منو
 صفحه های تصادفی
اریترومایسین
انانتیومری و فعالیت نوری
انقلاب سفید
عملیات والفجر مقدماتی
عبدالله بن عمیر و ام وهب و شهادت در کربلا
شهرنشینی در ایران
کلی مشکک
فیلتر دوربین
دانشکده علوم شهید بهشتی
تمکن جداری
 کاربر Online
615 کاربر online
تاریخچه ی: بهشت

نگارش: 2

بهشت، اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن کفه اعمال نیکشان بر اعمال بد غالب آمده است. بهشتیان در فرهنگ قرآن مجید به نامها و صفت هایی همچون اصحاب الیمین اصحاب الجنه خوانده می شوند.
<BR>بهشت معادل واژه« الجنّة» است و در قرآن مجید در این اسامی و اوصاف کار می رود: جنة المأموی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخله، دار السلام، دارالمتقین، دار المقامة، عدن، الفردوس.

توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت پیوسته و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و غیر پیوسته بیان شده است و به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوه ها و باغها و چشمه سارها و زنان پری روی با لباسهای حریر و. . و نیز نعمتهای معنوی همچون رضوان خداوند و. . . اشاره گردید.
<BR>در اینکه آیا بهشت موعود، الآن موجود است یا نه؟ میان دانشمندان اسلامی گفتگو است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد و برای اثبات ادعای خود به ظواهر برخی از آیات استدلال می نمایند و می گویند.

در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه های روشنی بر این مسئله دیده می شود. بنابراین می گویند بهشت در درون و باطن این جهان است و برای ما قابل دید و درک نیست و به عبارت دیگر عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان همانند جنین در شکم و درون آن جهان قرار دارد.

آیات قرآن و روایات اسلامی دلالت دارد که بهشت همانند جهنم دارای درهایی می باشد و در روایات اهل بیت علیه السلام به تعداد این درها اشاره شده که در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم که فرمود: بهشت دارای هشت در است که عرض هر دری از آنها به اندازه چهل سال راه است و در قرآن آمده جهنم هفت در دارد.

محمد بن علی بن بابویه از علمای بزرگ شیعه می نویسد: اعتقاد ما درباره بهشت این است که داراالبقاء و دار السلامه است، مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمین گیری همّ و غمّ، فقر و حاجت، خستگی و فرسودگی در آن نیست.
<BR> در بهشت مرتبه ها متفاوت است بعضی متنعم بر تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند اند و بعضی به انواع خوردنیها، آشامیدنیها، میوه ها، گستردنیهای زربفت، لباسهای حریر و سندس و مصاحبت حور العین بهره مندند.

منابع :
<BR>تفسیر نمونه المیزان؛ مجمع البیان؛ دایره المعارف الشیعه العامه، ج 7، ‌ص 360؛ قرآن پژوهی، ‌ص 572


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 25 تیر 1385 [06:05 ]   16   رضا معرب      جاری 
 یکشنبه 25 تیر 1385 [05:54 ]   15   رضا معرب      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [11:10 ]   14   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:43 ]   13   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:42 ]   12   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:41 ]   11   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:40 ]   10   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:37 ]   9   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:36 ]   8   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [11:34 ]   7   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [06:49 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:54 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [09:53 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 02 آبان 1383 [08:06 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 21 شهریور 1383 [05:21 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 17 خرداد 1383 [09:16 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..