تاریخچه ی:
بزرگداشت اعیاد و وفیات بزرگان دین
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| ===وهابیها=== بزرگداشت موالید و وفات ائمه را ===بدعت و حرام=== می دانند و اجتماع در موالید آنان را حرام میخوانند. | | ===وهابیها=== بزرگداشت موالید و وفات ائمه را ===بدعت و حرام=== می دانند و اجتماع در موالید آنان را حرام میخوانند. |
| __محمد حامدفقهی رئیس جماعت انصار السنه المحمدیه می نویسد:__ | | __محمد حامدفقهی رئیس جماعت انصار السنه المحمدیه می نویسد:__ |
| ~~green:الذکر یا حالتی ملات البلاد باسم الاولیاء هی نوع من العباده سهم و تعظیمهم~~ | | ~~green:الذکر یا حالتی ملات البلاد باسم الاولیاء هی نوع من العباده سهم و تعظیمهم~~ |
| یا دواره و بر پا کردن جشن در ایام ولادت یا وفات اولیاء پرستش و تعظیم آنها به شمار می رود. | | یا دواره و بر پا کردن جشن در ایام ولادت یا وفات اولیاء پرستش و تعظیم آنها به شمار می رود. |
| مفتی سعودی «بن باز» هر نوع بزرگداشت میلاد پیامبر را حرام اعلام کرده است. آنچه که وهابی ها تأکید دارند: | | مفتی سعودی «بن باز» هر نوع بزرگداشت میلاد پیامبر را حرام اعلام کرده است. آنچه که وهابی ها تأکید دارند: |
| __::^ این است که اگر این مجالس بنام مذهب بر پا می شوند باید از طرف آئین اسلام به صورت خصوصی و یا عمومی مورد تصویب قرار گیرد. در غیر این صورت بدعت و حرام خواهد بود__.^ ::در مورد اول که یاد و ذکر بزرگان را مساوی با عبادت میگیرند باید گفت که مشکل اینها در معنی ''===عبادت ==='' است. | | __::^ این است که اگر این مجالس بنام مذهب بر پا می شوند باید از طرف آئین اسلام به صورت خصوصی و یا عمومی مورد تصویب قرار گیرد. در غیر این صورت بدعت و حرام خواهد بود__.^ ::در مورد اول که یاد و ذکر بزرگان را مساوی با عبادت میگیرند باید گفت که مشکل اینها در معنی ''===عبادت ==='' است. |
| وقتی ما مشغول ذکر و یاد خداییم لزوماً به این کار ما عبادت نمی گویند. و هر تکریم و تعظیم از بندگان خدا با این قید که بندگان خدا هستند به معنی پرستش نیست و شکی نیست که قرآن گروهی از انبیاء و اولیاء را در موارد مختلف ستوده و تحسین کرده حال این درست است که ما بگوییم منظور قرآن عبادت آنها بوده است. | | وقتی ما مشغول ذکر و یاد خداییم لزوماً به این کار ما عبادت نمی گویند. و هر تکریم و تعظیم از بندگان خدا با این قید که بندگان خدا هستند به معنی پرستش نیست و شکی نیست که قرآن گروهی از انبیاء و اولیاء را در موارد مختلف ستوده و تحسین کرده حال این درست است که ما بگوییم منظور قرآن عبادت آنها بوده است. |
| در مورد دوم نمیتوان گفت که در متن اسلام این مسائل نیامده بلکه در مواردی بسیار شبیه این امور اتفاق افتاده و مورد نقل قرآن است. | | در مورد دوم نمیتوان گفت که در متن اسلام این مسائل نیامده بلکه در مواردی بسیار شبیه این امور اتفاق افتاده و مورد نقل قرآن است. |
| __دلایل __ | | __دلایل __ |
- | ~~blue:دلیل 1- خداوند در آیه ی 157 سورهی اعراف می فرماید: ~~ |
+ | ~~blue: 1- خداوند در آیه ی 157 سورهی اعراف می فرماید: ~~ |
| آنان که به پیامبر ایمان آورده اند او را گرامی داشته. و او را یاری کرده اند و از نوری که قرآن به او فرستاده پیروی کنند، رستگارانند. که از این آیه میتوان فهمید که: | | آنان که به پیامبر ایمان آورده اند او را گرامی داشته. و او را یاری کرده اند و از نوری که قرآن به او فرستاده پیروی کنند، رستگارانند. که از این آیه میتوان فهمید که: |
| '' ===شرط رستگاری تکریم و تعظیم پیامبر مکرم اسلام است. که البته عقلائی می توان فهمید که این تعظیم و تکریم مربوط به یک دوره خاص زمانی نیست. ==='' | | '' ===شرط رستگاری تکریم و تعظیم پیامبر مکرم اسلام است. که البته عقلائی می توان فهمید که این تعظیم و تکریم مربوط به یک دوره خاص زمانی نیست. ==='' |
- | ~~blue:دلیل2- وهابی ها که به شدت مخالف برگزاری عزاداریها و سوگواریبه مناسبت وفات بزرگان و اولیاء هستند در مورد سرنوشت حضرت یعقوب علیه السلام چه می گویند؟ ~~ |
+ | ~~blue:2- وهابی ها که به شدت مخالف برگزاری عزاداریها و سوگواریبه مناسبت وفات بزرگان و اولیاء هستند در مورد سرنوشت حضرت یعقوب علیه السلام چه می گویند؟ ~~ |
| حضرت یعقوب در فقدان فرزندش چنان میگریست تا کور شد ===«وابیضت عیناه من الحزن»=== که البته قرآن او را نسبت به این کار مذمت نمی کند و او پیامبر خداست و نسبت کفر و شرک به چنین انسانهایی محال است. | | حضرت یعقوب در فقدان فرزندش چنان میگریست تا کور شد ===«وابیضت عیناه من الحزن»=== که البته قرآن او را نسبت به این کار مذمت نمی کند و او پیامبر خداست و نسبت کفر و شرک به چنین انسانهایی محال است. |
- | ~~blue:دلیل 3- آیهی قل لا اسئلکم علیه اجر الا الموده فی القربی~~ |
+ | ~~blue: 3- آیهی قل لا اسئلکم علیه اجر الا الموده فی القربی~~ |
| نیز شاهدی بر همین مطلب است اگر نزدیکان و اقربای پیامبر باید تکریم و اعزاز شوند و باید محبت و دوستی نسبت به آنها روا داشت پس از ولادت آنها عقلاً باید خوشحال و از مرگ آنها باید غمگین و اندوهناک شد. | | نیز شاهدی بر همین مطلب است اگر نزدیکان و اقربای پیامبر باید تکریم و اعزاز شوند و باید محبت و دوستی نسبت به آنها روا داشت پس از ولادت آنها عقلاً باید خوشحال و از مرگ آنها باید غمگین و اندوهناک شد. |
| ''===در ضمن در صدر اسلام بحث عزاداری رسول اکرم بر سر قبر حمزهی سیدالشهدا و دستور عزاداری بر شهیدان یا نامیدن سال وفات ابوطالب و خدیجه علیهماالسلام به نام عام الحزن همه شواهدی بر تأیید برگزاری سالگردها و بزرگداشتها برای اهل ایمان و اولیاءالله دارد. ==='' | | ''===در ضمن در صدر اسلام بحث عزاداری رسول اکرم بر سر قبر حمزهی سیدالشهدا و دستور عزاداری بر شهیدان یا نامیدن سال وفات ابوطالب و خدیجه علیهماالسلام به نام عام الحزن همه شواهدی بر تأیید برگزاری سالگردها و بزرگداشتها برای اهل ایمان و اولیاءالله دارد. ==='' |
| منابع: | | منابع: |
| آئین وهابیت، جعفر سبحانی | | آئین وهابیت، جعفر سبحانی |