منو
 کاربر Online
526 کاربر online
تاریخچه ی: تفسیر امام جواد علیه السلام درباره قطع دست دزد

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
در زمان حکومت معتصم، روزی دزدی اقرار به دزدی کرد و خواستار اجرای حد الهی شد. معتصم علما از جمله امام جواد علیه السلام را جمع کرد و پرسید:« از کدام قسمت دست باید برید؟»
یکی از حاضران گفت:« از مچ.»
معتصم پرسید:« چرا؟»
گفت:« برای این که دست یعنی« انگشت‌ها و کف دست و مچ.» چون خداوند در قرآن درباره حکم تیمم می‌فرماید: « فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم »؛ (صورت‌ها و دست‌هایتان را مسح کنید.)»
پس از این استدلال، افراد دیگری نیز با او هم عقیده شدند.
ولی عده‌ای گفتند:« دست دزد باید از آرنج قطع شود؛ زیرا خداوند درباره حکم وضو می‌فرماید:« و ایدیکم الی المرفق »؛ (دست هایتان را تا آرنج بشویید.) پس دست یعنی تا آرنج.»
معتصم رو کرد به امام جواد علیه السلام و پرسید:« تو چه می‌گویی، ابو جعفر؟»
امام فرمود:«دیگران نظرشان را گفتند.»
معتصم گفت:«به نظرات دیگران کاری ندارم. نظر تو چیست؟»
امام جواد علیه السلام فرمود:« مرا معاف کن.»
معتصم گفت:« تو را به خدا قسم می‌دهم نظرت را در این باره برای ما بگو.»

امام جواد علیه السلام فرمود:« حال که به خدا قسم یاد کردی، می‌گویم. این افراد درباره حکم قطع دزد اشتباه کردند و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله را نفهمیدند. دست دزد را باید از آخرین مفصل انگشت‌ها قطع کرد؛ و کف دست را نباید قطع کرد.»
معتصم پرسید:« چرا؟»
امام جواد علیه السلام پاسخ داد:« رسول الله فرموده است سجده بر هفت عضو انجام می‌گیرد: صورت، دو دست، دو زانو، دو پا. و اگر قرار باشد دست دزد از مچ قطع بشود، کف دست برای سجده باقی نمی‌ماند؛ در حالی که خداوند می‌فرماید:« ان المساجد لله »؛ (یعنی اعضای هفت‌گانه‌ی سجده از آنِ خداست » و آنچه برای خداست قطع نمی‌شود.»
معتصم از فرمایش امام جواد علیه السلام شگفت‌زده شد و دستور داد دست دزد را از قسمت انگشت‌ها قطع کنند.

منابع:

  • بحار الانوار، ج 50، ص 5، ح 7.

مراجعه شود به:


در زمان حکومت معتصم، روزی دزدی اقرار به دزدی کرد و خواستار اجرای حد الهی شد؛ معتصم فقها را جمع کرد و در آن مجلس امام جواد علیه السلام نیز حاضر بودند، معتصم از حاضران پرسید: از کدام قسمت دست باید دست را برید؟

یکی از حاضران گفت: از قسمت مچ دست.

معتصم پرسید: به چه دلیل؟ بخاطر این که دست یعنی انگشت ها و کف دست و مچ آن و خداوند درباره حکم تیمم می فرماید: (فامسحو ابوجوهکم و ایدیکم) (صورت ها و دست هایتان را مسح کنید) پس از این استدلال افراد دیگری نیز با او هم عقیده شدند.
ولی گروه دیگر گفتند دست دزد باید از (آرنج) قطع شد زیرا خداوند درباره حکم وضو می فرماید: (و ایدیکم الی المراق) (دست هایتان را تا مرفق - آرنج - بشوئید) پس دست یعنی تا مرفق؛ در این حال معتصم متوجه امام جواد علیه السلام و پرسید: تو چه می گویی ای ابو جعفر؟

حضرت فرمود: ای امیر المؤمنین دیگران صحبت کردند.

معتصم گفت: به گفته های دیگران کاری ندارم، نظر شما چیست؟

امام جواد علیه السلام فرمود: ای امیر المؤمنین مرا معاف کنید معتصم گفت: ترا بخدا قسم می دهم که نظرت را در این مسأله برای ما بگویید، امام جواد علیه السلام فرمود: حال که به خدا قسم یاد کردی من بگویم که این افراد در ارتباط با حکم قطع دزد اشتباه کردند و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله را نفهمیدند، دست دزد را باید از آخرین مفصل انگشتها قطع کرد و کف دست را قطع نکرد،

معتصم پرسید: دلیل این مسأله چیست؟ امام جواد علیه السلام پاسخ داد: فرمایش رسول الله که فرموده است: سجده بر هفت عضو انجام می گیرد صورت، دو دست، دو زانو، دو پا، و اقرار باشد دست دزد از مچ قطع بشود کف دست برای انجام سجده باقی نمانده است در حالی که خداوند می فرماید: (ان المساجد لله) یعنی اعضای هفتگانه سجده از آنِ خداست و آنچه برای خداست قطع نمی شود. پس از فرمایش امام جواد علیه السلام معتصم تعجب کرد و دستور داد که دست دزد را از قسمت انگشت ها قطع کنند.

منابع: بحار الانوار، ج 50، ص 5، ح 7.

مراجعه شود به:

گوشه هایی از علم و حکمت امام جواد علیه السلام


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 13 اردیبهشت 1384 [05:01 ]   3   شکوفه رنجبری      جاری 
 یکشنبه 24 آبان 1383 [11:08 ]   2   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 15 مهر 1383 [05:03 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..