منو
 کاربر Online
661 کاربر online
تاریخچه ی: تعاریف دین

نگارش: 2

دین از مفاهیمى است که توافق مشترک درباره آن وجود ندارد و همواره درباره آن آراء و نظرات گوناگونی وجود داشته است ، حتی عده‏اى از محققان آن را قابل تعریف نمى‏دانند( محمدتقى مصباح، آموزش عقاید،جلد اول، ص 28) .
  • دکتر رابرت ا.هیوم مى‏گوید: دین به اندازه‏اى ساده است که هر بچه عاقل و بالغ و یا آدم بزرگ مى‏تواند یک تجربه دینى حقیقى از آن داشته باشد و به اندازه‏اى جامع و پیچیده است که براى فهم کامل و بهره‏گیرى تام از آن نیازمند تجزیه و تحلیل مى‏باشد(ادیان زنده جهان ، ترجمه عبد الرحیم گواهی ،ص 18) .
  • همینگونه در دایرة‏المعارف دین آمده: شاید هیچ کلمه دیگرى غیر از دین نباشد که همواره و آشکارا خیلى صاف و ساده به کار رود، ولى در واقع، نمایانگر نگرش‏ هایى باشد که نه فقط بسیار متفاوت‏اند، بلکه گاه مانعة‏الجمع‏اند (میرچا الیاده، فرهنگ و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهى، ، ص 202 ) .
به هر حال تفاوت دیدگاه‏هاو عدم توافق و وجود آراء متعدد بیانگر اهمیت موضوع و نقش حساس دین و روشنگر وجوه و ابعاد متمایز مسائل و امورى است که به نحوى در قلمرو مفهوم دین قرار مى‏گیرند.
به طوری که می توان گفت دین به اندازه‏اى غنى و فراگیر مى‏باشد که جنبه‏هاى متفاوت آن، براى طبایع مختلف به گونه‏هاى متفاوتى ، مهم جلوه مى‏کند (ادیان زنده جهان، ص 22) .
  • میر چا الیاده درباره حساسیت نقش دین می نویسد: دین هم کهن‏ترین و هم نافذترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعى بشر است(دین پژوهی،ترجمه بهاالدین خرمشاهی، ص‏7).
  • بنابر این آنچه که امروز به نام دین شناخته مى‏شود از تنوع فراوانى‏برخوردار است، توحید و یکتاپرستى، اعتقاد به قدرتهاى جادویى،اعتقاد به تقدس برخى حیوانات و اشیاء و اشکال گوناگون بت پرستى‏ و حتى مکاتبى چون مارکسیسم و اومانیسم را دین مى‏نامند و درشاخه‏هاى مختلف علوم، نظیر فلسفه دین ، جامعه‏شناسى دین و روان‏شناسى دین مورد بررسى و کاوش قرار مى‏گیرند.
این تنوع وگستردگى باعث شد تا عده‏اى ادعا نمایند که امکان تعریف واحدى از دین‏ممکن نیست و ارائه تعریفى که جامع افراد و مانع اغیار باشدامکان‏پذیر نمی باشد.
  • یکى از نویسندگان غربى درباره فراوانى و تعدد تعاریف در آن سرزمین مى‏گوید: در غرب طى روزگاران، آن‏قدر تعریفات فراوان از دین پدید آمده که حتى ارائه فهرست ناقصى از آن غیر ممکن است (دین پژوهى، دایره‏المعارف دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهى، ج 1، ص 85).
به هر حال، موضوع دین‏ از چنان گستردگى و وسعتى برخوردار است که به طور طبیعى، نمى‏توان از یک بعد و یا منظر خاصى به تحقیق و بررسى آن پرداخت.
  • لذا هر کدام از دانشمندان اسلامی و دانشمندان غربی و علمای ادیان کوشیده اند تا بر اساس نگرش و اعتقاد خود تعریفی کامل از دین عرضه کنند. به همین دلیل آنها در ادراک دین بر جنبه های مختلفی تأکید نموده اند.
  • رابرت هیوم تحت عنوان برخوردهاى مختلف در مطالعه ادیان‏ به بعضى از این نگرش‏ها و شیوه‏هاى نظر به دین اشاره می کند مانند: برخورد تاریخى، نگرش روان‏شناختى، نظر فلسفى، دیدگاه اجتماعى، برخورد ادبى، برخورد زیباشناسانه، برخورد اخلاقى، نگرش شخصى و مقایسه تطبیقى ادیان (براى توضیح بیشتر ر. ک. به: ادیان زنده جهان، ص‏24 و 25) .


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [12:21 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [13:26 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 28 آذر 1383 [10:22 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..