- | در سوره مریم آیه 17 آمده است: « __فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا رسولا__ یعنی « ما ((جبرئیل|جبرئیل)) را به صورت بشر به سوی ((حضرت مریم|مریم)) فرستادیم » مله تمثّل سم ملائکه ر روایات یادی مه است که در وی آ ته ده: تمثّل به معنای این ات که لاکه به صورت شر، ظاهر شود، نه ایکه ملاکه ا تییر اهیت دهد و اا ود. بنابراین ملا ر مریم وعا بری ا یده است، منی به صورت یک انان. |
+ | در سوره مریم آیه 17 چنین آمده است:« __فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا رسولا__ » ( ما ((جبرئیل|جبرئیل)) را به صورت بشر به سوی ((حضرت مریم|مریم)) فرستادیم.» در توضیح این موو، دانشمندان اسلامی چنین گفته اند که: تمثّل ب منی این است ک ملائکه ه صورت بشر ظاهر شود، نه اینکه تغییر ماهیّت هد و انسان شود. بنابراین مثلاً حضرت مریم واقعاً جبرئیل را دیده ست، ام به صورت یک انسان. موضوع تمثّل و تجسّم ملائکه (درآمدن ملئکه به صو آد) ر رایات یادی آمده است. تمثّل برای غیر ملائکه هم ممکن است. چنانچه در روایت آمده که ((ابیس|ابلیس)) در روز ((شورای قیفه)) به صورت پیمر ظاهر شد، یا برای ارادی که قصد کشتن ((حضرت محمد مصطفی صلی الله لیه و آله|رسول الله)) را داشتند به صورت خصی به نام «منبّه بن حجّاج» در آمد. همچنین برای بسیاری از ابیاء به صورت بشر یا صرتهای دیگری ظاهر شده است. در روایات آه است ک وزی دنیا به صورت زنی زیبا برای ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|میرالمؤمنین علیه اسلام)) مّل پیدا کر. همچنین در روایات مربو ب ((عام رزخ|برخ)) و ((مواقف قیا|قیام)) چنین امده است که اعمال انا به صورتهای زیبا یا شت ظاهر میشوند. |
| تفسیر المیزان، ج 14، ص 35 تا 40. | | تفسیر المیزان، ج 14، ص 35 تا 40. |
| بحار الانوار، ج 26، ص 351 تا 360. | | بحار الانوار، ج 26، ص 351 تا 360. |