منو
 کاربر Online
788 کاربر online
تاریخچه ی: تراژدی

تفاوت با نگارش: 6

Lines: 1-42Lines: 1-62
-~~red:::فیش ناتمام است.::~~ +::{img src=img/daneshnameh_up/0/03/tumbnail_maker.jpg}::
-تراژدی کلمه ای است یونانی به معنای سرود بز یونانیان برای تئاتر و نمایش لغت تراژدی را بکار می بردند این کلمه مرکب از لفظ "تراگو" یعنی "بز" و "اگل" یعنی "ترانه" و معنای مرکب آن ترانه بز می شود. +تراژدی کلمه ای است یونانی به معنای "سرود بز".
/>یونانیان برای تئاتر و نمایش لغت تراژدی را بکار می بردند، این کلمه مرکب از لفظ "تراگو" یعنی "بز" و "اگل" یعنی "ترانه" است و معنای مرکب آن "ترانه بز" می شود.
 بز در نظر یونانیان باستان مقدس بود، از این رو نمایشگران خود را به صورت بز در می آوردند و در آغاز جنبه خنده آوری داشت تا اینکه پس از مدتها از کمدی جدا گردید و بصورت کاملی در آمد.  بز در نظر یونانیان باستان مقدس بود، از این رو نمایشگران خود را به صورت بز در می آوردند و در آغاز جنبه خنده آوری داشت تا اینکه پس از مدتها از کمدی جدا گردید و بصورت کاملی در آمد.
-نمی تراژی ست ر تلید مهی ت یرا در رسم ااری بکار می ت. + کتاهای ت ر کتابای ادبی بانهی ملف تریف کلمه "تراژدی" شر مفهوم و ماق و یان کیفیت جذبه های آن در همه جا یکا نیست.
-"در کتابهای لغت و در مولفات ادبی زبانهای مختلف فرنگی تعریف کلمه تراژدی و شرح موضوع و مفهوم و مصداق و بیان کیفیت جذبه های آن در همه جا یکسان نیست. تراژدی نیز ساخته فکر لطیف یونانی است و از عهد ((ارسطو))تا امروز بزرگان فضل و حکمت فرنگ در باب تراژدی مطلب نکته آموز بسیار نوشته اند یکی می گوید که تراژدی جنگ عقلست با میل ها و شهوتهای انسانی و به عقیده دیگری مایه تراژدی تأثر شدید و عمیق روح شخصیت بسیار حساس در مقابل گرفتاری و مصیبت و عذابهای وجدانی است. +تراژدی ساخته فکر لطیف یونانی است و از عهد ((ارسطو)) تا امروز بزرگان فضل و حکمت در باب تراژدی مطلب نکته آموز بسیار نوشته اند.
/>یکی می گوید که تراژدی جنگ عقلست با میل ها و شهوتهای انسانی و به عقیده دیگری مایه تراژدی تأثر شدید و عمیق روح شخصیت بسیار حساس در مقابل گرفتاری و مصیبت و عذابهای وجدانی است.
 در تعریف تراژدی نوشته اند که تراژدی شرح وقایعیست ناگوار و بد عاقبت، هم باعث هول و وحشت می شود و هم موجب رحمت و شفقت.  در تعریف تراژدی نوشته اند که تراژدی شرح وقایعیست ناگوار و بد عاقبت، هم باعث هول و وحشت می شود و هم موجب رحمت و شفقت.
-غم نیز از ارکان تراژدی است، اما نه هر غمی. عقیده ارسطو این است که در تراژدی آنچه بر سر بیچاره گرفتار می آید. (رنج و درد و عذاب جسمانی و روحانی) باید حاصل عمل او باشد، نتیجه ضعف یا خطای او برای روشن شدن این مطلب است که می گویند که مثلاً مصلوب گشتن و کشته شدن مسیح- بعقیده عیسویان- تراژدی نیست چرا که وی ضعفی نداشت و خطایی نکرد، آنچه بر او گذشت درد و غم و رنج و مصیبت اوست نه تراژدی مسیح. +~~red:غم ~~نیز از ارکان تراژدی است، اما نه هر غمی.
-بعضی معتقدند که انس با آفریدن و ین خواندن و نیدن تراژد هم نج ی برد و هم لت و هر قر هول و هراس و رج و درد گرفتار بیشتر اشد بریش خوشایندتر است. اما در مورد عل این موضوع بحث هی زیادی شد. ولی آنچه مسلم است آنکه انسان با دیدن تراژدی ذت می برد و این عجیب است. بزرگانی چون هل و نیچه مقند که این لذت اص مضوعی خاص و دای احساس های معمولی بش است. +عقیده ارس این ت ک د تراژدی نچ بر ر یچار گرفتار می ید(رن و درد و عاب سمانی روحانی) بای ل م او اش.
-ارسطو می گوید قهرمان تراژدی در ما هم حس شفقت را بیدار می کند و هم حس وحشت و هراس را. +::{img src=img/daneshnameh_up/d/d4/shahname52.jpg}::
-او نه خوب است و نه بد، مخلوطی از هر دو است، اما اگر قهرمان از ما بهتر باشد اثر تراژدی بیشتر است. +برای روشن شدن این مطلب است که می گویند که مثلاً مصلوب گشتن و کشته شدن مسیح- بعقیده مسیحیان- تراژدی نیست چرا که وی ضعفی نداشت و خطایی نکرد، آنچه بر او گذشت درد و غم و رنج و مصیبت اوست نه تراژدی مسیح.

بعضی معتقدند که انسان با آفریدن و دیدن و خواندن و شنیدن تراژدی، هم رنج می برد و هم لذت و هر قدر هول و هراس و رنج و درد گرفتار بیشتر باشد برایش خوشایندتر است.

در مورد علت این موضوع بحث های زیادی شده است. ولی آنچه مسلم است انسان با دیدن تراژدی لذت می برد و این عجیب است.

بزرگانی چون ((هگل )) و ((نیچه )) معتقدند که این لذت موضوعی خاص و جدای احساس های معمولی بشر است.

((ارسطو )) در این مورد می گوید: "قهرمان تراژدی در ما هم حس شفقت را بیدار می کند و هم حس وحشت و هراس را.
او نه خوب است و نه بد، مخلوطی از هر دو است، اما اگر قهرمان از ما بهتر باشد اثر تراژدی بیشتر است."
 قهرمان بر اثر تغییر سرنوشت ناگاه از اوج سعادت به ورطه شقاوت فرو می افتد. تغییر سرنوشت بر اثر عمل اشتباهی است که از قهرمان سر می زند و او بر اثر نقطه ضعفی که دارد مرتکب این اشتباه می شود. قهرمان بر اثر تغییر سرنوشت ناگاه از اوج سعادت به ورطه شقاوت فرو می افتد. تغییر سرنوشت بر اثر عمل اشتباهی است که از قهرمان سر می زند و او بر اثر نقطه ضعفی که دارد مرتکب این اشتباه می شود.
-یکی ا رایج رین انو ه ضعف تاژی ی یوی ور ات. +قهرمان تراژدی یش از گناش دار عقوت ی ش و همین موضوع ت که اث می ش حس شفت و دزی همه نت به او برانگیته شود.
-از خود راضی بودن و اعتماد به نفس بیش از د باعث می ود قهرمان تراژدی به نداها و اخطارا و ما علائم درونی آسمانی توجه نکند و یا از قوانین اخلاقی منحرف شود که این نقطه ضعف در نمونه یرانی آ مانند "رستم" و "اسفندیار" نیز ه چم می خورد. را هم در رستم ببنیم و هم ر اسفندیار. +یکی از ای ترین اوع نقطه ضعف در راژدی ای یونانی ~~red:ور ~~است.
-یکی از مشخصات تراژدی پیش بینی است. در داستان رستم و اسفندیار عمل پیشگویی بر عهده جاماسب است. +از خود راضی بودن و اعتماد به نفس بیش از حد باعث می شود قهرمان تراژدی به نداها و اخطارها و علائم آسمانی توجه نکند و یا از قوانین اخلاقی منحرف شود.

این نقطه ضعف در نمونه های ایرانی آن مانند "((رستم))" و "((اسفندیار))" نیز به چشم می خورد. ما این ضعف اخلاقی را هم در رستم می ببنیم و هم اسفندیار.

یکی از مشخصات تراژدی ~~red:پیش بینی~~ است.

در داستان "رستم و اسفندیار" عمل پیشگویی بر عهده جاماسب است.
 ~~green:بخواند آن زمان شاه جاماسب را ----- همان فال گویان سهراب را~~ ~~green:بخواند آن زمان شاه جاماسب را ----- همان فال گویان سهراب را~~
 و اوست که مرگ اسفندیار را به دست رستم پیشگویی می کند. و اوست که مرگ اسفندیار را به دست رستم پیشگویی می کند.
 در داستان رستم و سهراب هم، رستم وقوع فاجعه ای را پیش بینی کرده است: در داستان رستم و سهراب هم، رستم وقوع فاجعه ای را پیش بینی کرده است:
-~~green:به دل گفت کاین کار هرمن است ----- نه این رستخیز از پی یک تن است~~ +~~green:به دل گفت کاین کار هرمن است ----- نه این رستخیز از پی یک تن است~~
 هم چنین به نظر می رسد که رستم و سهراب گاهی به شناخت یکدیگر نزدیک می شوند چنان که سهراب به رستم می گوید: هم چنین به نظر می رسد که رستم و سهراب گاهی به شناخت یکدیگر نزدیک می شوند چنان که سهراب به رستم می گوید:
-من ایدون گمانم که تو رستمی! +~~green:من ایدون گمانم که تو رستمی!~~

در فرهنگ ها و ملل مختلف تراژدی هایی یافت می شوند که اگر چه "بومی" و مربوط به همان منطقه هستند ولی مشابه آنها با روایتی متفاوت در بین ملتهای دیگر هم یافت می شود.
-ما این که ارسطو ز س و ق نراژیک ن ی گوی از این است که قهرن راژدی آن قدر بد نیست ک چا رنوشت رت ور ود و به همین لیل د واننه حس مدردی و دسو ن ه ا پیدا ی شد و زیرا هرمن یش ناهی ک کره ست عق می د. +ه طو مل مو "کن زن" که در هنگ یرانی در داستانستم " "هرا" شم ی ورد دود 50 مورد مشابه دیگر با همان یر دتانی (جن در و س ننته مادن رابط در و رنی، کشته دن سر ه ست ) در بین ملل متف دارد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [10:38 ]   10   حمیده کاشیان      جاری 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [10:19 ]   9   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [10:16 ]   8   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [08:16 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 مرداد 1385 [08:13 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [10:27 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [05:59 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [05:22 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 تیر 1385 [12:00 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 تیر 1385 [09:07 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..