تاریخچه ی:
تعاریف روانشناختى دین
تفاوت با نگارش: 1
| در این تعاریف بر بنیان اصول و قواعد ((روانشناختى)) به تحلیل دین و پدیدههاى دینى پرداخته شده است.در این نوع تعاریف، تاکید بر امور فردى، منافع شخصى و جنبههاى اخلاقى بیش از هر امر دیگرى کاملا مشهود است . | | در این تعاریف بر بنیان اصول و قواعد ((روانشناختى)) به تحلیل دین و پدیدههاى دینى پرداخته شده است.در این نوع تعاریف، تاکید بر امور فردى، منافع شخصى و جنبههاى اخلاقى بیش از هر امر دیگرى کاملا مشهود است . |
| *پروفسور ((ویلیام جیمز)) در ~~green:انواع تجربه دینى~~ ، دین را به معناى احساسات ، اعمال و تجربیات هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است . | | *پروفسور ((ویلیام جیمز)) در ~~green:انواع تجربه دینى~~ ، دین را به معناى احساسات ، اعمال و تجربیات هر یک از افراد بشر در خلوت خودشان دانسته است . |
| و در جای دیگر می نویسد: | | و در جای دیگر می نویسد: |
| *دین عبارتست از حس شورمندانه حمایت دیدن . | | *دین عبارتست از حس شورمندانه حمایت دیدن . |
| *((آلبرت رویه))، یکى از ((مورخ|مورخان)) ادیان، دین را بیش از هر چیز مبتنى بر نیاز بشر در پى بردن به یک ترکیب هماهنگ بین سرنوشت خودش و عوامل مؤثر مخالف در جهان مىداند. | | *((آلبرت رویه))، یکى از ((مورخ|مورخان)) ادیان، دین را بیش از هر چیز مبتنى بر نیاز بشر در پى بردن به یک ترکیب هماهنگ بین سرنوشت خودش و عوامل مؤثر مخالف در جهان مىداند. |
- | ((امانوئل کانت)) نیز با تأکید بر جنبه اخلاقی دین می نویسد: *دین عبارتست از تشخیص همه ((تکالیف)) و وظایف آدمی به عنوان دستورات الهی . |
+ | ((امانوئل کانت)) نیز با تأکید بر جنبه اخلاقی دین می نویسد: *دین عبارتست از تشخیص همه ((تکالیف)) و وظایف آدمی به عنوان دستورات الهی . |
| ((رابرت هیوم)) می گوید: | | ((رابرت هیوم)) می گوید: |
- | *از دیدگاه ((روانشناسى))، دین یک فعالیت فکرى، احساس و یک عمل ارادى است و سپس دین را چیزى بیش از یک ((تجربه ذهنى)) صرف مىداند. او مىگوید: به طور کلی میتوان این گونه تعریف نمود که : |
+ | *از دیدگاه ((روانشناسى))، دین یک فعالیت فکرى، احساس و یک عمل ارادى است و سپس دین را چیزى بیش از یک ((تجربه ذهنى)) صرف مىداند. او مىگوید: به طور کلی میتوان این گونه تعریف نمود که: |
| *دین جنبه ای از تجربیات و از جمله افکار، احساسات و فعالیتهای فرد است که به آن وسیله کوشش میکند تا در رابطه با آنچه الهی می پندارد، زندگی کند. لذا دین همواره اشاره به یک موضوع مورد ((پرستش)) و ایمان دارد . | | *دین جنبه ای از تجربیات و از جمله افکار، احساسات و فعالیتهای فرد است که به آن وسیله کوشش میکند تا در رابطه با آنچه الهی می پندارد، زندگی کند. لذا دین همواره اشاره به یک موضوع مورد ((پرستش)) و ایمان دارد . |
| البته گاهی در این دیدگاه تعاریفى نیز دیده مىشود که از موضع نفى و انکار، همه ادیان را محکوم و آنها را محصول ((تخیلات)) موهوم، ((تعصب)) ، افکار موروثى و یا ((جهل)) تلقى مىکند. | | البته گاهی در این دیدگاه تعاریفى نیز دیده مىشود که از موضع نفى و انکار، همه ادیان را محکوم و آنها را محصول ((تخیلات)) موهوم، ((تعصب)) ، افکار موروثى و یا ((جهل)) تلقى مىکند. |
| دین در نزد این افراد با تعابیرى مانند ~~green:یک ترس مبهم از قواى نامرئى ~~ و یا ~~green:فر وحشت و هراس~~ تعریف مىشود. | | دین در نزد این افراد با تعابیرى مانند ~~green:یک ترس مبهم از قواى نامرئى ~~ و یا ~~green:فر وحشت و هراس~~ تعریف مىشود. |
| *تحلیلهای ((فروید)) نیز درباره دین ارائه داده است در ردیف همین دیدگاهها قرار دارد. | | *تحلیلهای ((فروید)) نیز درباره دین ارائه داده است در ردیف همین دیدگاهها قرار دارد. |
| *تحلیل ((اسطوره|اساطیرى)) ((وحى)) را نیز مىتوان یکى دیگر از این موارد به حساب آورد . و دیگر تعاریف... | | *تحلیل ((اسطوره|اساطیرى)) ((وحى)) را نیز مىتوان یکى دیگر از این موارد به حساب آورد . و دیگر تعاریف... |
| !منابع | | !منابع |
| 1- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، ص21-26 | | 1- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، ص21-26 |
| 2- الیاده،میرچا، دین پژوهی،ج2 ، ص61 | | 2- الیاده،میرچا، دین پژوهی،ج2 ، ص61 |
| 3- همو، همان، ج 2، مقاله روانشناسى دین، ص 301 | | 3- همو، همان، ج 2، مقاله روانشناسى دین، ص 301 |
| 4- علیزاده، بیوک، حیات تعقلى اسلام، ص 84 | | 4- علیزاده، بیوک، حیات تعقلى اسلام، ص 84 |
| 5- جوادى آملى، عبدالله، شناختشناسى در قرآن، ص 154 | | 5- جوادى آملى، عبدالله، شناختشناسى در قرآن، ص 154 |