منو
 کاربر Online
727 کاربر online
Lines: 1-8Lines: 1-17
-بر اساس این نظریه جامعه مرکب حقیقی است از نوع مرکبات طبیعی ولی ترکیب روحها و اندیشه‏ها و عاطفه‏ها و خواستها و اراده‏ها و بالاخره ترکیب فرهنگی نه‏ ترکیب تن‏ها و اندامها . همچنانکه عناصر مادی در اثر تأثیر و تأثر با یکدیگر زمینه پیدایش یک پدیده جدید را فراهم می‏نمایند و به اصطلاح فلاسفه‏ اجزاء ماده پس از فعل و انفعال و کسر و انکسار در یکدیگر و از یکدیگر استعداد صورت جدیدی می‏یابند و به این ترتیب مرکب جدید حادث می‏شود و اجزاء با هویت تازه به هستی خود ادامه می‏دهند ، افراد انسان که هر کدام‏ با سرمایه‏ای فطری و سرمایه‏ای اکتسابی از طبیعت وارد زندگی اجتماعی‏ می‏شوند ، روحا ًدر یکدیگر ادغام می‏شوند و هویت روحی جدیدی که از آن به " روح جمعی " تعبیر می‏شود می‏یابند . +بر اساس این نظریه جامعه مرکب حقیقی است از نوع مرکبات طبیعی ولی ترکیب روحها و اندیشه‏ها و عاطفه‏ها و خواستها و اراده‏ها و بالاخره ترکیب فرهنگی نه‏ ترکیب تن‏ها و اندامها .

همچنانکه عناصر مادی در اثر تأثیر و تأثر با یکدیگر زمینه پیدایش یک پدیده جدید را فراهم می‏نمایند و به اصطلاح فلاسفه‏ اجزاء ماده پس از فعل و انفعال و کسر و انکسار در یکدیگر و از یکدیگر استعداد صورت جدیدی می‏یابند و به این ترتیب مرکب جدید حادث می‏شود و اجزاء با هویت تازه به هستی خود ادامه می‏دهند ، افراد انسان که هر کدام‏ با سرمایه‏ای فطری و سرمایه‏ای اکتسابی از طبیعت وارد زندگی اجتماعی‏ می‏شوند ، روحا ًدر یکدیگر ادغام می‏شوند و هویت روحی جدیدی که از آن به "(( روح جمعی)) " تعبیر می‏شود می‏یابند .
 این ترکیب ، خود یک نوع ترکیب‏ طبیعی مخصوص به خود است که برای آن شبیه و نظیری نمی‏توان یافت . این ترکیب ، خود یک نوع ترکیب‏ طبیعی مخصوص به خود است که برای آن شبیه و نظیری نمی‏توان یافت .
  این‏ ترکیب از آن جهت که اجزاء در یکدیگر تأثیر وتأثر عینی دارند و موجب تغییر عینی یکدیگر می‏گردند و اجزاء هویت جدیدی‏ می‏یابند ، ترکیب طبیعی و عینی است ، اما از آن جهت که " کل " و مرکب به عنوان یک " واحد واقعی " وجود ندارد ، با سایر مرکبات طبیعی‏ فرق دارد ، یعنی در سایر مرکبات طبیعی ، ترکیب ، ترکیب حقیقی است ، زیرا اجزاء در یکدیگر تأثیر و تأثر واقعی دارند و هویت افراد هویتی دیگر می‏گردد و مرکب هم یک " واحد " واقعی است ، یعنی صرفا هویتی یگانه‏ وجود دارد و کثرت اجزاء تبدیل به وحدت کل شده است .   این‏ ترکیب از آن جهت که اجزاء در یکدیگر تأثیر وتأثر عینی دارند و موجب تغییر عینی یکدیگر می‏گردند و اجزاء هویت جدیدی‏ می‏یابند ، ترکیب طبیعی و عینی است ، اما از آن جهت که " کل " و مرکب به عنوان یک " واحد واقعی " وجود ندارد ، با سایر مرکبات طبیعی‏ فرق دارد ، یعنی در سایر مرکبات طبیعی ، ترکیب ، ترکیب حقیقی است ، زیرا اجزاء در یکدیگر تأثیر و تأثر واقعی دارند و هویت افراد هویتی دیگر می‏گردد و مرکب هم یک " واحد " واقعی است ، یعنی صرفا هویتی یگانه‏ وجود دارد و کثرت اجزاء تبدیل به وحدت کل شده است .
-اما در ترکیب جامعه و فرد ترکیب ، ترکیب واقعی است ، زیرا تأثیر و تأثر و فعل و انفعال واقعی رخ می‏دهد و اجزای مرکب که همان افراد اجتماع‏اند ، هویت‏و ص ورت جدید می‏یابند ، اما به هیچ وجه کثرت تبدیل به‏ وحدت نمی‏شود و " انسان الکل " به عنوان یک واحد واقعی که کثرتها در او حل شده باشد وجود ندارد ، انسان الکل همان مجموع افراد است و وجود اعتباری و انتزاعی دارد اما نظریه سوم ، هم فرد را اصیل می‏دادند و هم جامعه را از آن نظر که‏ وجود اجزای جامعه ( افراد ) را در وجود جامعه حل شده نمی‏داند و برای‏ جامعه وجودی یگانه مانند مرکبات شیمیایی قائل نیست ، اصالةالفردی است‏ ، اما از آن جهت که نوع ترکیب افراد را از نظر مسائل روحی و فکری و عاطفی از نوع ترکیب شیمیایی می‏داند که افراد در جامعه هویت جدید می‏یابند که همان هویت جامعه است هر چند جامعه هویت یگانه ندارد ، اصالةالاجتماعی است ، بنا بر این نظریه در اثر تأثیر و تأثر اجزاء ، واقعیت جدید و زنده‏ای پدید آمده است ، روح جدید و شعور و وجدان و اراده‏ و خواست جدید پدید آمده است علاوه بر شعور و وجدان و اراده و اندیشه‏ فردی افراد ، و بر شعور و وجدان افراد غلبه دارد . +
اما در ترکیب جامعه و فرد ترکیب ، ترکیب واقعی است ، زیرا تأثیر و تأثر و فعل و انفعال واقعی رخ می‏دهد و اجزای مرکب که همان افراد اجتماع‏اند ، هویت‏و صورت جدید می‏یابند ، اما به هیچ وجه کثرت تبدیل به‏ وحدت نمی‏شود و " انسان الکل " به عنوان یک واحد واقعی که کثرتها در او حل شده باشد وجود ندارد .

انسان الکل همان مجموع افراد است و وجود اعتباری و انتزاعی دارد اما نظریه سوم ، هم فرد را اصیل می‏دادند و هم جامعه را از آن نظر که‏ وجود اجزای جامعه ( افراد ) را در وجود جامعه حل شده نمی‏داند و برای‏ جامعه وجودی یگانه مانند مرکبات شیمیایی قائل نیست ، اصالةالفردی است‏ ، اما از آن جهت که نوع ترکیب افراد را از نظر مسائل روحی و فکری و عاطفی از نوع ترکیب شیمیایی می‏داند که افراد در جامعه هویت جدید می‏یابند که همان هویت جامعه است هر چند جامعه هویت یگانه ندارد ، اصالةالاجتماعی است ، بنا بر این نظریه در اثر تأثیر و تأثر اجزاء ، واقعیت جدید و زنده‏ای پدید آمده است ، روح جدید و شعور و وجدان و اراده‏ و خواست جدید پدید آمده است علاوه بر شعور و وجدان و اراده و اندیشه‏ فردی افراد ، و بر شعور و وجدان افراد غلبه دارد .

 کتاب جامعه و تاریخ کتاب جامعه و تاریخ
 نویسنده شهید مطهری نویسنده شهید مطهری
 صفحه26 صفحه26

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [11:55 ]   3   محمد ورهرام      جاری 
 شنبه 22 مرداد 1384 [09:12 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [08:48 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..