منو
 کاربر Online
815 کاربر online
تاریخچه ی: تعریف دین از نظر علمای ادیان

((علمای ادیان)) نیز تعاریف متعددی از دین ارائه کرده اند،به طور مثال در تعریف دین می‌گویند: *دین عبارتست از ((ایمان)) و اطاعت به یک قول یا قوای مافوق انسانی که مستحق عبادت ((خالق)) و حاکم عالم می‌باشد.
یاتعریف می کنند:
*دین یک ((سیستم)) خاص ((اعتقاد)) و اعمال و ((عبادات)) است که غالباً مشتمل بر مجموعة قواعد اخلاقی و فلسفی می‌شود. یامی‌گویند:
*دین ایمان به موجودات روحانی است.ومی‌گویند:
*دین عبارتست از تبیین احساسات قلبی انسان، ویادین مجموعه کلی از اعتقادات و احساسات و اعمال انفرادی یا اجتماعی است و … (حکمت ، علی اصغر، نه گفتار در ادیان، ج 1، ص 3).
*((جان بی ناس)) عالم علم ادیان نیز در کتاب خویش ((تاریخ جامع ادیان))، تعاریف متعددی از دین راذکرمی کند مانند:
تعریف ((متکلمان)) که گفته‏اند: «الدین وضع الهى لاولى الالباب، یتناول الاصول و الفروع‏» دین عبارت از یک نظام الهى است که براى صاحبان خود وضع شده است و مشتمل بر ((اصول)) و ((فروع)) مى‏باشد. او می گوید: در تعاریف متکلمان گاهى «دین به ما هو دین‏» مورد نظر قرار گرفته است ( تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص‏79 و 81)
وی همچنین می نویسد: در تعاریفى نیز غایت و اهداف مد نظر بوده است، مانند آنچه در ((دائرة‏المعارف الاسلامیة)) آمده است که: «الدین وضع الهى سائق لذوى العقول باختیارهم ایاه الى الصلاح فى الحال و الفلاح فى المال‏»; دین وضعى است الهى که صاحبان خود را به سوى رستگارى در این ((دنیا)) و حسن عاقبت در ((آخرت)) سوق مى‏دهد. ( تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص‏79 و 81).
از*((جرجانى)) نیز نقل کرده‏اند که: «الدین وضع الهى یدعوا اصحاب العقول الى قبول ماهو عند الرسول(ص)»:دین ((قانون)) و ((قرارداد))الهى است که خردمندان را به سوى قبول آنچه در نزد رسول‏(ص) است، فرامى‏خواند. (جان‏ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص‏79 و 81) . ایشان بیان می داردکه درکناراین تعریف‏ها، دربعضى‏دیگراز تعاریف، اصولاحیثیت اعتقاد و التزام انسان، مبناى تحلیل و توصیف قرار گرفته است:
«الدین هو الاعتراف باللسان و الاعتقاد بالجنان و العمل بالارکان‏»; دین عبارت است از اقرار به زبان، اعتقاد به ((پاداش)) و ((کیفر)) در آن جهان و عمل به ارکان و دستورات آن (تاریخ جامع ادیان،ص81) .
*عده‌ای از ((فیلسوفان دین)) هر ((مکتب|مکتبى)) را که سه موضوع زیررا قبول داشته باشد، دین مى‏نامند: الف : عالمى وراى عالم طبیعت و محسوسات، وجود دارد ب : جهان طبیعت، هدفدار است ج: جهان هستى داراى ((نظام اخلاقى)) است، این خود شامل دو بخش است:
الف: ((جهان هستى)) چنانست که نیک و بد اخلاقى را درک مى‏کند ب: جهان هستى چنانست که نیک و بد اخلاقى را ((پاداش)) و ((کیفر)) مى‏دهد. بنابراین تعریف، ((مکتب)) ((مارکسیسم)) و ((لیبرالیسم)) و بعضى از شاخه‏هاى ((اگزیستانسیالیسم))، «دین‏» نیستند.




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 28 آذر 1383 [11:50 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 شنبه 28 آذر 1383 [11:46 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..