ذاریات)) />*جل 27 و 28 از ذاریات آیه 31 تا ((سوره تحریم)) آی 12
*
ل 29 از ((وره مل)) ا ((سوره سلات)) آی 50
د 30 از ((سوره نب)) تا ((سوره نس)) />!بری مطالعه یشتر راجعه شود به
*((زندگ
انی طبری)) />!برای طاعه بیشتر مراجعه شود ب
*((زند
گنی طبی)) />!مابع />#تسیر مجمع ابیان، مترجم احمد بهشتی، مصحح موسوی داغانی - انتشارات فانی ال 1350
رجمه مجمع البیان، ة الا و الملمین علی کرمی، موسسه اشاراتی فراهانی زمستان 1378.
#
رجمه فیر مجمع البیان، مترجمین حسی نوری - دکتر محمد مفتح، موسه انشاراتی فراهانی.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 05 دی 1385 [14:12 ]   3   محمدمختاری      جاری 
 سه شنبه 05 دی 1385 [14:12 ]   2   محمدمختاری      v  c  d  s 
 یکشنبه 28 فروردین 1384 [04:24 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..