تاریخچه ی:
تسلیم امام سجاد علیه السلام در برابر تقدیر الهی
تفاوت با نگارش: 2
- | امامان معصوم(علیهم صلوات الله) از نظر ادراک تحی و یگانگی حضرت حق در همه ابعاد، سر آمد همه خلائق بوده و از این رو در همه شئون زندگی کاملاً در مقابل حضرت حق « تسلیم » و به همه ه و برای آنها تدبیر می کرده ست «راضی» بودهاند. ((حضرت امام سجاد علیه السلام|حضرت علی بن الحسین علیهالسلام)) نیز در ین زمینه در اوج قلّه توحید عینی بوده و در مقابل تقدیر حضرت الله، تسلیم محض بودهاند. |
+ | امامان معصوم در یگاه خداوند « تسلیم » و به همه چیایی ه پوردگار برای آنها تدبیر میکرد « راضی » بودند. ((حضرت امام سجاد علیه السلام)) نیز در رابر تقدیر، تسلیم بود. |
- | ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) میفرماید: «ی الحسین لیه اللام فرمودند: یک مربه که به شدت مریض شده بودم، پدرم علیه السلام به من فرمود: چه آرزویی داری؟ عرض کردم پدر جان آرزو دارم که از کسانی باشم که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است ینهدی نداشته باشم! پدر به من فرمود: احسنت. تو مشابه و نظیر ((حضرت ابراهیم علیه السلام|حضرت ابراهیم خلیل صلوات الله علیه)) گشه ای زمانیکه ((جبرئیل|جبرائیل علیه السلام)) به ایشا گفت: آیا حاجت و نیازی داری؟ ایشا پاسخ داد: ای خدای خود ینهدی ندارم که و مرا کفایت می کند و او بهترین وکیل است. این مربوط به ااتن حضرت ابراهیم در آتش است که ر آن لحظات آخر جبرائل چین سخی داشت و حضرت چنین پاخ دادند و بعد هم که آتش برای ایشا گلستان شد. |
+ | ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) میفرمد: /> سا فرمود: روی به شدت مریض بودم. پدرم به من فرمود:« چه آرزویی داری؟» عرض کردم:« پدر جان، آرزو دارم که از کسانی باشم که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است، خهی نداشته باشم!» پدر به من فرمود:« احسنت. تو شبیه ((حضرت ابراهیم علیه السلام)) شه ای زمانی که ((جبرئیل|جبرئیل علیه السلام)) به ا گفت:« حاجت و نیازی نداری؟» و ا پاسخ داد:« خدای خود خهی ندارم. ودش مرا کفایت می کند و بهترین وکیل است.» (این گگو مربوط به ات ب از اان ابراهیم در آتش است، یش ا اینکه آتش برای ا گلستان شود.) |
- | البته این الت ن معنوی حضرت مانع از این نمی باشد که اگر خواسته ای اشت باشند آن را، از خداوند متعال رخست دارند چ اینکه دعاها و مناجاتهای بی شمار حضرت سجاد علیه السلام همه مشون از درخواستهای گوناگون است که همه را به پیشگاه ذات مقدس ربوبی عرض داشته اند و از حضرت او حاجات خود را مسئلت نموده اند. در این اطه نچه مهم است ادراک این مطلب است که انان در (دعا) نیز (موحّد) باشد و صرفاً از خداوند چیز بخواه و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکند بر اا ه قن که م فمی: __ قال کم ادعونی اب کم__ » (60 / ) ط ا چیز اید. |
+ | البته این ضایت م مانع از این نمی شد که خواستههای د را از خداوند متعال نکند؛ چان که مناجاتهای بی شماری از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده که همه سرشر از درخواستهای گوناگون به پیشگاه ذات مقدس خداست. در این اه مهم این است که بای در دعا نیز صرفاً از خداوند خوات و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکرد. /> !نابع: />*بحارالنوا، 46، ص 67 یث 34 ب نقل دعوات راوندی /> !مراه ود ب: />*((توحید و وکل|حید تک رت اد علیه لا)) |
- | آری خداوند می فرماید: (__فلیؤمنوا بی و لیستجیبو الی لعلهم یرشدون __) (186 / بقره) در همین زمینه، نگرش توحیدی حضرت سجاد علیه السلام در مقطعی که برای ایشان در برخورد با جناب « ((محمد بن حنفیه|محمد حنفیه)) » پیش آمده بود قابل دقّت است، که به حق باید آن را تبلور توحید حضرت در امور اجتماعی دانست. این قضیه تحت عنوان ((توحید و توکل|توحید و توکل حضرت سجاد علیه السلام ))در بعد اجتماعی حضرت بیان گردیده است. | |
- | منابع : | |
- | بحارالانوار، ج 46، ص 67، حدیث 34 به نقل از دعوات راوندی | |