تاریخچه ی:
تسلیم امام سجاد علیه السلام در برابر تقدیر الهی
تفاوت با نگارش: 1
- | امامان معصوم(علیهم صلوات الله) از نظر ادراک تحی و یگانگی حضرت حق در همه ابعاد، سر آمد همه خلائق بوده و از این رو در همه شئون زندگی کاملاً در مقابل حضرت حق «تسلیم » و به همه ه و برای آنها تدبیر می کرده ست «راضی» بودهاند. حضرت ی السین علیهالسلام نیز در ین زمینه در اوج قلّه توحید عینی بوده و در مقابل تقدیر حضرت الله، تسلیم محض بودهاند. |
+ | امامان معصوم در یگاه خداوند « تسلیم » و به همه چیایی ه پوردگار برای آنها تدبیر میکرد « راضی » بودند. ((حضرت سجا علیه السلام)) نیز در رابر تقدیر، تسلیم بود. |
- | امام باقر علیه السلام میفماید: «علی بن اسین علیه السلام فرمودد: یک ر که به شدت مریض شده بودم، پدرم علیه السلام به من فرمود: چه آرزویی داری؟ عرض کردم پدر جان آرزو دارم که از کسانی باشم که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است پهدی نداشته باشم ! پدر به من فرمود: احسنت. تو مشابه و نظیر حضرت ابراهیم لی(صلوات الله یه)گشه ای زمانیکه جبرئیل علیه السلام به ایشا گفت: آیا حاجت و نیازی داری؟ ایشا پاسخ داد: ای خدای خود ینهدی ندارم که و مرا کفایت می کند و او بهترین وکیل است. این مربوط به ااتن حضرت ابراهیم در آتش است که ر آن لحظات آخر جبرائل چین سخی داشت و حضرت چنین پاخ دادند و بعد هم که آتش برای ایشا گلستان شد. |
+ | ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|ما با علیه السلام)) میفرمود: اام سجاد رمو: زی به شدت مریض بودم. />پدرم به من فرمود:« چه آرزویی داری؟» />عرض کردم:« پدر جان، آرزو دارم که از کسانی باشم که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است اهی نداشته باشم!» />پدر به من فرمود:« احسنت. تو شبیه ((حضرت ابراهیم لی السل)) شه ای زمانی که ((جبریل|جبرئیل علیه السلام)) به ا گفت:« حاجت و نیازی نداری؟» و ا پاسخ داد:« خدای خود خهی ندارم. ودش مرا کفایت می کند و بهترین وکیل است.» (این گگو مربوط به ات ب از اان ابراهیم در آتش است، یش ا اینکه آتش برای ا گلستان شود.) |
- | البته این الت ن معنوی حضرت مانع از این نمی باشد که اگر خواسته ای اشت باشند آن را، از خداوند متعال رخست دارند چ اینکه دعاها و مناجاتهای بی شمار حضرت سجاد علیه السلام همه مشون از درخواستهای گوناگون است که همه را به پیشگاه ذات مقدس ربوبی عرض داشته اند و از حضرت او حاجات خود را مسئلت نموده اند. در این اطه نچه مهم است ادراک این مطلب است که انان در (دعا) نیز (موحّد) باشد و صرفاً از خداوند چیز بخواه و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکند بر اا ه قن که م فمی: قال کم ادعونی اب کم » (60 / ) ط ا چیز اید. |
+ | البته این ضایت م مانع از این نمی شد که خواستههای د را از خداوند متعال نکند؛ چان که مناجاتهای بی شماری از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده که همه سرشر از درخواستهای گوناگون به پیشگاه ذات مقدس خداست. />در این اه مهم این است که بای در دعا نیز صرفاً از خداوند خوات و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکرد. /> !نابع: />*بحارالنوا، 46، ص 67 یث 34 ب نقل دعوات راوندی /> !مراه ود ب: />*((توحید و وکل|حید تک رت اد علیه لا)) |
- | آری خداوند می فرماید: (فلیو منوا بی و لیستجیبو الی لعلهم یرشدون » (186 / بقره) در همین زمینه، نگرش توحیدی حضرت سجاد علیه السلام در مقطعی که برای ایشان در برخورد با جناب «محمد حنفیه » پیش آمده بود قابل دقّت است، که به حق باید آن را تبلور توحید حضرت در امور اجتماعی دانست. این قضیه تحت عنوان ((توحید و توکل|توحید و توکل حضرت سجاد علیه السلام ))در بعد اجتماعی حضرت بیان گردیده است. | |
- | منابع : | |
- | بحارالانوار ، ج 46 ، ص 67 ، حدیث 34 به نقل از دعوات راوندی | |