منو
 کاربر Online
904 کاربر online
تاریخچه ی: بهشت

V{maketoc}

بهشت اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن، در ترازوی اعمال، کفه‌ی کارهای نیک‌شان از کفه‌ی بدی‌هاشان سنگین‌تر است. در قرآن مجید، بهشتیان به نام‌ها و صفت‌هایی همچون ((اصحاب الیمین|اصحاب الیمین )) و ((اصحاب الجنه)) خوانده می‌شوند.
بهشت معادل واژه __«الجنّة»__ است و در قرآن مجید با این اسامی و اوصاف به کار رفته است:
~~green:__جنة المأموی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخلد، دار السلام، دارالمتقین، دار المقامة، عدن، الفردوس. __~~

توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت مفصل و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بیان شده است و به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوه‌ها و باغها و چشمه‌ساران و زنان پری‌رو با لباس‌های حریر و ... و نیز نعمت‌های معنوی همچون رضوان خداوند و ... اشاره گردیده است.
در اینکه آیا آن بهشت موعود، اکنون نیز موجود است یا نه، میان دانشمندان اسلامی اختلاف نظر است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد و برای اثبات ادعای خود به ظواهر برخی از آیات استدلال می‌کنند.
در روایات مربوط به ((شب معراج|معراج)) و روایات دیگر نیز نشانه‌های روشنی از این موضوع دیده می‌شود. بنابراین می‌گویند بهشت در درون و باطن این جهان است اما برای ما قابل دید و درک نیست؛ به عبارت دیگر عالم آخرت و بهشت و ((جهنم|دوزخ))، بر این عالم احاطه دارد و این جهان همانند جنین در درون آن جهان قرار دارد.
__آیات قرآن و روایات اسلامی دلالت دارد که بهشت نیز همانند جهنم، درهایی دارد.__
((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) فرمود:
~~green:«بهشت دارای هشت در است که عرض هر در، به اندازه چهل سال راه است.»~~
~~green:و در قرآن آمده است که جهنم هفت در دارد. ~~
((شیخ صدوق))، از علمای بزرگ ((شیعه))، می‌نویسد:
__^اعتقاد ما درباره بهشت این است که بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمینگیری، غم، فقر و خستگی و فرسودگی در آن نیست.^__

!درجات در بهشت
درجات در بهشت متفاوت است:
~~green:بعضی‌ از بهشتیان از تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند بهره‌مندند
بعضی از انواع خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها، میوه‌ها، لباس‌های زربفت، حریر و سندس و همنشینی با ((حوریان بهشتی|حور العین)).» ~~
منابع:
تفسیر نمونه المیزان؛ مجمع البیان؛ دایرةالمعارف الشیعه العامه، ج 7، ‌ص 36؛ قرآن پژوهی، ‌ص 572

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 25 تیر 1385 [06:05 ]   16   رضا معرب      جاری 
 یکشنبه 25 تیر 1385 [05:54 ]   15   رضا معرب      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [11:10 ]   14   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:43 ]   13   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:42 ]   12   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:41 ]   11   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:40 ]   10   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:37 ]   9   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:36 ]   8   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:34 ]   7   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [06:49 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:54 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:53 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 02 آبان 1383 [08:06 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 21 شهریور 1383 [05:21 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 17 خرداد 1383 [09:16 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..