منو
 کاربر Online
1435 کاربر online
Lines: 1-22Lines: 1-24
 در این تعاریف بر بنیان اصول و قواعد ((روان‏شناختى)) به تحلیل دین و پدیده‏هاى دینى پرداخته شده است.در این نوع تعاریف، تاکید بر امور فردى، منافع شخصى و جنبه‏هاى اخلاقى بیش از هر امر دیگرى کاملا مشهود است . در این تعاریف بر بنیان اصول و قواعد ((روان‏شناختى)) به تحلیل دین و پدیده‏هاى دینى پرداخته شده است.در این نوع تعاریف، تاکید بر امور فردى، منافع شخصى و جنبه‏هاى اخلاقى بیش از هر امر دیگرى کاملا مشهود است .
 *پروفسور ((ویلیام جیمز)) در ~~green:انواع تجربه دینى‏~~ ، دین‏ را به معناى احساسات ، اعمال و تجربیات هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است . *پروفسور ((ویلیام جیمز)) در ~~green:انواع تجربه دینى‏~~ ، دین‏ را به معناى احساسات ، اعمال و تجربیات هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است .
 و در جای دیگر می نویسد:  و در جای دیگر می نویسد:
 *دین عبارتست از حس شورمندانه حمایت دیدن . *دین عبارتست از حس شورمندانه حمایت دیدن .
 *((آلبرت رویه))، یکى از ((مورخ|مورخان)) ادیان، دین‏ را بیش از هر چیز مبتنى بر نیاز بشر در پى بردن به یک ترکیب هماهنگ بین سرنوشت‏ خودش و عوامل مؤثر مخالف در جهان مى‏داند.  *((آلبرت رویه))، یکى از ((مورخ|مورخان)) ادیان، دین‏ را بیش از هر چیز مبتنى بر نیاز بشر در پى بردن به یک ترکیب هماهنگ بین سرنوشت‏ خودش و عوامل مؤثر مخالف در جهان مى‏داند.
-((امانوئل کانت)) نیز با تأکید بر جنبه اخلاقی دین می نویسد: *دین عبارتست از تشخیص همه ((تکالیف)) و وظایف آدمی به عنوان دستورات الهی . +((امانوئل کانت)) نیز با تأکید بر جنبه اخلاقی دین می نویسد:
*دین عبارتست از تشخیص همه ((تکالیف)) و وظایف آدمی به عنوان دستورات الهی .
 ((رابرت هیوم)) می گوید:  ((رابرت هیوم)) می گوید:
-*از دیدگاه ((روان‏شناسى))، دین یک فعالیت فکرى، احساس و یک عمل ارادى است و سپس دین را چیزى بیش از یک ((تجربه ذهنى)) صرف مى‏داند. او مى‏گوید: به طور کلی میتوان این گونه تعریف نمود که : +*از دیدگاه ((روان‏شناسى))، دین یک فعالیت فکرى، احساس و یک عمل ارادى است و سپس دین را چیزى بیش از یک ((تجربه ذهنى)) صرف مى‏داند. او مى‏گوید: به طور کلی میتوان این گونه تعریف نمود که:
 *دین جنبه ای از تجربیات و از جمله افکار، احساسات و فعالیتهای فرد است که به آن وسیله کوشش می‌کند تا در رابطه با آنچه الهی می پندارد، زندگی کند. لذا دین همواره اشاره به یک موضوع مورد ((پرستش)) و ایمان دارد .  *دین جنبه ای از تجربیات و از جمله افکار، احساسات و فعالیتهای فرد است که به آن وسیله کوشش می‌کند تا در رابطه با آنچه الهی می پندارد، زندگی کند. لذا دین همواره اشاره به یک موضوع مورد ((پرستش)) و ایمان دارد .
 البته گاهی در این دیدگاه تعاریفى نیز دیده مى‏شود که از موضع نفى و انکار، همه ادیان را محکوم و آنها را محصول ((تخیلات)) موهوم، ((تعصب)) ، افکار موروثى و یا ((جهل)) تلقى مى‏کند.  البته گاهی در این دیدگاه تعاریفى نیز دیده مى‏شود که از موضع نفى و انکار، همه ادیان را محکوم و آنها را محصول ((تخیلات)) موهوم، ((تعصب)) ، افکار موروثى و یا ((جهل)) تلقى مى‏کند.
 دین در نزد این افراد با تعابیرى مانند ~~green:یک ترس مبهم از قواى نامرئى‏ ~~ و یا ~~green:فر وحشت و هراس‏~~ تعریف مى‏شود. دین در نزد این افراد با تعابیرى مانند ~~green:یک ترس مبهم از قواى نامرئى‏ ~~ و یا ~~green:فر وحشت و هراس‏~~ تعریف مى‏شود.
 *تحلیل‏های ((فروید)) نیز درباره دین ارائه داده است در ردیف همین دیدگاه‏ها قرار دارد. *تحلیل‏های ((فروید)) نیز درباره دین ارائه داده است در ردیف همین دیدگاه‏ها قرار دارد.
 *تحلیل ((اسطوره|اساطیرى)) ((وحى)) را نیز مى‏توان یکى دیگر از این موارد به حساب آورد . و دیگر تعاریف... *تحلیل ((اسطوره|اساطیرى)) ((وحى)) را نیز مى‏توان یکى دیگر از این موارد به حساب آورد . و دیگر تعاریف...
 !منابع !منابع
 1- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، ص21-26 1- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، ص21-26
 2- الیاده،میرچا، دین پژوهی،ج2 ، ص61  2- الیاده،میرچا، دین پژوهی،ج2 ، ص61
 3- همو، همان، ج 2، مقاله روانشناسى دین، ص 301  3- همو، همان، ج 2، مقاله روانشناسى دین، ص 301
 4- علیزاده، بیوک، حیات تعقلى اسلام، ص 84 4- علیزاده، بیوک، حیات تعقلى اسلام، ص 84
 5- جوادى آملى، عبدالله، شناخت‏شناسى در قرآن، ص 154 5- جوادى آملى، عبدالله، شناخت‏شناسى در قرآن، ص 154

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 21 دی 1383 [14:10 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 دوشنبه 21 دی 1383 [14:08 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..