منو
 کاربر Online
279 کاربر online
Lines: 1-29Lines: 1-30
 +خدوند متعال به پیامبرش در قرآن مجید می فرماید: «__و انک لعلی خلق عظیم __» (4/ قلم) هر آینه تو اخلاق والا و بزرگی داری، این خلق عظیم حضرت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول الله صلی الله علیه و آله)) در فرزندان او که جانشینان بر حقش می باشند نیز بروز یافته و هر کدام نمودار صدها فضیلت و کرامت خاص و استثنائی بوده اند.
-د متال ب یامب آ ی ی رمید: «و ک عی ل ی » (4/ لم) ر ینه و ااق واا و بزرگی هستی این خلق ی ر رول الله (لی لله علی و ه) فرا و ک نیا بر ق می با نیز رو یافته ر کام نمودار صدها فیت کرا خ و اتثنای وده اند. +((رت اا سجاد علیه السلام|حضرت ین العابدی عیه السلام)) بلصوص ت ب ائط زدگی می و وکشان در جاع ابلی ّی ر فتخاری ز کرامای استثائی و بزرگواریهای ویژه ترسیم نموه اند، بخشی ای رگوریها در لال ررسی عضی از ضائل و کاتها ر ور کی ا بری ابعا تلف زنگی ضرت مود اشاره قرار گرفت، از بیل عد تعرض ه « هشام بن اسماعیل » والی مدینه با چه گذشته سام کردن بر ا پینهاد بخین مال و امول تا دهی ود را پرداخت کند.
-حضرت زین اعابدین (لیه لم) بلصو ا تو ه ر زندگی مشی و وکان ر م تلوی رین افتخای ا زکامای تثنائی زوریهی ویه رسی موه ان بخشی ان بزرواریها در خ ررسی بعضی فئ و متها حضرت ر کلی در لل ری اعاد ملف نی حضر مود ااه ر گرفت، از قی د رض به «ام اسماعی » والی مدینه ا نچه ه لم کرن بر او پینهد خیدن م اموا تا بدهی خو را پرداخت ک ک ((صبر بی ایان|صبر بی ایان حضرت ))رایت آ نقل ده ات. +مین د بگوانه و کینه ضر کنیزانی ک موجب ادن رف صورت رت و مرح شدن آ ی افتان سیخهای کا ری وت زند ضر ه و او من ش، ه در ((عفو و گ|و و ت حضرت)) داستا یا گردید. ی ر این افاد در ره دا زا مو. رخی دیگر از ی گونه راریها منر به د ((ام سجاد علی السلام از دیدگاه صحا| ابه ر با ن)) ینک موه های دیری از کرامت رگاریای حضرت ی دایم.
-مچی ااه کریمان حت ا یزای که موب ادن رف ر ورت ت و روح شدن آن یا افادن یهی کاب وی ورت فرند حضرت ک فو ا منر ، که در مت ((و |عفو گشت ))داستان بین گدید. ری حضرت ی ارد ا د ره ا د نمود. رخی یگر ا این ونه گویها نر فر ((مام جد یه اللام از دیگ حاب و ان|در ابطه حضرت ا برگان )) اینک ه نمونه های دیگری ز کرا و بزگوایهای ت ی ردازیم. +1 ((حضرت اما جعفر صادق علی لل|مم د علیه اللا)) ی فرمایند: عی بن الحین لوات لله علیهما بر رهی از جزای ها ب کدند ر یکه ر ل خود سر بودند. آن آایان جزامی ها مشغول صرف بحانه بودند. و ت ا به ذا عوت کرند. حضرت و: اا من گر وه دار ودم حتماً یکار ی م. عد چونکه ب منل ین دستور دادند عای طب نمیند، ه دستور حضرت ل شد و ار کدند سیار دقّ کنند و در هیه ا یرند نی سیار مراق باشند ه ی خوی هیه ش ) س حضر مامی ن جی ها ا دو مو و نه آمدند ا حضرت ذا بانه ی نهار) ور او نیز ا نها تاول رمود.
-1ـ امام صادق لیه اسلام می فرایند: علی بن الحسین صلوات لله علیهما بر گروهی از جزامی ها عبور کردند در حالیکه بر ااغ خود سوار بودند. آن آقایان جزامی ها مشغول صرف صبحانه دند. و حضرت را به غذا عوت کردد. حضرت رو: ام اگ وه ار ودم ما اینکر می کدم. بعد چونکه ب منزل رسیدند دستور داد عامی طبخ نماند دتور عمل شد و مین او کرد بسیار قّت ک و در تیه غذا نسبت بگیر (یعی سیار مراب بشند که ذای خوبی تهیه شود )، سپس حضرت تمامی آن جزای ها را دعوت فرمود و نه آمدند با ضرت غذا (حاه ا نار) خوردد و او نیز با آنها تناول فرمود. +د رایت یگری در هین زمینه ده ات ک حضرت ی ا آا گ مود: ان مکبرین را د نمی درد و ذا برگت مود ن ر ارم بد آنها ا به منز دعوت کرد و د ا اا نان قداری پو و غذا نیز به آنها ا کرد.
- وای یگی در مین ینه مد ا که حضرت تی ا آنها گ رود، خدندمتکرین را دوت نی اد لا بگت و رود ن روه ار و عد نا ا به نل دوت کردو د ا اام آنان مقاری ل و غذا نی ه ا اا کد. +مم اق لیه لسلام فرمودند: حضرت عی بن حسین علیه سلام سفر نمی کردد مگر با فقئی که حضرت را ی شناختند و با ایشان رط می کرد که در آه آنان ن یاز دارد، حضرت خادم ان باشد. یکبار که حضرت با گروهی مسافرت می کد، ردی ایشانرا دید و ناخت و به آنا گفت: این لی بن السین علیه السلام است. در ای حال نان بوی ضرت هجوم آردد و دست پای ایشان را بوه ارا کرده و گفند: یبن رسل الله می واستید ما به آتش جنم ر غلطیم؟ ناخواسته و از سر غفلت دست و ی پی ما نبت به شما ائی می کرد آیا م تا آخر در لاک نمی دیم؟ استی چه ری شا را این یوه وا می داشت؟
-2ـ امام صادق علیه اسلام فرمودند: حضرت علی بن الحسین علیه اسلام سفر نمی کردند مگر با رفقائی که حضرت را نمی شناختند و با ایشان شرط می کرد که در آنچه آنان بدان نیاز دارندحضرت خادم آنان باشد. یکبار که حضرت باگروهی مسافرت می کرد مردی ایشانرا دید و شناخت و به آنان گفت: این علی بن الحسین علیه اسلام است. در این حال آنان بسوی حضرت هجوم آوردند و دست و پای ایشان را بوسه باران کرده و گفتند: یابن رسول الله می خواستید ما به آتش جهنم در غلطیم؟ اگر نا خواسته و از سر غفلت دست و یا پای ما نسبت به شما خطائی می کرد آیا ما تا آخر دهر هلاک نمی شدیم؟ راستی چه امری شما را بر این شیوه وا می داشت؟

حضرت فرمود: یکبار من با گروهی مسافرت می کردم که آنان من را می شناختند. از این رو بخاطر رسول الله صلی الله علیه و آله بر خوردی با من کردند و چیزی به من دادند که استحقاق آن را نداشتم. پس من می ترسم که شما نیز مانند آنرا به من اعطا کرده و همان برخورد را با من بنما ئید. از اینرو کتمان امر خودم «نزد من محبوبتر گردید. » در حدثی دیگر در همین ارتباط آمده است که به حضرت گفته شد: چرا هر گاه سفر می کنید اسم خودتان را از سایر رفقا کتمان می کنید؟ جواب فرمود: کرامت دارم که به خاطر رسول الله صلی الله علیه و آله چیزی را بگیرم که مثل آن را اعطا نمی کنم.
+حضرت فرمود: یکبار من با گروهی مسافرت می کردم که آنان من را می شناختند. از این رو بخاطر رسول الله صلی الله علیه و آله بر خوردی با من کردند و چیزی به من دادند که استحقاق آن را نداشتم. پس من می ترسم که شما نیز مانند آنرا به من اعطا کرده و همان برخورد را با من بنمائید. از اینرو کتمان امر خودم نزد من محبوبتر گردید. />در حدیثی دیگر در همین ارتباط آمده است که به حضرت گفته شد: چرا هر گاه سفر می کنید اسم خودتان را از سایر رفقا کتمان می کنید؟ جواب فرمود: کرامت دارم که به خاطر رسول الله صلی الله علیه و آله چیزی را بگیرم که مثل آن را اعطا نمی کنم.
 و حضرت فرمودند، بخاطر قرابت و نزدیکیم با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هرگز به چیزی متمنع نشده و استفاده ای نبردم. و حضرت فرمودند، بخاطر قرابت و نزدیکیم با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هرگز به چیزی متمنع نشده و استفاده ای نبردم.
-3ـ «به حضرت گفته شد شما نیکوترین مردم هستید و با مادرتان سر یک سینی و ظرف غذا، غذا نمی خورید در حالیکه ایشان این را آرزو دارند. حضرت فرمود: من کراهت دارم که دستم را به سوی چیزی که قبلاً چشم مادرم به آن سبقت گرفته دراز کنم و در نتیجه عاق شوم. حضرت بعد از این طبقی را روی غذا گاشته و دستش را زیر طبق وارد می کرد و غذا می خورد. » از این روایت شریف به دست می آید که حضرت چگونه بزرگوارانه حرمت و حق مادر خود را (که البته یکی از دایه های حضرت بوده است) مراعات می کرده اند. +3ـ « به حضرت گفته شد شما نیکوترین مردم هستید و با مادرتان سر یک سینی و ظرف غذا، غذا نمی خورید در حالیکه ایشان این را آرزو دارند. حضرت فرمود: من کراهت دارم که دستم را به سوی چیزی که قبلاً چشم مادرم به آن سبقت گرفته دراز کنم و در نتیجه عاق شوم. حضرت بعد از این طبقی را روی غذا گاشته و دستش را زیر طبق وارد می کرد و غذا می خورد. »
از این روایت شریف به دست می آید که حضرت چگونه بزرگوارانه حرمت و حق مادر خود را (که البته یکی از دایه های حضرت بوده است) مراعات می کرده اند.
-4ـ عمر بن علی ابیطالب علیه اسلام نزد عبد الملک مروان در زمینه صدقات (موقوفات) پیامبر صلی الله علیه و آله و امیر الممنین علیه اسلام از حضرت عل بن الحسین علیه اسلام شکایت نمود و گفت: ای امیر المومنین من پسر صدقه دهنده (واقف) هستم و این مرد (حضرت علی بن الحسین علیه السلام بود تا معلوم شود دشمنان دودمان پیامبر نیز از چه مرتبه ای از دنائت و پستی برخوردار بوده اند. +((عمر بن علی ابیطالب علیه السلام)) نزد ((عبدالملک بن مروان)) در زمینه صدقات (موقوفات) پیامبر صلی الله علیه و آله و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلامیرالمؤمنین علیه السلام)) از حضرت عل بن الحسین علیه اسلام شکایت نمود و گفت: ای امیر المومنین من پسر صدقه دهنده (واقف) هستم و این مرد (حضرت علی بن الحسین علیه السلام بود تا معلوم شود دشمنان دودمان پیامبر نیز از چه مرتبه ای از دنائت و پستی برخوردار بوده اند.
-منابع :

بحارالانوار ، ج 46 ، ص 55 ، حدیث 2 و ص 94 حدیث 84 به نقل از اصول کافی

ص 74 حدیث 64 به نقل از امالی ابن الشیخ

ص 93 حدیث 82 به نقل از مناقب و ص 113 به نقل از مناقب
+!منابع:
*بحارالانوار، ج 46، ص 55، حدیث 2 و ص 94 حدیث 84 به نقل از اصول کافی
*ص 74 حدیث 64 به نقل از امالی ابن الشیخ
*ص 93 حدیث 82 به نقل از مناقب و ص 113 به نقل از مناقب
-مراجعه شود به:

((بعد اجتماعی امام))
+!مراجعه شود به:
*((بعد اجتماعی امام سجاد علیه السلام))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [08:21 ]   4   شکوفه رنجبری      جاری 
 چهارشنبه 04 خرداد 1384 [11:01 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [10:22 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 11 مهر 1383 [09:25 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..