تاریخچه ی:
بیعت
تفاوت با نگارش: 1
- |
بیعت نوعی پیمان وفاداری واطاعت است که با حاکم جدید بسته می شود و یا در برخی موارد نوعی تجدید پیمان و رأی اعتماد به حکومتی است که بر سرکاراست و با وضعی فوق العاده روبه رو شده است. > >بیعت معمولاً با دست دادن به حاکم همراه بوده است گویی بیعت کننده دست خویش را در دست رهبر می نهد تا در همه معرکه ها زندگ با ا همراه باشد. در ند نوبت که مسلمانان با ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبراکرم «صلّی الله علیه وآله و سلّم ))) بیعت کردند.
معمولاً مطالب مورد تعهد نیز مشخص می شد. همانند اینه در خمت حضرت در هر سرزمینی و با هر دشمنی کارزار کنند، به هر حال بیعت نوعی دخالت در امر حکومت است اما نه در تعین حاکم، بلکه در تعمیم نفوذ و حاکمیت وی نسبت به شخص بیعت کننده و به صورت نوعی تعهد و پیمان که بیعت کننده باید در برابر آن وفادار بماند، البته با دو شرط اول اینکه بیعت با شرایط صحیح انجام گرفته باشد و نه مانند بیعت با ((ابوبکر|ابوبکر ))که به تعبر بنیانگذار آن یعنی ((عمر بن خطاب|عمر ))کاری نسجیده و عجولانه بود و دوم اینکه حکمران عمل به کتاب خدا و سنت رسول خدا (صلّی الله علیه وآله و سلّم) را رعایت کند و ناشایسته سلب صلاحیت شود. |
+ | بیعت نوعی پیمان وفاداری و اطاعت است که با حاکم جدید بسته میشود. در برخی موارد نیز نوعی تجدید پیمان و رأی اعتماد به حکومتی است که بر سر کار است و با وضعی فوق العاده رو به رو شده است. بیعت معمولاً با دست دادن با حاکم همراه بوده است؛ گویی بیعت کننده دست خویش را در دست رهبر مینهاده و سوگند میخورده در همه معرکهها با او همراه باشد. |
- | منابع: شناخت اسلام از سید محمد بهشنی، ص 402. |
+ | مسلمانان چند بار با ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و سلّم)) بیعت کردند. در هنگام بیعت، معمولاً امر مورد تعهد نیز مشخص میشده؛ همانند اینکه در خدمت پیامبر باشند و در هر سرزمین و با هر دشمنی که او فرمود بجنگند.
بیعت نوعی دخالت در امر حکومت است اما نه در تعیین حاکم، بلکه در افزایش نفوذ و حاکمیت وی.
بیعت دو شرط دارد: اول اینکه بیعت با شرایط صحیح انجام گرفته باشد، دوم اینکه حاکم به کتاب خدا و سنت رسول خدا عمل کند.
منابع: شناخت اسلام از سید محمد بهشتی، ص 402. |