تاریخچه ی:
تجوید
تفاوت با نگارش: 2
| + | V{maketoc} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
- | منشاء و مبداء و ریشه علم تجوید قرآن همان آیات مربوط به __اقراء__ (یاد دادن قرآن به کسی و پس گرفتن از او را اقراء می گویند) و ترتیل و تلاوت و ((قرائت قرآن)) است که به مرور زمان با ذوق و سلیقه و کوشش و مجاهدت قراء و مقریان (مقری آن است که قرآن را با رعایت همه ی آداب قرائت به دیگران بیاموزد و مرتباً از آنان پس بگیرد) و به پیروی از روش قرائت قراء اولیه «((قراء سبعه))» که از زبان ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله| رسول خدا)) (صل الله علیه واله) ((قرآن)) را شنیده بودند به صورت علمی به نام ((علم تجوید)) یعنی علم خوب خواندن و نیکو تلاوت کردن قرآن تدوین گشت و گسترش پیدا کرد. |
+ | منشاء و مبداء و ریشه __علم تجوید__ قرآن همان آیات مربوط به __اقراء__ (یاد دادن قرآن به کسی و پس گرفتن از او را اقراء می گویند) و ترتیل و تلاوت و ((قرائت قرآن)) است که به مرور زمان با ذوق و سلیقه و کوشش و مجاهدت قراء و مقریان (مقری آن است که قرآن را با رعایت همه ی آداب قرائت به دیگران بیاموزد و مرتباً از آنان پس بگیرد) و به پیروی از روش قرائت قراء اولیه «((قراء سبعه))» که از زبان ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله| رسول خدا)) (صل الله علیه واله) ((قرآن)) را شنیده بودند به صورت علمی به نام ((علم تجوید)) یعنی علم خوب خواندن و نیکو تلاوت کردن قرآن تدوین گشت و گسترش پیدا کرد. |
| !اولین معلمان قرائت قرآن | | !اولین معلمان قرائت قرآن |
| اولین معلم قرآن خداون متعال است که قرآن را با همین خصوصیت به پیغمبرش اقراء کرده و فرموده است: «__سَِنُقرِئُکَ فَلا تَنْسی__» (سوره اعلی آیه 6) ما قرآن را آنطور برتو می خوانیم و از تو پس می گیریم که هرگز فراموش نکنی. | | اولین معلم قرآن خداون متعال است که قرآن را با همین خصوصیت به پیغمبرش اقراء کرده و فرموده است: «__سَِنُقرِئُکَ فَلا تَنْسی__» (سوره اعلی آیه 6) ما قرآن را آنطور برتو می خوانیم و از تو پس می گیریم که هرگز فراموش نکنی. |
- | پس از خداوند متعال، رسول اکرم (ص) اولین مقری است که مامور است قرآن را با ترتیل برای مردم بخواند ( وَ رَتِل الْقُرآنَ تَرْتِیلاً) . و آنگاه یاران و شاگردان رسول خدا (ص) ( و سرآمد همه ی ایشان حضرت علی علیه السلام)؛ اولین شاگردان مکتب وحی، این وظیفه ی مهم را به عهده گرفتند و این رشته ادامه پیدا کرد و علمای قرآن که آنان را قراء ومقریان می گویند طبقه به طبقه و زنجیروار آمدند وعهده دار این امر روحانی گردیدند و هر طبقه و گروه این ودیعه الهی را از طبقه پیشین تحویل گرفت و به طبقه بعد از خود سپرد تا پس از 1400 سال با وساطت هزاران قاری و مقری، وحی آسمانی دست نخورده بماند (... و انا له لحافظون) و صحیح و سالم به دست ما برسد. |
+ | پس از خداوند متعال، رسول اکرم (ص) اولین مقری است که مامور است قرآن را با ترتیل برای مردم بخواند ( وَ رَتِل الْقُرآنَ تَرْتِیلاً) . و آنگاه یاران و شاگردان رسول خدا (ص) ( و سرآمد همه ی ایشان ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی علیه السلام)))؛ اولین شاگردان مکتب وحی، این وظیفه ی مهم را به عهده گرفتند و این رشته ادامه پیدا کرد و علمای قرآن که آنان را قراء ومقریان می گویند طبقه به طبقه و زنجیروار آمدند وعهده دار این امر روحانی گردیدند و هر طبقه و گروه این ودیعه الهی را از طبقه پیشین تحویل گرفت و به طبقه بعد از خود سپرد تا پس از 1400 سال با وساطت هزاران قاری و مقری، وحی آسمانی دست نخورده بماند (... و انا له لحافظون) و صحیح و سالم به دست ما برسد. |
| در حقیقت سلسله ی قاریا ن قرآن افتخار حفظ و حراست از کلام خدا را طی قرون متوالی داشته اند. و این چه موهبت و افتخار بالایی است که نصیبشان گردیده است. | | در حقیقت سلسله ی قاریا ن قرآن افتخار حفظ و حراست از کلام خدا را طی قرون متوالی داشته اند. و این چه موهبت و افتخار بالایی است که نصیبشان گردیده است. |
| + | *احکام قرائت یا __تجوید__ |
| + | __الف__- ((قواعد علمی)) |
| + | #((حروف تهجی)) یا الفبای عربی |
| + | ##((حروف شمسی و قمری|حروف شمسی)) |
| + | ##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری)) |
| + | ##((حروف مقطعه)) |
| + | ##حروف والی |
| + | #((مخارج حروف)) |
| + | ##((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) |
| + | ###ثنایا |
| + | ###رَباعیات |
| + | ###اَنیاب |
| + | ###اَضراس |
| + | ###ضواحک |
| + | ###طواحن |
| + | ###نواجذ |
| + | ##((مواضع دستگاه تکلم)) |
| + | ###حروف حلقی |
| + | ###حروف لهوی |
| + | ###حروف شجری |
| + | ###حروف ضرسی |
| + | ###حروف لثوی |
| + | ###حروف نطعی |
| + | ###حروف ذولقی |
| + | ###حروف اسلی |
| + | ###حروف شفوی (شفهی) |
| + | #((صفات حروف)) |
| + | ## صفات ذاتی حروف |
| + | ::||1| جَهر|خلاف (ضد) |2| هَمس:: |
| + | 3| شَدَه|خلاف (ضد) |4| رَخاوه |
| + | 5| استعلا| خلاف (ضد) |6| استفال |
| + | 7|اطباق|خلاف (ضد) |8| انفتاح |
| + | ::9|اصمات|خلاف (ضد) |10|اذلاق||::
|
| + | ##صفات عارضی حروف |
| + | ###صفیر |
| + | ###قلقله |
| + | ###لین |
| + | ###انحراف |
| + | ###تکریر |
| + | ###تفشی |
| + | ###استطاله |
| + |
|
| + | __ب__- ((قواعد تجویدی)) |
| + | #((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) |
| + | #((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) |
| + | ##((ادغام «تجوید|ادغام»)) |
| + | ###انواع ادغام |
| + | ##((تفخیم و ترقیق)) |
| + | ##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) |
| + | ###مد متصل |
| + | ###مد منفصل |
| + | ###مد بدل |
| + | ###مد لازم |
| + | ###مد سکون عارضی |
| + | ###مد لین |
| + | ##((احکام تاء تانیث)) __ة__ |
| + | ##((احکام هاء ضمیر)) |
| + | ###اشباع |
| + | ###بلااشباع |
| + | ##((احکام لام)) |
| + | ##((احکام راء)) |
| + | ##((احکام میم ساکن)) |
| + | ##((احکام تنوین و نون ساکن)) |
| + | ###ادغام |
| + | ###اظهار |
| + | ###ابدال |
| + | ###اخفاء |
| + | ##((احکام غنه)) |
| + | ##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) |
| + | ###علائم وقف |
| + | ###((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) |
| + | !همچنین ببینید |
| + | *((قرائت قرآن)) |
- | # ((قواعد علمی «قرائت قرآن»| قواعد علمی)) | |
- | ## ((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) | |
- | ##((مخارج حروف «قرائت قرآن»| مخارج حروف)) | |
- | ## ((صفات حروف «قرائت قرآن»| صفات حروف)) | |
- | #((قواعد تجویدی)) | |
- | ##حروف تهجی یا ((الفبای عربی)) | |
- | ##((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) | |
- | ##((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) | |