منو
 کاربر Online
742 کاربر online
Lines: 1-24Lines: 1-24
 ((استاد مطهری)) درباره فرق این دو می فرمایند : ((استاد مطهری)) درباره فرق این دو می فرمایند :
 *در غرب ریشه و منشا آزادی را تمایلات و خواهشهای انسان میدانند و آنجا که از اراده انسان سخن می گویند , در واقع فرقی میان تمایل و اراده قائل نمی شوند. از نظر ((فلاسفه غرب)) انسان موجودی است دارای یک سلسله خواسته ها و می خواهد که این چنین زندگی کند ، همین تمایل منشا آزادی عمل او خواهد بود آنچه آزادی فرد را محدود میکند آزادی امیال دیگران است ، هیچ ضابطه و چهار چوب دیگری نمی تواند آزادی انسان و تمایل او را محدود کند . *در غرب ریشه و منشا آزادی را تمایلات و خواهشهای انسان میدانند و آنجا که از اراده انسان سخن می گویند , در واقع فرقی میان تمایل و اراده قائل نمی شوند. از نظر ((فلاسفه غرب)) انسان موجودی است دارای یک سلسله خواسته ها و می خواهد که این چنین زندگی کند ، همین تمایل منشا آزادی عمل او خواهد بود آنچه آزادی فرد را محدود میکند آزادی امیال دیگران است ، هیچ ضابطه و چهار چوب دیگری نمی تواند آزادی انسان و تمایل او را محدود کند .
-آزادی به این معنی مبنای ((دمکراسی)) غربی قرار گرفته است , در واقع نوعی حیوانیت رها شده است .نکه نان میی استی دا باید بر این ساس آزاد باد ، موجب مای می ای انن و آزای یان نمی شود.مسل مرد انان رق می کن او در عین اینک انانست ، حیان است و در عین اینکه حیوان ات اسان ت . دمی یک له استعدادهای عای ارد که ملک انسنیت اوست، مثا تفک منقی ، مایل ه حقیق ویی تمای به یر اخقی تمایل به مال و یایی ، تای به پرستش حق و اینا از مختصات و ملاکهای نیت است . +آزادی به این معنی مبنای ((دمکراسی)) غربی قرار گرفته است , در واقع نوعی حیوانیت رها شده است، همی ا ا ک می بینیم همنس بای ، به کم اترام مکای و ن اکیت انونی میشود .اسدلا می گیرنگان ویب کنگان انون اینست که چون اکریت مل ا مل ن داده ک ا ((همنس ا)) مافق ن ، مکراسی ی می کد که ین ا ا بو یک اون ازم الاجرا ریم .
-*بشر بحکم اینکه ر سشت خو دو قطبی فریده شده یعن موجی ماد اس و ه ی مرک ا قل نف , یا ن ن است ، محا است که تواند ه قست وودی ا ینهای دره زای رخور ا، ایی هر یک ا و قم الی و ل ج انا , سوی ات ا مد دن قست یگ . +.اینکه نسن میلی و خوستی دارد و باید ر این اساس آزاد باشد ، موجب تیز مین زادی انسن و ی یوان می و.سئله در مور انان فق ی کن، او عین ایکه نسانست ، حیوا است و در عین اینکه یوان ت سا است . دمی یک له اعدادهای الی دار که ملک انانیت و ملا فک منق تایل به حقیق ویی تمیل ه خیر اخلاقی ایل ب جل و زیبایی تمای به رسش حق و اینها ا مختات و ملکی نسایت ت .
-گر مایلات انسا ریشه و مناء آزادی و دکسی انی همن چیی بوجود خه مد که اموز ر مهد مکسی های غربی شا آن هستیم در این کورها , منای وضع قوانی ر نهای ار یست؟ خواست اکریت و ر همن منا است که می بییم همن زی کم احترا دمکراسی و نر اکیت انونی میشود .لال صمیم گیران و وی کننن قون ایت که چون اکیت ل م عمل شان اد ک با مج بازی وفق اند ، دمکاسی ایب می کند که این ام ا بصوت یک قنون زم لاجرا در آوریم . +*شر حکم اینک سرشت خو دو ی فید شده ینی موجودی د ات و ه یر آن مرک ا عقل و ن , ی جان و تن ات ، مال است که بتن ه قمت دی خو ا یهایت ده ای برخردار د ایی یک ا و م لی ا ج اان ، ماوی ا با مو دن م یر .
 *در نقطه مقابل این نوع دمکراسی و آزادی , ((دمکراسی اسلامی)) قرار دارد دمکراسی اسلامی بر اساس آزادی انسان است اما این آزادی انسان ، در آزادی شهوات خلاصه نمی شود .البته اسلام دین ((ریاضت)) و مبارزه با شهوات به معنی کشتن شهوات , نیست بلکه , دین اداره کردن و تدبیر کردن و مسلط بودن بر شهوات است . کمال انسان در انسانیت و عواطف عالی و احساسات بلند اوست این که می گوئیم در اسلام دمکراسی وجود دارد به این معنا است که اسلام میخواهد آزادی واقعی که عبارت است ازدر بند کردن حیوانیت و رها ساختن انسانیت به انسان بدهد.  *در نقطه مقابل این نوع دمکراسی و آزادی , ((دمکراسی اسلامی)) قرار دارد دمکراسی اسلامی بر اساس آزادی انسان است اما این آزادی انسان ، در آزادی شهوات خلاصه نمی شود .البته اسلام دین ((ریاضت)) و مبارزه با شهوات به معنی کشتن شهوات , نیست بلکه , دین اداره کردن و تدبیر کردن و مسلط بودن بر شهوات است . کمال انسان در انسانیت و عواطف عالی و احساسات بلند اوست این که می گوئیم در اسلام دمکراسی وجود دارد به این معنا است که اسلام میخواهد آزادی واقعی که عبارت است ازدر بند کردن حیوانیت و رها ساختن انسانیت به انسان بدهد.
 **به طور مثال ((کورش کبیر)) هنگام فتح بابل ، مردم را در اعتقادشان آزاد گذاشت , یعنی بت پرستها را در بت پرستی , حیوان پرستها را در حیوان پرستی , و همه را آزاد گذاشت و هیچ محدودیتی برای آنان قائل نشد. در معیار غربی کورش یک مرد آزادیخواه به حساب می آید، زیرا او به آزادی بر مبنای تمایلات و خواسته های مردم احترام گذاشته است. **به طور مثال ((کورش کبیر)) هنگام فتح بابل ، مردم را در اعتقادشان آزاد گذاشت , یعنی بت پرستها را در بت پرستی , حیوان پرستها را در حیوان پرستی , و همه را آزاد گذاشت و هیچ محدودیتی برای آنان قائل نشد. در معیار غربی کورش یک مرد آزادیخواه به حساب می آید، زیرا او به آزادی بر مبنای تمایلات و خواسته های مردم احترام گذاشته است.
 **ولی ماجرای ((حضرت ابراهیم خلیل الله علیه السلام)) که بر عکس کورش معتقد بود، اینگونه عقاید جاهلانه ، عقیده نیست ، بلکه زنجیرهائی است که عادات سخیف بشر به دست و پای او بسته است او نه تنها به این نوع عقائد احترام نگذاشت بلکه در اولین فرصتی که بدست آورد بتها و معبودهای دروغین مردم را در هم شکست و تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت و از این راه این فکر را در مردم القا کرد که به عاجز بودن بتها پی ببرند و به تعبیر قرآن به خود باز گردند و خود انسانی و والای خویش را بشناسند با معیارهای غربی کار ابراهیم خلیل بر ضد اصول آزادی و دمکراسی است ، چون آنها می گویند بگذارید هر کس هر کاری دلش می خواهد بکند , آزادی یعنی همین اما منطق انبیاء غیر از منطق انسان امروز غربی است. **ولی ماجرای ((حضرت ابراهیم خلیل الله علیه السلام)) که بر عکس کورش معتقد بود، اینگونه عقاید جاهلانه ، عقیده نیست ، بلکه زنجیرهائی است که عادات سخیف بشر به دست و پای او بسته است او نه تنها به این نوع عقائد احترام نگذاشت بلکه در اولین فرصتی که بدست آورد بتها و معبودهای دروغین مردم را در هم شکست و تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت و از این راه این فکر را در مردم القا کرد که به عاجز بودن بتها پی ببرند و به تعبیر قرآن به خود باز گردند و خود انسانی و والای خویش را بشناسند با معیارهای غربی کار ابراهیم خلیل بر ضد اصول آزادی و دمکراسی است ، چون آنها می گویند بگذارید هر کس هر کاری دلش می خواهد بکند , آزادی یعنی همین اما منطق انبیاء غیر از منطق انسان امروز غربی است.
 *از دیدگاه اسلام , آزادی و دمکراسی بر اساس آن چیزی است که تکامل انسانی انسان ایجاب می کند , یعنی آزادی ، حق انسان بما هو انسان است, حق ناشی از استعدادهای انسانی انسان است ، نه حق ناشی از میل افراد و تمایلات آنها .  *از دیدگاه اسلام , آزادی و دمکراسی بر اساس آن چیزی است که تکامل انسانی انسان ایجاب می کند , یعنی آزادی ، حق انسان بما هو انسان است, حق ناشی از استعدادهای انسانی انسان است ، نه حق ناشی از میل افراد و تمایلات آنها .
 دمکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده , حال آنکه این واژه در قاموس غرب معنای حیوانیت رها شده را متضمن است . دمکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده , حال آنکه این واژه در قاموس غرب معنای حیوانیت رها شده را متضمن است .
-*حضرت امام خمینی نیز تاکید بر حذف کلمه دمکراتیک داشتند، به خاطر رد تقلید از غرب و تقلید کورکورانه از معیارهای آنان، استدلال امام این بود که نمی خواهد چشم ملتش به غرب دوخته شده باشد، چرا که دنباله روی نه تنها کمکی به ((ملت ))((ایران)) نمی کند , بلکه در نهایت به تضعیف روحیه و شکست آنها منجر میشود، از نظر امام , بکار بردن این کلمه نوعی خیانت به روحیه مستقل این ملت محسوب میشود زیرا ما گوهر آزادی را در فرهنگ خودمان داریم و بی نیازیم از اینکه دست طلب به سوی دیگران دراز کنیم . +*حضرت ((امام خمینی)) نیز تاکید بر حذف کلمه دمکراتیک داشتند، به خاطر رد تقلید از غرب و تقلید کورکورانه از معیارهای آنان، استدلال امام این بود که نمی خواهد چشم ملتش به غرب دوخته شده باشد، چرا که دنباله روی نه تنها کمکی به ((ملت ))((ایران)) نمی کند , بلکه در نهایت به تضعیف روحیه و شکست آنها منجر میشود، از نظر امام , بکار بردن این کلمه نوعی خیانت به روحیه مستقل این ملت محسوب میشود زیرا ما گوهر آزادی را در فرهنگ خودمان داریم و بی نیازیم از اینکه دست طلب به سوی دیگران دراز کنیم .
 منابع  منابع
 *استاد مطهری ، پیرامون انقلاب اسلامی *استاد مطهری ، پیرامون انقلاب اسلامی
 *پایگاههای اسلامی اینترنت، نسخه 3 *پایگاههای اسلامی اینترنت، نسخه 3

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 08 اسفند 1383 [11:35 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 شنبه 08 اسفند 1383 [11:33 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 08 اسفند 1383 [11:30 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 08 اسفند 1383 [11:26 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..