منو
 صفحه های تصادفی
میارگیریت
سقوط امپراطوری
چگونه از الکتریسیته گرما ایجاد می شود؟
زمین شناسی دریائی
ضرورت دستیابی به فناوری هسته‌ای
اوربیتال های مولکولی п و *п
کاردان روابط عمومی
دیاباز
فراخوان مشارکت در محتوای گروه تاریخ
بزرگواریهای ویژه حضرت سجاد علیه السلام
 کاربر Online
991 کاربر online
تاریخچه ی: تعریف ایمان

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-10Lines: 1-30
-شخصی به نام ابودعامه می گوید: در بیماری حضرت هادی علیه السلام که ایانش شادت آ حضرت بود به عیادت آن امام رفتم چون خواتم برردم حرت رمود: ای ابو دامه، الان تو حقی بر من یا کردی آیا روایتی برایت بویم که خوحال شوی گفتم: چقدر من نیامند به آن هستم ای ر رو خا. +شخصی به نام ابودعامه میگوید: />در بیماری ((حضرت امام هادی علیه السلام|حضرت هادی علیه السلام)) که ب شهادتش منتهی شد، به عیادتش رفتم. وقتی خواستم برگردم، فرمود:« ای ابو دعامه، اکنون تو با عیادتت از من، حقی بر من پیدا کردی. آیا روایتی برایت بگویم که خوشحال شی؟»
گفتم:« سر
اپ وش‌ام، ای پسر رسول خدا.»
فرمود:« پدرم از پدرانش نقل کرد که روزی ((حضر
ت محمد مصطفی صلی الله علیه و آه|رسول خدا)) به ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلام)) فرمود:« ای علی بنویس.»
علی علیه السلام پرسی
د:« چه بنویسم؟»
پیامبر خدا فرمود:« بنویس «
به نام خداوند بخشنده مهربان. ایمان آن است که در دل جای گیرد و اعمال شخص آنرا تصدیق کند؛ ولی اسلام آن است که بر زبان جاری شود. (یعنی به زبان آوردن شهادتین: اشهد ان لا اله الا الله؛ محمد رسول الله) و به وسیله‌ی آن ازدواج حلال می‌شود.»( یعنی شخص با گفتن شهادتین مسلمان می‌شود و می‌تواند با مسلمان دیگر ازدواج کند.)
!روایاتی درباره ایمان
#الإیمان قول باللّسان، و عمل بالأرکان . ایمان گ
فتن به زبان و عمل به اعضاء و جوارح است.
#الإیمان و الحیاء مقرونان فی قرن، و لا یفترقان . ایمان و حیا در ی
رس همراهند، و از یکدیگر جدا نمى‏شوند. />#الإیمان و العلم (و العمل) أخوان وأمان، و رفیقان لا یفترقان : ایمان و علم دو برار توأم، و دو رفیق که از هم جدا نمى‏شوند مى‏باشند.
#الإیمان شجرة، أصلها الیقین، و فرعها التّقى، و نورها ال
حیء، و ثمرها السّخاء : ایمان درختى است ک بیخ آن یقین، و شاخه آن خویشتن دارى، و شکوفه آن حیاء، و میوه آن سخاوت است.
#الإیمان و العمل أخوان توأمان، و رفیقان لا یفترقان، لا یقبل اللّه أح
دهما إلّا بصاحبه: ایمان و عمل دو برادر توأم با همند، و دو فیقى هستند که از هم جدا نمى‏شوند، و خداوند یکى از آنه را نمى‏پذرد جز با رفیقش.
# أقوى
النّاس إیمانا أکثرهم توکّلا على اللّه سبحانه : قوى‏ترین مردم به حسب ایمان بیشترین آنهاست از نظر توکّل بر خداى سبحان.
#أقرب النّاس
من الّه سبحانه أحسنهم إیمنا: نزدیکترین مردم به خداى سبحان نیکوترین آنهاست از نظر ایمان.
#الإیمان نجاة: ایمان
رستگارى است.
#ثمرة الإیمان الف
وز عند اللّه : ثمره و میوه ایمان پیروزى یافتن در نزد خداست.
#ثمرة الإ
یمان الرّغبة فی دار البقاء : ثمره ایمان میل تمام است به سراى پایار.
#ثلاث من کنّ فیه کمل ایمانه: العقل،
و الحلم، و العلم : سه چیز است که در هر که باشد ایمانش کامل خواهد بود عقل، حلم، علم.
#ثلاث من کنّ فیه استکمل الإیمان: من إذا رضى لم ی
خرجه رضاه إلى باطل، و ذا غضب لم یخرجه غضبه عن حقّ، و إذا قدر لم یأخذ ما لیس له :سه صفت است هر که واجد آنها باشد ایمان را کامل ساخته است: کسى که هر گاه خوشنود باشد خوشنودى او او را بسوى باطل نکشاند، (مثل این که هادت بنا حقّى گوید چون طرف دوست اوست) و چون خشمناک باشد خشم او او را از حق خارج نسازد (مثلا در وقت لزوم شهادت استناف کد)، و زمانى که قادر باشد نگیرد آنچه براى او نیست و حق او نمى‏باشد.
#ثلاث
من کنّ فیه فقد أکمل الیمان: العدل فی الغضب و الرّضا، و القصد فی الفقر و الغناء، و اعتدال الخوف و الرّجاء : سه صفت است هر که واجد آنها باشد در حقیقت ایمان را کامل نموده است: عدالت در خشم و خوشنودى، میانه روى در درویشى وانگرى، و بربر بود خوف و جاء (بیم و امید). />
!همچنین ببینید:
*((امام هادی علیه السلام و سفارش به شکرگزاری نعمت ها))

!منابع:
*بحارالانوار، ج 50، ص 208.
-حضرت فرمود: پدرم از پدرانش نقل کرد که رسول خدا به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: ای علی بنویس حضرت پرسید: چه بنویسم؟ پیامبر خدا فرمود: بنویس (بسم الله الرحمن الرحیم الا ایمان ما وقر فی القلوب و صدقته الاعمال و الاسلام ماجری علی اللسان و حلّت به المناکحته) (بنام خداوند بخشنده مهربان، ایمان آن است که در دلها مستقر است و کارها و اعمال انسان آنرا تصدیق می کند ولی اسلام آن است که بر زبان جاری می شود {یعنی گفتن شهادتین اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله) و بواسطه آن ازدواج حلال می شود {یعنی با گفتن شهادتین یک شخص مسلمان می شود و می تواند با مسلمان دیگر ازدواج کند} 
-منابع:  
-
بحارالانوار، ج 50، ص 208.
 
-مراجعه شود به: 
-
((تعلیم و تربیت یاران))
 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:40 ]   6   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 24 تیر 1385 [11:03 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 اردیبهشت 1384 [07:03 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [17:34 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [17:33 ]   2   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 15 مهر 1383 [09:19 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..