منو
 کاربر Online
683 کاربر online
تاریخچه ی: تجسم ملائکه

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-12Lines: 1-14
-در سوره مریم آیه 17 آمده است: « __فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا رسولا__ یعنی « ما ((جبرئیل|جبرئیل)) را به صورت بشر به سوی ((حضرت مریم|مریم)) فرستادیم » مله تمثّل سم ملائکه ر روایات یادی مه است که در وی آ ته ده: تمثّل به معنای این ات که لاکه به صورت شر، ظاهر شود، نه ایکه ملاکه ا تییر اهیت دهد و اا ود. بنابراین ملا ر مریم وعا بری ا یده است، منی به صورت یک انان. +در سوره مریم آیه 17 چنین آمده است:« __فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا رسولا__ » ( ما ((جبرئیل|جبرئیل)) را به صورت بشر به سوی ((حضرت مریم|مریم)) فرستادیم.»
در توضیح این
موو، دانشمندان اسلامی چنین گفته اند که: تمثّل ب منی این است ک ملائکه ه صورت بشر ظاهر شود، نه اینکه تغییر ماهیّت هد و انسان شود. بنابراین مثلاً حضرت مریم واقعاً جبرئیل را دیده ست، ام به صورت یک انسان.
موضوع
تمثّل و تجسّم ملائکه (درآمدن ملئکه به صو آد) ر رایات یادی آمده است. تمثّل برای غیر ملائکه هم ممکن است. چنانچه در روایت آمده که ((ابیس|ابلیس)) در روز ((شورای قیفه)) به صورت پیمر ظاهر شد، یا برای ارادی که قصد کشتن ((حضرت محمد مصطفی صلی الله لیه و آله|رسول الله)) را داشتند به صورت خصی به نام «منبّه بن حجّاج» در آمد. همچنین برای بسیاری از ابیاء به صورت بشر یا صرت‌های دیگری ظاهر شده است.
در ر
وایات آه است ک وزی دنیا به صورت زنی زیبا برای ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|میرالمؤمنین علیه اسلام)) مّل پیدا کر. همچنین در روایات مربو ب ((عام رزخ|برخ)) و ((مواقف قیا|قیام)) چنین امده است که اعمال انا به صورت‌های زیبا یا شت ظاهر می‌شوند.
-مّل بری یر ملائکه هم مقر ات. چنچه ایات آمد که ((ابلیس|ابیس)) ر روز ((شورای سقیفه)) به رت پیمدی ظاهر د یا برای افرای که د کتن ((حضرت مد صطفی لی الله لیه و آله|رسول الله)) ند. صت « منه بن اج » ر مد و نیز برای اری از ب ص بشر ی رتهای ی یگری ا ه ا. +((ر مام عر صاق یه لل|امام صاد علیه السلا)) نی روزی به ((ار یر|ّار)) فرمود:«ملاکه د م حاضر می‌ند الهی خود را فند می‌کشن بر پی‌ای م کیه می‌زنند />و نیز فرمود:«ملائکه روی فهای ما ‌وم ی‌کن بر ر ره های م ر می‌شوند. . . و ا نم می‌گزان. . . »
-همچنین ر روایات آمده که دنیا به صورت زن زیبایی برای ((حضرت امیرالممنن علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلام)) تمثّل پیدا کرد و یا در روایات مربوط به ((عالم برزخ|برزخ)) و ((مواقف قیامت|قیامت)) وارد است که اعمال انسان به صورتهای زیبا و یا زشت ظاهر می شوند. نتیجه اینکه تمثّل مجرّدات به صورتهای مادّی، امری است قطعی و هیچ اشکال عقلی و فلسفی بر آن وجود ندارد و در روایات زیادی هم وارد شده است؛

مثلا: ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود: « ای ((عمار یاسر|عمّار))! ملائکه نزد ما حاضر می شوند و بالهای خود را بر سر فرزندان ما میکشند و بر پشتیهای ما تکیه میزنند.» و نیز آن حضرت فرمود: « ملائکه روی فرشهای ما رفت و آمد می کنند و بر سر سفره های ما حاضر می شوند. . . و با ما نماز می گزارند. .
. »
+ه هر حال، تمثّل مجرّدات به صورتهای مادّی، امری است قطعی و هیچ اشکال عقلی و فلسفی ندارد.
 منابع:  منابع:
 تفسیر المیزان، ج 14، ص 35 تا 40. تفسیر المیزان، ج 14، ص 35 تا 40.
 بحار الانوار، ج 26، ص 351 تا 360. بحار الانوار، ج 26، ص 351 تا 360.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [10:54 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 17 بهمن 1383 [11:44 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 11 مرداد 1383 [08:15 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..