منو
 کاربر Online
487 کاربر online
تاریخچه ی: تعریف ایمان

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-13Lines: 1-30
 شخصی به نام ابودعامه می‌گوید: شخصی به نام ابودعامه می‌گوید:
-در بیماری حضرت هادی علیه السلام که به شهادتش منتهی شد، به عیادتش رفتم. وقتی خواستم برگردم، فرمود:« ای ابو دعامه، اکنون تو با عیادتت از من، حقی بر من پیدا کردی. آیا روایتی برایت بگویم که خوشحال شوی؟» +در بیماری ((حضرت امام هادی علیه السلام|حضرت هادی علیه السلام)) که به شهادتش منتهی شد، به عیادتش رفتم. وقتی خواستم برگردم، فرمود:« ای ابو دعامه، اکنون تو با عیادتت از من، حقی بر من پیدا کردی. آیا روایتی برایت بگویم که خوشحال شوی؟»
 گفتم:« سراپا گوش‌ام، ای پسر رسول خدا.»  گفتم:« سراپا گوش‌ام، ای پسر رسول خدا.»
-فرمود:« پدرم از پدرانش نقل کرد که روزی رسول خدا به امیرالممنین علیه السلام فرمود:« ای علی بنویس.» +فرمود:« پدرم از پدرانش نقل کرد که روزی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) به ((حضرت امیرالمؤنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلام)) فرمود:« ای علی بنویس.»
 علی علیه السلام پرسید:« چه بنویسم؟» علی علیه السلام پرسید:« چه بنویسم؟»
-پیامبر خدا فرمود:« بنویس «به نام خداوند بخشنده مهربان. ایمان آن است که در دل جای گیرد و اعمال شخص آنرا تصدیق کند؛ ولی اسلام آن است که بر زبان جاری شود. (یعنی به زبان آوردن شهادتین: اشهد ان لا اله الا الله؛ محمد رسول الله) و به وسیله‌ی آن ازدواج حلال می‌شود.( یعنی شخص با گفتن شهادتین مسلمان می‌شود و می‌تواند با مسلمان دیگر ازدواج کند.) +پیامبر خدا فرمود:« بنویس « به نام خداوند بخشنده مهربان. ایمان آن است که در دل جای گیرد و اعمال شخص آنرا تصدیق کند؛ ولی اسلام آن است که بر زبان جاری شود. (یعنی به زبان آوردن شهادتین: اشهد ان لا اله الا الله؛ محمد رسول الله) و به وسیله‌ی آن ازدواج حلال می‌شود.»( یعنی شخص با گفتن شهادتین مسلمان می‌شود و می‌تواند با مسلمان دیگر ازدواج کند.)
!روایاتی درباره ایمان
#الإیمان قول باللّسان، و عمل بالأرکان . ایمان گفتن به زبان و عمل به اعضاء و جوارح است.
#الإیمان و الحیاء مقرونان فی قرن، و لا یفترقان . ایمان و حیا در یک رسن همراهند، و از یکدیگر جدا نمى‏شوند.
#الإیمان و العلم (و العمل) أخوان توأمان، و رفیقان لا یفترقان : ایمان و علم دو برادر توأم، و دو رفیق که از هم جدا نمى‏شوند مى‏باشند.
#الإیمان شجرة، أصلها الیقین، و فرعها التّقى، و نورها الحیاء، و ثمرها السّخاء : ایمان درختى است که بیخ آن یقین، و شاخه آن خویشتن دارى، و شکوفه آن حیاء، و میوه آن سخاوت است.
#الإیمان و العمل أخوان توأمان، و رفیقان لا یفترقان، لا یقبل اللّه أحدهما إلّا بصاحبه: ایمان و عمل دو برادر توأم با همند، و دو رفیقى هستند که از هم جدا نمى‏شوند، و خداوند یکى از آنها را نمى‏پذیرد جز با رفیقش.
# أقوى النّاس إیمانا أکثرهم توکّلا على اللّه سبحانه : قوى‏ترین مردم به حسب ایمان بیشترین آنهاست از نظر توکّل بر خداى سبحان.
#أقرب النّاس من اللّه سبحانه أحسنهم إیمانا: نزدیکترین مردم به خداى سبحان نیکوترین آنهاست از نظر ایمان.
#الإیمان نجاة: ایمان رستگارى است.
#ثمرة الإیمان الفوز عند اللّه : ثمره و میوه ایمان پیروزى یافتن در نزد خداست.
#ثمرة الإیمان الرّغبة فی دار البقاء : ثمره ایمان میل تمام است به سراى پایدار.
#ثلاث من کنّ فیه کمل ایمانه: العقل، و الحلم، و العلم : سه چیز است که در هر که باشد ایمانش کامل خواهد بود عقل، حلم، علم.
#ثلاث من کنّ فیه استکمل الإیمان: من إذا رضى لم یخرجه رضاه إلى باطل، و إذا غضب لم یخرجه غضبه عن حقّ، و إذا قدر لم یأخذ ما لیس له :سه صفت است هر که واجد آنها باشد ایمان را کامل ساخته است: کسى که هر گاه خوشنود باشد خوشنودى او او را بسوى باطل نکشاند، (مثل این که شهادت بنا حقّى گوید چون طرف دوست اوست) و چون خشمناک باشد خشم او او را از حق خارج نسازد (مثلا در وقت لزوم شهادت استنکاف کند)، و زمانى که قادر باشد نگیرد آنچه براى او نیست و حق او نمى‏باشد.
#ثلاث من کنّ فیه فقد أکمل الإیمان: العدل فی الغضب و الرّضا، و القصد فی الفقر و الغناء، و اعتدال الخوف و الرّجاء : سه صفت است هر که واجد آنها باشد در حقیقت ایمان را کامل نموده است: عدالت در خشم و خوشنودى، میانه روى در درویشى و توانگرى، و برابر بودن خوف و رجاء (بیم و امید).

!همچنین ببینید:
*((امام هادی علیه السلام و سفارش به شکرگزاری نعمت ها))

!منابع:
*بحارالانوار، ج 50، ص 208.
-منابع:  
-
بحارالانوار، ج 50، ص 208.
 
-مراجعه شود به: 
-
((تعلیم و تربیت یاران))
 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:40 ]   6   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 24 تیر 1385 [11:03 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 اردیبهشت 1384 [07:03 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [17:34 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [17:33 ]   2   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 15 مهر 1383 [09:19 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..