منو
 کاربر Online
968 کاربر online
تاریخچه ی: تعصب ( 1916 )

{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000

~|~


@#25:~~brown:__تعصب ( 1916 - Intolerance )__~~#@


~W:85% ~cs:3 {picture=intolerance2.jpg width=270 height=250 align=LEFT width=50 }
@#20:~~brown:__عوامل و دست اندرکاران فیلم__~~#@
~~brown:__کارگردان :__~~ __دیوید وارک گریفیث.__
~~brown:__فیلم نامه نویس :__ ~~ __دیوید وارک گریفیث.__
~~brown:__مدیر فیلم برداری :__~~ __جی.دبلیو.بیتزر.__
~~brown:__تدوین :__~~ __دیوید وارک گریفیث ، جیمز اسمیت ، رز اسمیت.__
~~brown:__کارگردان هنری :__~~ __والتر.ال.هال.__
~~brown:__آهنگ ساز :__~~ __کارل دیویس.__
~~brown:__بازیگران : __~~ __می مارش ، رابرت هارون ، ورا لوئیس ، اف.ای.ترنر ، سام دی گرس و...__


@#20:~~brown:__خلاصه داستان فیلم__~~#@


در آغاز فیلم این نوشته بر پرده ظاهر می شود :
__« هر یک از داستان ها نشان می دهد که چگونه نفرت و تعصب در طول اعصار ، علیه عشق و صداقت جنگیده اند.» __
فیلم چهار داستان متفاوت را دنبال می کند: زندگی(( مسیح)) و مصلوب شدنش در یهودیه ، دوران تسخیر(( بابل)) توسط ((کوروش)) ( پادشاه ایرانی ) ، قتل عام فرانسویان ((پروتستان)) در قرن شانزدهم در روز برتولمای مقدس ( یکی از حواریون مسیح ) و داستان آخر که در زمان معاصر رخ می دهد و در آن یک نگهبان در جریان یک اعتصاب برای افزایش دستمزد نوزده تن از کارگران کارخانه را می کشد.


@#20:~~brown:__درباره فیلم__~~#@


حملات به فیلم ((تولد یک ملت)) __(The Birth Of A Nation)__ ادامه داشت و اتهام تعصب نژادی ((دیوید وارک گریفیث)) __( David Wark Griffith )__ را به سختی رنجانده بود. __گریفیث__ در پاسخ به این اتهامات در بیانیه ای تحت عنوان ظهور و سقوط آزادی بیان چنین گفت :
__« اعتبار و آزادی بیان و نشر … تا پیش از تصاویر متحرک در این کشور دست نخورده مانده بود ، و تعصب بر علیه این هنر نو بهانه ای برای تعدی بر آزادی شد. … تعصب ریشه همه ممیزی هاست ، که ژاندارک را قزبانی کرد و… » __
با ادامه دار شدن شماتت ها ، گریفیث تصمیم گرفت که یک جدول سینمایی گسترده بر ضد__« تعصب »__ به راه اندازد. به ادعای برخی از تحلیل گران در واقع فیلم تعصب دفاعیه ای بود که گریفیث با آن حق ساختن تولد یک ملت را برای خود توجیه می کرد.


@#17:~~brown:__تولید فیلم __~~#@


گریفیث بلافاصله پس از پخش فیلم __تولد یک ملت__ به ساخت یک ((ملودرام)) ساده به نام ((مادر و قانون))__ ( Mother And The Law )__ پرداخت. این فیلم نسبتا کم هزینه ، حادثه ای واقعی و معاصر را روایت می کرد که در جریان اعتصاب در یک کارخانه رخ می داد. این فیلم در حال اتمام بود که گریفیث به این فکر افتاد ، آن را با سه داستان دیگر ادغام کند و یک فیلم عظیم حماسی درباره تعصب در طی اعصار مختلف تاریخ بسازد.


این طرح بسیار پرهزینه و بسیار بلندپروازانه تر از تولد یک ملت بود، اما موفقیت مالی تولد یک ملت اعتبار گریفیث را چنان بالا برده بود که هیچ طرحی هر قدر عظیم برای او بزرگ نمی نمود.


گریفیث بعد از جدا شدن از کمپانی ((میو چوآل)) __( Mutual Film )__ ، با ((هری ایتکن)) __( Harry E. Aitken)__ ، تهیه کننده آثارش ، و ((مک سنت)) شرکت ((ترای انگل)) __(____Triangle Film Corporation )__ را تشکیل داده بودند. اما این شرکت کوچکتر از آن بود که بتواند از پس هزینه های این فیلم برآید. اما __ایتکن__ با ادغام در شرکت(( وارک)) __( Wark Production Corporation )__، بودجه مورد نظر را تامین کرد.


گریفیث قصد داشت که تمام صحنه های تاریخی را به زیبایی بازسازی کند و برای این کار از هیچ هزینه ای دریغ نمی کرد. لازم بود که شهر های ((بابل)) ، ((اورشلیم)) ، ((پاریس)) و ((نیویورک)) بازسازی شوند. طراح تولید فیلم ، ((والتر.و.هال)) __( Walter W. Hall )__ بود. گریفیث و هال برای بازسازی صحنه های تاریخی به موزه های بسیاری رفتند ، فیلم های عظیم __ایتالیایی__ را بارها تماشا کردند و از معماران ایتالیایی کمک گرفتند. آنها برای دوره های تاریخی فیلم باشکوه ترین دکورها را در اندازه های واقعی ، در زمینی به مساحت 40000 متر مربع و ارتفاع تقریبی 30 متر ساختند.


~W:85% ~cs:3 {picture=Intolerance1.jpg width=220 height=200 align=LEFT width=50 }
شصت بازیگر اصلی و هزاران سیاهی لشگر برای ایفای نقش در نظر گرفته شده بودند. گریفیث برای کارگردانی این فیلم هشت دستیار داشت ( برای تولد یک ملت یک دستیار داشت ). در واقع گریفیث برای فیلم جدیدش ، تعصب ، که تعصب زیادی نیز نسبت به آن داشت از هیچ دست و دلبازی دریغ نمی کرد. اما سرانجام این زیاده روی های بی سابقه شرکای مالی گریفیث را به وحشت انداخت و آنها حمایت های مالی خود را محدود کردند ، لذا گریفیث ناچار شد بخشی از سود فیلم تولد یک ملت را به فیلم تزریق کند تا آن را به سامان برساند. تعصب سرانجام با خیل کثیر عوامل و آن دکورهای عظیم و باشکوه بعد از نزدیک به دو سال ساخته شد. هزینه فیلم نیز به رقم سرسام آور __1900000 دلار__ رسید ( البته روایت ها در این مورد متغیر است ). اگر این فیلم موفقیتی را که گریفیث انتظار داشت به دست می آورد ، ثروتمند ترین مرد هالیوود می شد ، اما …

@#17:~~brown:__پخش فیلم__~~#@


پس از تدوین اولیه ، زمان فیلم به هشت ساعت رسید. گریفیث که بسیار از نتیجه کار راضی بود ، قصد داشت فیلم را در دو قسمت چهار ساعتی در دو شب پشت سر هم پخش کند ، اما اغلب سینماها حاضر به نشان دادن فیلمی چنین طولانی نبودند ، به همین خاطر گریفیث نیز از این کار منصرف شد و زمان فیلم را به حدود سه ساعت و نیم کاهش داد. فروش اندک فیلم نشان داد که تعصب شکست خورده است. در سال __1919__ ، گریفیث فیلم را تحت دو نام ((مادر و قانون)) و ((سقوط بابل))__ ( The Fall Of Babylon )__ برای پخش دوباره تدوین کرد تا شاید زیان های خود را جبران کند. این تمهید برای نجات سرمایه عظیم گریفیث توفیق اندکی به دست آورد و چاره ساز نبود.


شاید علت شکست تعصب در نزد عموم ، زمان بیش از حد طولانی فیلم ، داستان عمیق و نوع روایت پیچیده آن باشد. در واقع برای تماشاگران سال __1916__ ، که اهمیت جندانی به اندیشه پردازی در سینما نمی دادند و به دیدن داستان های سرراست و ساده عادت کرده بودند ، تعصب فیلمی افراطی ، بسیار بزرگ ، بسیار پیچیده ، بسیار جدی و بسیار رسمی و تشریفاتی می نمود. میلیون ها تماشاگری که با دیدن فیلم تولد یک ملت شگفت زده شده بودند احتمالا از گریفیث انتظار داشتند که حماسه بعدی او نیز همان احساس و حرارت فیلم قبلی را در آنها ایجاد کند. از طرفی تعصب در زمانی به روی پرده رفت که ((آمریکا ))خود را برای وارد شدن به ((جنگ جهانی اول)) آماده می کرد و حال و هوای جنگ طلبانه کشور را در برگرفته بود. در این وضعیت ، تعصب با وجود صحنه های آشکارا جنگ طلبانه ، فیلمی ضد جنگ تلقی شد ، به همین خاطر بسیاری از شهرهای آمریکا نمایش آن را ممنوع و یا آن را سانسور کردند.



@#20:~~brown:__ویژگی ها وتاثیرات فیلم__~~#@


~W:85% ~cs:3 {picture=Intolerance3.jpg width=230 height=210 align=LEFT width=50 }
گریفیث در تعصب ، انقلابی در عرصه روایت داستان به پا کرد. او خود در مصاحبه ای درباره تعصب گفته است :

__« داستان ها همچون جریان جویباری آغاز می شوند که گویی از فراز تپه ای دیده می شوند. ابتدا هر یک از جویبارها آهسته و آرام مسیر خود را طی می کند ، اما با پیشرفت داستان به تدریج و با سرعتی افزاینده به یکدیگر نزدیک و نزدیک تر می شوند تا در آخرین صحنه ، همگی در رودخانه عظیمی که بیانگر شوری قوی است در هم می آمیزند. »__

گریفیث به ناگاه از داستانی به داستان دیگر می رود. او با برش نماها این چهار داستان را در هم می بافد و در ادامه با شتاب دادن به این برش نماها به تدریج به ضرباهنگی فزاینده دست می یابد. او گاهی در جهت یکپارچگی بیشتر دیدگاه خود از طبیعت انسان ، از نشانه ها و گفتار سمبولیک استفاده می کند. مانند صحنه ای که در آن مادری در حال تکان دادن یک گهواره است و این کلمات بر پرده ظاهر می شود :

__« امروز چون دیروز ، گهواره ای تا ابد تکان می خورد ، شور و عواطف انسانی را جاودانه باز می آورد ، همان شادی ها و همان غم ها را .» __

این صحنه در واقع صحنه ای واسط است که بخش های چهارگانه فیلم را به هم مربوط می کند و تمثیلی از ادامه حیات انسان بر روی زمین است.


گریفیث چه در شیوه های بیان روایی و چه در شیوه های بیان تصویری سال ها پیش از زمان خود بود. او در فیلم تعصب نوعی ((تدوین القایی)) ( القای غیر مستقیم معنا ) را تمرین کرد که یک دهه بعد در ((مکتب مونتاژ )) ((شوروی)) ، توسط ((آیزنشتاین)) و هم عصرانش کامل شد. همچنین گریفیث دست به تلطیف جلوه های بصری پیشین کرد (که خود از پیشگامان استفاده از آنها بود ) و همچنین راهکارهای جدیدی را به کار بست ، که همه آنها بعدها جزء قوانین و قواعد فیلم سازی شدند. در تعصب ما شاهد انقلابی در ((تدوین تداوم)) ، استفاده گسترده از کلوزاپ ( نمای درشت)، حرکت های افقی 360 درجه دوربین ، تراولینگ (نماهای همراه) و… هستیم.
{FANCYTABLE}




{picture=intolerance2.jpg}
{picture=Intolerance1.jpg}
{picture=Intolerance3.jpg}

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [10:29 ]   12   مهناز نظری      جاری 
 جمعه 12 اسفند 1384 [23:07 ]   11   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:45 ]   10   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:42 ]   9   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:40 ]   8   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:38 ]   7   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:36 ]   6   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:29 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:21 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:18 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [22:07 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 12 اسفند 1384 [21:58 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..