منو
 صفحه های تصادفی
وجین و سله شکنی قبل از کاشت
stream ها
پای نیمساز
نیم رسانای مستقیم و غیر مستقیم
چرخ دوچرخه به عنوان یک ژیروسکوپ
این ورزش‌ها برای همه سودمند است
ویتامین B12
غیاث الدین پیر عالی بن معزالدین
صبر در فرهنگ اسلام
جعبه ابزار شیمی فیزیک
 کاربر Online
759 کاربر online
تاریخچه ی: تایر

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-43Lines: 1-40
 !ضرورت وجود تایر در ((خودرو)) !ضرورت وجود تایر در ((خودرو))
 *__تحمل وزن خودرو__ *__تحمل وزن خودرو__
 *__کاهش ضربه ناشی از نیروهای وارده از طرف جاده __ *__کاهش ضربه ناشی از نیروهای وارده از طرف جاده __
 *__امکان ایجاد ((حرکت)) در جهت دلخواه__ *__امکان ایجاد ((حرکت)) در جهت دلخواه__
 *انتقال ((ترمز|نیروی ترمز)) و یا شتابگیری به جاده__ *انتقال ((ترمز|نیروی ترمز)) و یا شتابگیری به جاده__
 
 

-

{picture file=img/daneshnameh_up//تایر.PNG}
+{picture=تایر.PNG}
 
 
 !ساختمان تایر !ساختمان تایر
 *__آج تایر (tread) :__
این قسمت به عنوان رابط بین سطح جاده و تایر ، با ترکیبی از ((لاستیک|لاستیک‌های طبیعی)) و ((لاستیک|مصنوعی)) به عنوان لایه خارجی وظیفه محافظت از بدنه را در برابر سایش و صدمات احتمالی بر عهده دارد. طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر ((آب)) از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 *__آج تایر (tread) :__
این قسمت به عنوان رابط بین سطح جاده و تایر ، با ترکیبی از ((لاستیک|لاستیک‌های طبیعی)) و ((لاستیک|مصنوعی)) به عنوان لایه خارجی وظیفه محافظت از بدنه را در برابر سایش و صدمات احتمالی بر عهده دارد. طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر ((آب)) از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 برای مثال طرح رگه‌ای در تایرها جهت استفاده در جاده‌های هموار برای حرکت سریع کاربرد دارد. مقاومت بالا در برابر ((لغزش)) و صدای کم از جمله ویژگی‌های این طرح است. همچنین در مورد طرح عرضی می‌توان گفت تایر با این آج نسبت به طرح رگه‌ای ، کشش (traction) بهتری دارد. اما صدای آن زیاد است و مقاومت کمی هم در برابر لغزش دارد. این طرح بطور کلی بیشتر مناسب خودروهایی است که در مسیرهای ناهموار تردد می‌کنند. ((طرح بلوکی تایر)) نیز بیشتر در تایرهای ویژه ((برف)) کاربرد دارد، زیرا باعث کاهش لغزش در جاده‌های برفی می‌شود.

 برای مثال طرح رگه‌ای در تایرها جهت استفاده در جاده‌های هموار برای حرکت سریع کاربرد دارد. مقاومت بالا در برابر ((لغزش)) و صدای کم از جمله ویژگی‌های این طرح است. همچنین در مورد طرح عرضی می‌توان گفت تایر با این آج نسبت به طرح رگه‌ای ، کشش (traction) بهتری دارد. اما صدای آن زیاد است و مقاومت کمی هم در برابر لغزش دارد. این طرح بطور کلی بیشتر مناسب خودروهایی است که در مسیرهای ناهموار تردد می‌کنند. ((طرح بلوکی تایر)) نیز بیشتر در تایرهای ویژه ((برف)) کاربرد دارد، زیرا باعث کاهش لغزش در جاده‌های برفی می‌شود.

 *__((لایه سرپوش تایر|لایه های سرپوش)) (Cap plies) :__
برخی تایرها با دارا بودن 2 یا چند لایه از جنس ((پلی‌استر)) جهت نگه داشتن هر چه بهتر بقیه اجزای داخلی تایر خصوصا در سرعت‌های بالا انتخاب مناسبی برای خودروهای پرسرعت خواهند بود.

 *__((لایه سرپوش تایر|لایه های سرپوش)) (Cap plies) :__
برخی تایرها با دارا بودن 2 یا چند لایه از جنس ((پلی‌استر)) جهت نگه داشتن هر چه بهتر بقیه اجزای داخلی تایر خصوصا در سرعت‌های بالا انتخاب مناسبی برای خودروهای پرسرعت خواهند بود.

 *__تسمه محافظ (Belts) :__
در ((تایر رادیال|تایرهای رادیال)) ، لایه‌های محافظ فولادی مانند حلقه‌ای پیرامون تایر ، بین آج و بدنه قرار می‌گیرند. و علاوه بر ایجاد اتصال بین این دو قسمت و جذب ضربات ناشی از سطح جاده ، مانعی در مقابل سوراخ شدن بدنه ایجاد می‌کنند. البته در ((تایر بایاس پلای|تایرهای بایاس پلای)) نیز لایه‌های محافظی از جنس نایلون و (بعضا در خودروهای سواری از جنس پلی استر) وجود دارد.

 *__تسمه محافظ (Belts) :__
در ((تایر رادیال|تایرهای رادیال)) ، لایه‌های محافظ فولادی مانند حلقه‌ای پیرامون تایر ، بین آج و بدنه قرار می‌گیرند. و علاوه بر ایجاد اتصال بین این دو قسمت و جذب ضربات ناشی از سطح جاده ، مانعی در مقابل سوراخ شدن بدنه ایجاد می‌کنند. البته در ((تایر بایاس پلای|تایرهای بایاس پلای)) نیز لایه‌های محافظی از جنس نایلون و (بعضا در خودروهای سواری از جنس پلی استر) وجود دارد.

 *__((بدنه تایر)) (Car Cass):__
بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در ((خودرو سواری|خودروهای سواری)) جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در ((خودرو سنگین|خودروهای سنگین)) از ((فولاد)) استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.

 *__((بدنه تایر)) (Car Cass):__
بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در ((خودرو سواری|خودروهای سواری)) جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در ((خودرو سنگین|خودروهای سنگین)) از ((فولاد)) استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.

 *__((زهوار تایر)) (Bead Bundle) :__
زهوار ، حلقه‌ای از سیم‌های فولادی با استحکام بالاست که با ((لاستیک)) پوشانده شده‌اند و جهت حفظ وضعیت تایر در ((رینک)) و جلو گیری از خروج تایر بکار می‌رود.

 *__((زهوار تایر)) (Bead Bundle) :__
زهوار ، حلقه‌ای از سیم‌های فولادی با استحکام بالاست که با ((لاستیک)) پوشانده شده‌اند و جهت حفظ وضعیت تایر در ((رینک)) و جلو گیری از خروج تایر بکار می‌رود.

 *__دیواره‌های کناری (Side Walls) :__
پایداری جانبی تایر توسط این دیواره‌ها فراهم می‌شود و ((مشخصات تایر)) و نام سازنده آن نیز بر روی این قسمت نوشته می‌شود.

 *__دیواره‌های کناری (Side Walls) :__
پایداری جانبی تایر توسط این دیواره‌ها فراهم می‌شود و ((مشخصات تایر)) و نام سازنده آن نیز بر روی این قسمت نوشته می‌شود.

 *__((آستر داخلی تایر)) (Inner Liner) :__
این لایه لاستیکی که جایگزینی برای ((تیوپ)) در تایرهای بدون تیوپ (Tubeless) است، جهت جلوگیری از نفوذ ((آزمایش‌های مربوط به هوا)) به بیرون از تایر بکار می‌رود.
 *__((آستر داخلی تایر)) (Inner Liner) :__
این لایه لاستیکی که جایگزینی برای ((تیوپ)) در تایرهای بدون تیوپ (Tubeless) است، جهت جلوگیری از نفوذ ((آزمایش‌های مربوط به هوا)) به بیرون از تایر بکار می‌رود.
 +
 +{picture=lastic01.jpg}
 +
 !آخرین مرحله در تولید تایر !آخرین مرحله در تولید تایر
 ابتدا طی مراحلی تمام اجزای مورد نیاز تایر تولید می‌شوند، ولی تا این مرحله آنها هنوز به صورت کاملا ثابت و محکم جای‌گیری نشده‌اند، در ضمن هیچ گونه علامتی روی دیواره و یا طرحی روی آج آن وجود ندارد. در این مرحله به این مجموعه ، ((تایر نارس)) (Green tire) می‌گویند. در مرحله آخر تایر در ((ماشین کیورینگ)) (Curing machine) قرار می‌گیرد تا با کار کردی تقریبا مشابه ((فر اجاق گاز)) ، تمام علامت‌ها و ((آج تایر|الگوی آج)) بوسیله قالب‌های مربوط روی تایر ایجاد شود، گرمای بکار رفته در حین انجام این کار باعث محکم شدن هر چه بیشتر اتصال بین اجزای تایر می‌شود، کمی بعد از این ((جوشکاری)) (vulcanizing) و گذراندن مراحل بررسی کیفیت تایر تولیدی ، محصول آماده عرضه است. ابتدا طی مراحلی تمام اجزای مورد نیاز تایر تولید می‌شوند، ولی تا این مرحله آنها هنوز به صورت کاملا ثابت و محکم جای‌گیری نشده‌اند، در ضمن هیچ گونه علامتی روی دیواره و یا طرحی روی آج آن وجود ندارد. در این مرحله به این مجموعه ، ((تایر نارس)) (Green tire) می‌گویند. در مرحله آخر تایر در ((ماشین کیورینگ)) (Curing machine) قرار می‌گیرد تا با کار کردی تقریبا مشابه ((فر اجاق گاز)) ، تمام علامت‌ها و ((آج تایر|الگوی آج)) بوسیله قالب‌های مربوط روی تایر ایجاد شود، گرمای بکار رفته در حین انجام این کار باعث محکم شدن هر چه بیشتر اتصال بین اجزای تایر می‌شود، کمی بعد از این ((جوشکاری)) (vulcanizing) و گذراندن مراحل بررسی کیفیت تایر تولیدی ، محصول آماده عرضه است.
 !مباحث مرتبط با عنوان !مباحث مرتبط با عنوان
 *((آج تایر)) *((آج تایر))
 *((آستر داخلی تایر)) *((آستر داخلی تایر))
 *((انواع تایر)) *((انواع تایر))
 *((بدنه تایر)) *((بدنه تایر))
 *((پلی‌استر)) *((پلی‌استر))
 *((تیوپ)) *((تیوپ))
 *((تایر نارس)) *((تایر نارس))
 *((تایر رادیال)) *((تایر رادیال))
 *((لاستیک)) *((لاستیک))
 *((خودرو)) *((خودرو))
 *((خودرو سنگین)) *((خودرو سنگین))
 *((خودرو سواری)) *((خودرو سواری))
 *((زهوار تایر)) *((زهوار تایر))
 *((طرح بلوکی تایر)) *((طرح بلوکی تایر))
 *((رینک)) *((رینک))
 *((لایه سرپوش تایر)) *((لایه سرپوش تایر))
 *((مشخصات تایر)) *((مشخصات تایر))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [06:27 ]   2   حسین خادم      جاری 
 یکشنبه 29 آذر 1383 [06:06 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..