تاریخچه ی:
بهشت
تفاوت با نگارش: 2
- | بهشت، اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن کفه اال نیکشان اعا بد اب است. بهشتیان در فرهنگ قرآن مجید به نامها و صفت هایی همچون ((اصحاب الیمین|اصحاب الیمین ))((اصحاب الجنه ))خوانده می شوند. <BR>بهشت معادل واژه« الجنّة» است و در قرآن مجید این اسامی و اوصاف کار می ر: جنة المأموی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخله، دار السلام، دارالمتقین، دار المقامة، عدن، الفردوس. |
+ | بهشت اقامتگاه ابدی مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتیان کسانی هستند که به تصریح قرآن، در ترازوی اعمال، کفهی کاای نیکشان کی بدیهشا یتر است. در قرآن مجید، بهشتیان به نامها و صفتهایی همچون ((اصحاب الیمین|اصحاب الیمین )) و ((اصحاب الجنه)) خوانده میشوند. بهشت معادل واژه __«الجنّة»__ است و در قرآن مجید این اسامی و اوصاف به کار ره است: ~~green:__جنة المأموی، جنّات المأوی، جنة النعیم، جنات الخلد، دار السلام، دارالمتقین، دار المقامة، عدن، الفردوس. __~~ |
- | توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت یت و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و غیر یوت بیان شده است و به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوه ها و باغها و چشمه سارها و زنان پری روی با لباسهای حریر و. . و نیز نعمتهای معنوی همچون رضوان خداوند و. . . اشاره گردید. <BR>در اینکه آیا بهشت موعود، اآن موجود است یا نه میان دانشمندان اسلامی گفتگ است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد و برای اثبات ادعای خود به ظواهر برخی از آیات استدلال می نمایند و می گویند. |
+ | توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و ل بیان شده است و به بسیاری از نعمت های بهشتی همچون میوهها و باغها و چشمهساران و زنان پریرو با لباسهای حریر و ... و نیز نعمتهای معنوی همچون رضوان خداوند و ... اشاره گردیده است. در اینکه آیا آن بهشت موعود، اکون نیز موجود است یا نه میان دانشمندان اسلامی اختاف نظر است. اکثر دانشمندان معتقدند که بهشت هم اکنون وجود خارجی دارد و برای اثبات ادعای خود به ظواهر برخی از آیات استدلال میکنند. در روایات مربوط به ((شب معراج|معراج)) و روایات دیگر نیز نشانههای روشنی از این موضوع دیده میشود. بنابراین میگویند بهشت در درون و باطن این جهان است اما برای ما قابل دید و در نیست؛ به عبارت یگر عالم آخرت و بهشت و ((جهنم|دوزخ))، بر این عالم احاطه دارد و این جهان همانند جنین در درون آن جهان قرار دارد. __آیات قرآن و روایات اسلامی دلالت دارد که بهشت نیز همانند جهنم، درهایی دارد.__ ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) فرمود: ~~green:«بهشت دارای هشت در است که عرض هر در، به اندازه چهل سال راه است.»~~ ~~green:و در قرآن آمده است که جهنم هفت در دارد. ~~ ((شیخ صدوق))، از علمای بزرگ ((شیعه))، مینویسد: __^اعتقاد ما درباره بهشت این است که بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمینگیری، غم، فقر و خستگی و فرسودگی در آن نیست.^__ !درجات در بهشت درجات در بهشت متفاوت است: ~~green:بعضی از بهشتیان از تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند بهرهمندند بعضی از انواع خوردنیها، آشامیدنیها، میوهها، لباسهای زربفت، حریر و سندس و همنشینی با ((حوریان بهشتی|حور العین)).» ~~ منابع: تفسیر نمونه المیزان؛ مجمع البیان؛ دایرةالمعارف الشیعه العامه، ج 7، ص 36؛ قرآن پژوهی، ص 572 |
- | در روایات مربوط به ((شب معراج|معراج ))و روایات دیگر نیز نشانه های روشنی بر این مسئله دیده می شود. بنابراین می گویند بهشت در درون و باطن این جهان است و برای ما قابل دید و درک نیست و به عبارت دیگر عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان همانند جنین در شکم و درون آن جهان قرار دارد. | |
- | یات قرآن و روایات اسلامی دلالت دارد که بهشت همانند جهنم دارای درهایی می بشد و در روایات اهل یت علیه السلام ه تعداد این رها اشاره ده در روایتی از مام بار علیه اللام می خوانی ه فرمد: بهشت دارای هشت د است که عر ه دری از آنها به اندازه چهل سال راه ات و در قرن مده جهنم هف در دارد. |
+ | لجنّة و أهل الجنّة 1- الجنّة خیر مال، و النّار شرّ مقیل 1765. ~~blue:بهشت بهترین عاقبت، و آتش بدترین خوابگاه است~~
2- ألا و إنّی لم أر کالجنّة نام طالبها، و لا کالنّار نام هاربها 2761. ~~blue:آگاه باشید که من ندیدم مثل بهشت، که طلب کنندهاش در خواب باشد، و نه مانند آتش دوزخ، که گریزان از آن در خواب باشد. ~~ 3- إنّ أهل الجنّة کلّ مؤمن هین لین 3400. ~~blue:به راستى که اهل بهشت، هر مؤمن نرمخوى هموارى است~~
4- إنّ اللّه تعالى یدخل بحسن النّیّة و صالح السّریرة من یشاء من عباده الجنّة 3544. ~~blue:به راستى که خداى تعالى بواسطه حسن نیت، و ایستى سریره و نهان، از بندگانش هر که را که خواهد داخل بهشت مىنماید (یعنى هر چند کارى که استحقاق بهشت را برساند نکرده باشد). ~~
5- الجنّة دار الأمان 397. ~~blue: بهشت سراى امان است.~~ ص 194
7- الجنّة جزاء المطیع 417.
8- الجنّة دار الأتقیاء 438.
9- الجنة غایة السّابقین 478.
10- الجنّة أفضل غایة 1024.
11- الجنّة مال الفائز 1074.
12- الجنّة جزاء کلّ مؤمن محسن 1431.
13- نیل الجنّة بالتّنزّه عن المأثم 9953.
14- إنّک لن تلج الجنّة حتّى تزدجر عن غیّک، و تنتهی، و ترتدع عن ..... ~~blue:7- بهشت پاداش فرمانبر است.
8- بهشت سراى پرهیز کاران است.
9- بهشت آخرین هدف سبقت گیرندگان، و آتش سرانجام افراط کنندگان است.
10- بهشت افزونترین غرض و مقصود است.
11- بهشت سرانجام کار پیروزمند است.
12- بهشت پاداش هر مؤمن احسان کننده است.
13- رسیدن به هش با پاکیزى، و دورى از گناهانست.
14- به راستى که تو داخل بهشت نخواهى شد، تا آنکه از گمراهى خود باز~~
ص 195
معاصیک، و ترعوی 3795.
15- إذا آمنت باللّه و اتّقیت محارمه أحلّک ار الأمان، و إذا أرضیته تغمّدک بالرّضوان 4146.
16- ثمن الجنّة العمل الصّالح 4698.
17- ثمن الجنّة الزّهد فی الدّنیا 4700.
18- سادة أهل الجنّة الأسخیاء، و المتّقون 5584.
19- سادة أهل الجنّة المخلصون 5591.
20- ادة أهل الجنّة الأتقیاء الأبرار 5599.
21- طلب الجنّة بلا عمل حمق 5991.
22- لا تحصل الجنّة بالتّمنّی 10566. ~~teal:ایستاده و دور شوى، و ا ناهان خود دست کشى و باز گردى.
15- هر گاه به خدا ایمان وردهاى، و از حرامهایش دورى نمائى تو را در خانه مان فرود آورده ن و را خوشنود ردانى تو را بخوشنودى فرو پوشاند. (شکى نیست در این که خوشنودى خدا از نمتى بالاتر خواهد، رزقنا اللّه و إیاکم بمحمد و آله اطاهرین صلوات اللّه علیهم أجمعین).
16- بهاى بهشت عمل الح است. (یعنى هر که بهشت خواهد باید عمل صالح انجام دهد).
17- بهاى بهشت بىرغبتى در دنیاست.
18- بزرگان اهل بهشت سخاوتمندان، و خویشت داران است.
19- بزران اهل بهشت افراد مخصند.
20- مهتران اهل بهشت خویشتنداران نیکو کار است.
21- طلب کردن بهشت بدون مل حماقت است.
22- بهشت با آرزو کردن حاصل نخواهد شد (بلکه نیازمند به عمل است).~~ ص 196
23- لا یدخل الجنّة خبّ و لا منّان 10792.
24- لا یفوز بالجنّة إلّا من حسنت سریته و خلصت نیّته 10868.
25- کلّ نیم دون الجنّة محقور 6867.
26- لن یفوز بالجنّة إلّا السّاعی لها 7403.
27- لن یحوز الجنّة إلّا من جاهد نفسه 7421.
28- من اشتاق إلى الجنّة سلا عن الشّهوات 8591.
29- نیل الجنّة بالتّنزّه عن المآثم 9953.
30- نال الجنّة من اتّقى عن المحارم 9954.
31- هیهات لا یخدع اللّه عن جنّته، و لا ینال ما عنده إلّا بمرضاته 10043.
~~maroon:23- بسیار مکر کننده، و بسیار منّت گذارنده وارد بهشت نخواهند شد.
24- به بهشت پیروز نخواهد ردید مگر کسى که هان او نیکو بوده، و نیّتش خالص باشد.
25- هر نعمتى غیر از بهشت کوچک است.
26- هرگز به بهشت پیروزى حاصل نکند، مگر سعى کننده و کوشا براى آن.
27- هرگز بهشت را یازت نخواهد نمو، مر کسى که با نفس خود پیکار کند.
28- هر که مشتاق بهشت باشد، شهوتها ر فراموش نماید.
29- سیدن به بهشت، به پاکیزگى از گناهان است.
30- به بهشت رسیده است، هر که از حرامها پرهیز نماید.
31- (تتمه کلامى است از خطبه 129 نهج البلاغه که در باره وزن وکیل بیان داشته) چه دور است (اندیشه شما) خداوند از بهشت او فیب داده نشده، و به آنچه در نزد اوست رسیده نمىشود مگر به خشنودى او.~~
ص 197 /> |
- | محمد بن علی بن بابویه از علمای بزرگ شیعه می نویسد: اعتقاد ما درباره بهشت این است که داراالبقاء و دار السلامه است، مرگ و پیری، بیماری و ناخوشی، زوال و زمین گیری همّ و غمّ، فقر و حاجت، خستگی و فرسودگی در آن نیست. | |
- | <BR> در بهشت مرتبه ها متفاوت است بعضی متنعم بر تسبیح و تقدیس و تکبیر خداوند اند و بعضی به انواع خوردنیها، آشامیدنیها، میوه ها، گستردنیهای زربفت، لباسهای حریر و سندس و مصاحبت حور العین بهره مندند. | |
- | منابع : | |
- | <BR>تفسیر نمونه المیزان؛ مجمع البیان؛ دایره المعارف الشیعه العامه، ج 7، ص 360؛ قرآن پژوهی، ص 572 | |