منو
 صفحه های تصادفی
راهنمایی های معاویه به یزید
موج ریلی
آثار دشمنی با امام علی علیه السلام
آئین نگارش
انواع غارها
فیزیک امواج
زمانی که بازیکن از بازی بازداشته شود
مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی
سیمای جهنمیان در قرآن
مار مرجانی
 کاربر Online
377 کاربر online
تاریخچه ی: تفسیرالمیزان

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-7Lines: 1-33
-المیزان فی‌تفسیر القران مفصل‌ترین و مهمترین تألیف استاد علامه، شادروان سید محمد حسین طباطبایی است. اصل این تفسیر به عربی، در 20 جلد نوشته شده و تألیف آن در رمضان 1392 به پایان رسیده است. ترجمه‌ی فارسی این اثر بالغ بر چهل جلد است. فهرست مربوط به ترجمه‌ی 40 جلدی فارسی را آقای میرزا محمد به نام مفتاح المیزان در 3 جلد تدوین کرده است. فهرست دیگر تدوین آقای الیاس کلانتری است که 2 روایت دارد. روایت اصلی آن عربی است و برای اصل‌المیزان تدوین شده و دلیل المیزان نام دارد. دیگری که در واقع ترجمه‌ی آن است بر وفق مجمع‌البیان طبرسی و مطلقاً یکی از چند تفسیر عمده و اساسی قرون جدید است. اول اینکه علامه طباطبایی، رضوان‌ا… علیه، اساس کار خود را بر قاعدة متین تفسیر قرآن به قرآن، قرار داده اند. ویژگی‌ دیگر تفسیر المیزان در این است که به روایت یعنی نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبر(ص) و صحابه و ائمه‌ی معصومین، اعتنا و اهتمام تمام نشان داده و در ذیل هر بخش از تفسیر، پس از نقل آیات و توضیح لغوی و ادبی و بیان مراد هر یه با شیوه‌ی «قرآن به قرآن» فصلی تحت عنوان «بحث روایی» به نقل و نقد روایات از منابع خاصه و عامه اختصاص داده‌اند و شأن نزول آیات را غالباً در همین بخش آورده‌ اند. تدوین المیزان از ابتدا تا انتها از یک الگوی ثابت و سنجیده پیروی می‌کند به این شرح که ابتدا چند آیه از یک سوره‌ی می‌آید بعد از آن، بخشی تحت عنوان بیان یا بیان آیات که به گفته‌ی خود استاد در مقدمة تفسیر، به یک یا چند موضوع از این موضوعات هفتگانه می‌پردازد: 1- معارف و حقایقی مربوط به اسماء و صفات خداوند. 2- اطلاعات مربوط به افعال خداوند 3- مسائل مربوط به کلیات عالم 4- دانستنی‌های مربوط به انسان قبل از دنیا 5- دانستنی‌های مربوط به انسان در دنیا 6- دانستنی‌های مربوط به انسان بعد از دنیا 7- معارف مربوط به اخلاق انسانی غالباً مسائل لغوی و ادبی در همین بخش یعنی ابتدای «بیان آیات» مطرح می شود. سپس بخش نقل و نقد احادیث و اخبار تحت عنوان «بخشی از نظرروایتی» یا بحث روایت پیش می‌آید و از کتب حدیث و تفسیر عامه و خاصه، احادیث مربوط به موضوع، نقل و در اطراف آنها بحث می‌شود. سپس در مرحلة سوم بحث‌های مناسب کلامی، فلسفی، علمی و یا مربوط به علوم قرآنی نظیربحث در باب اعجاز بطور مطلق و بیان وجوه چندگانه‌ی اعجاز قرآن یا جبر و تفویض و یا شفاعت و محکمات و متشابهات در میان می‌آید. +^
~~blue:
المیزان فی‌تفسیر القران مفصل‌ترین و مهمترین تألیف استاد علامه، شادروان سید محمد حسین ((طباطبایی)) است.~~

^

::{picture=Tabatabaee.gif}::

/>اصل این تفسیر به عربی، در 20 جلد نوشته شده و تألیف آن در رمضان 1392 به پایان رسیده است. ترجمه‌ی فارسی این اثر بالغ بر چهل جلد است. فهرست مربوط به ترجمه‌ی 40 جلدی فارسی را آقای ((میرزا محمد)) به نام مفتاح المیزان در 3 جلد تدوین کرده است. فهرست دیگر تدوین آقای ((الیاس کلانتری)) است که 2 روایت دارد. روایت اصلی آن عربی است و برای اصل‌المیزان تدوین شده و دلیل المیزان نام دارد. دیگری که در واقع ترجمه‌ی آن است بر وفق ((مجمع‌البیان طبرسی)) و مطلقاً یکی از چند تفسیر عمده و اساسی قرون جدید است.

اول اینکه علامه طباطبایی، رضوان‌ا… علیه، اساس کار خود را بر قاعدة متین تفسیر قرآن به قرآن، قرار داده اند. ویژگی‌ دیگر تفسیر المیزان در این است که به روایت یعنی نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبر(ص) و صحابه و ائمه‌ی معصومین، اعتنا و اهتمام تمام نشان داده و در ذیل هر بخش از تفسیر، پس از نقل آیات و توضیح لغوی و ادبی و بیان مراد هر یه با شیوه‌ی «قرآن به قرآن» فصلی تحت عنوان «بحث روایی» به نقل و نقد روایات از منابع خاصه و عامه اختصاص داده‌اند و شأن نزول آیات را غالباً در همین بخش آورده‌ اند. />
تدوین المیزان از ابتدا تا انتها از یک الگوی ثابت و سنجیده پیروی می‌کند به این شرح که ابتدا چند آیه از یک سوره‌ی می‌آید بعد از آن، بخشی تحت عنوان بیان یا بیان آیات که به گفته‌ی خود استاد در مقدمة ((تفسیر))، به یک یا چند موضوع از این موضوعات هفتگانه می‌پردازد: /> />~~darkgreen:

*
معارف و حقایقی مربوط به اسماء و صفات خداوند. />*اطلاعات مربوط به افعال خداوند />*مسائل مربوط به کلیات عالم />*دانستنی‌های مربوط به انسان قبل از ((دنیا)) />*دانستنی‌های مربوط به انسان در دنیا />*دانستنی‌های مربوط به انسان بعد از دنیا />*معارف مربوط به ((اخلاق)) انسانی~~
/>غالباً مسائل لغوی و ادبی در همین بخش یعنی ابتدای «بیان آیات» مطرح می شود. سپس بخش نقل و نقد احادیث و اخبار تحت عنوان «بخشی از نظر روایتی» یا بحث روایت پیش می‌آید و از کتب حدیث و تفسیر عامه و خاصه، احادیث مربوط به موضوع، نقل و در اطراف آنها بحث می‌شود. سپس در مرحلة سوم بحث‌های مناسب ((کلامی))، فلسفی، علمی و یا مربوط به علوم قرآنی نظیر بحث در باب اعجاز بطور مطلق و بیان وجوه چندگانه‌ی اعجاز قرآن یا ((جبر)) و تفویض و یا ((شفاعت)) و ((محکمات)) و ((متشابهات)) در میان می‌آید.
 برای اطلاع بیشتر ببینید: برای اطلاع بیشتر ببینید:
 [http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/almizan.html|متن الکترونیکی تفسیر المیزان] [http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/almizan.html|متن الکترونیکی تفسیر المیزان]
 [http://www.somesite.com|نظر علامه طهرانی درباره المیزان] [http://www.somesite.com|نظر علامه طهرانی درباره المیزان]
 [http://shariat.org/3/5/t_almizan/fehrest.htm|متن کامل تفسیر المیزان] [http://shariat.org/3/5/t_almizan/fehrest.htm|متن کامل تفسیر المیزان]
 +[http://www.thoughtclub.com/Kish_e_Mehr/Kish_e_Mehr.asp|سایت ویژه علامه طباطبایی]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 جمعه 31 تیر 1384 [08:29 ]   3   محمد ورهرام      جاری 
 جمعه 31 تیر 1384 [08:00 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [12:56 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..