تاریخچه ی:
برخورد نیکو در گفتگو
تفاوت با نگارش: 7
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !برخورد نیکو در قرآن | | !برخورد نیکو در قرآن |
| خداوند در ((قرآن کریم))، سوره نحل، آیه 125 میفرماید:« __ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم باالمهتدین__ » (ای پیامبر، مردم را با حکمت و پندهای نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنها به نحو پسندیدهای بحث کن، چرا که پروردگارت به گمراهان و راهیافتگان داناتر است.» | | خداوند در ((قرآن کریم))، سوره نحل، آیه 125 میفرماید:« __ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم باالمهتدین__ » (ای پیامبر، مردم را با حکمت و پندهای نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنها به نحو پسندیدهای بحث کن، چرا که پروردگارت به گمراهان و راهیافتگان داناتر است.» |
| از این آیه و نظایر آن درمییابیم که برای هدایت گمشدگان و گمراهان از طریق مستقیم، باید به مجادله و گفتگو پرداخت ولی بحث و گفت و شنودی که به طریق نیکو و صحیح باشد. | | از این آیه و نظایر آن درمییابیم که برای هدایت گمشدگان و گمراهان از طریق مستقیم، باید به مجادله و گفتگو پرداخت ولی بحث و گفت و شنودی که به طریق نیکو و صحیح باشد. |
| بحث و جدل دو گونه است:«جدال احسن» و «جدال حرام» که به آن مِراء میگویند. | | بحث و جدل دو گونه است:«جدال احسن» و «جدال حرام» که به آن مِراء میگویند. |
| ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) می فرماید:«پرهیزکارترین مردم کسی است که جدل و و بحثهای غیر منطقی را ترک کند؛ گرچه در سخن خود حق باشد.» | | ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) می فرماید:«پرهیزکارترین مردم کسی است که جدل و و بحثهای غیر منطقی را ترک کند؛ گرچه در سخن خود حق باشد.» |
| !برخورد نیکو در زندگی روزمره | | !برخورد نیکو در زندگی روزمره |
| {picture=atr.jpg height=250 width=250 align=left} با استفاده از سنت ((پیامبر اکرم )) درباره برخورد نیکو در زندگی روزمره می توان به موارد زیر اشاره کرد | | {picture=atr.jpg height=250 width=250 align=left} با استفاده از سنت ((پیامبر اکرم )) درباره برخورد نیکو در زندگی روزمره می توان به موارد زیر اشاره کرد |
| *تبسم همیشگی | | *تبسم همیشگی |
| *زود سلام کردن | | *زود سلام کردن |
| *استفاده از بوی خوش | | *استفاده از بوی خوش |
| *آرام و متین راه رفتن | | *آرام و متین راه رفتن |
| *دست دادن با دیگران و دست خود را نکشیدن | | *دست دادن با دیگران و دست خود را نکشیدن |
| *خوش لباسی | | *خوش لباسی |
| *خوش زبانی و دوری از فحش و ناسزا | | *خوش زبانی و دوری از فحش و ناسزا |
| !شرط مسلمانی | | !شرط مسلمانی |
- | و در حدیثی از ((پیامبر اکرم)) ص آمده است: المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده؛ مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او آسوده باشند. |
+ | و در حدیثی از ((پیامبر اکرم)) ص آمده است: ((ترجمه:مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در آسودگی باشند~المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده))؛ مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او آسوده باشند. |
| !بیست گناه زبان از دید غزالی | | !بیست گناه زبان از دید غزالی |
| غزالی در احیاء العلوم بیست گناه کبیره یا انحراف را که از زبان سر می زند برشمرده است که عبارتند از: 1 . دروغ 2 . غیبت 3 . سخن چینی 4 . نفاق در سخن (ذواللسانین بودن) 5 . مدح بیجا 6 . بدزبانی و دشنام 7 . غنا و اشعار نادرست 8 . افراط در مزاح 9 . سخریه و استهزاء 10 . افشاء اسرار دیگران 11 . وعده خلاف 12 . لعن و نابجا 13 . خصومت و نزاع 14 . جدال و مراء 15 . گفتگو در امور باطل 16 . پرحرفی 17 . گفتگو در اموری که به انسان مربوط نیست 18 . وصف مجالس شراب و قمار و گناه 19. سؤال و جستجو از مسائلی که از عهده درک انسان بیرون است 20 . تصنع و تکلّف در سخن ـ | | غزالی در احیاء العلوم بیست گناه کبیره یا انحراف را که از زبان سر می زند برشمرده است که عبارتند از: 1 . دروغ 2 . غیبت 3 . سخن چینی 4 . نفاق در سخن (ذواللسانین بودن) 5 . مدح بیجا 6 . بدزبانی و دشنام 7 . غنا و اشعار نادرست 8 . افراط در مزاح 9 . سخریه و استهزاء 10 . افشاء اسرار دیگران 11 . وعده خلاف 12 . لعن و نابجا 13 . خصومت و نزاع 14 . جدال و مراء 15 . گفتگو در امور باطل 16 . پرحرفی 17 . گفتگو در اموری که به انسان مربوط نیست 18 . وصف مجالس شراب و قمار و گناه 19. سؤال و جستجو از مسائلی که از عهده درک انسان بیرون است 20 . تصنع و تکلّف در سخن ـ |
| ده عنوان دیگر را هم می توان به این ها اضافه کرد: | | ده عنوان دیگر را هم می توان به این ها اضافه کرد: |
| 1 . تهمت زدن 2 . شهادت باطل 3 . اشاعه فحشا و نشر شایعات بی اساس 4 . خودستائی 5 . اصرار بیجا 6 . خشونت در سخن 7 . ایذاء با زبان 8 . مذمت از کسی که مستحق ذم نیست 9 . کفران نعمت به وسیله زبان 10 . تبلیغ باطل. | | 1 . تهمت زدن 2 . شهادت باطل 3 . اشاعه فحشا و نشر شایعات بی اساس 4 . خودستائی 5 . اصرار بیجا 6 . خشونت در سخن 7 . ایذاء با زبان 8 . مذمت از کسی که مستحق ذم نیست 9 . کفران نعمت به وسیله زبان 10 . تبلیغ باطل. |
| !جدال ممنوع | | !جدال ممنوع |
| ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) در ((سخن نو~حدیث)) مفصّلی میفرماید: | | ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) در ((سخن نو~حدیث)) مفصّلی میفرماید: |
| جدال ناپسند آن است که با کسی بحث کنی و او دلیل باطلی برای تو بیاورد ولی تو برای او دلیل صحیحی نیاوری، و فقط سخن او را انکار کنی. پس باید برای ابطال هر سخن باطلی دلیل بیاوری. از سوی دیگر، گاهی شخص مقابل حرف صحیحی میزند و تو آن را انکار میکنی، از ترس اینکه نمی دانی راه خلاصی از آن چگونه است. این هم صحیح نیست و بر ((شیعه|شیعیان)) ما حرام است، زیرا باعث میشود کسانی که با آنها بحث میکنید، چون شما ضعیفتر هستید، در عقیده باطل خود، راسختر و ثابتقدمتر شوند و کسانی که موافق شما هستند و شاهد بحث شمایند، با دیدن ضعفتان، دلهایشان به گمراهی و شک بیفتد. بنابراین اگر در بحث، سخن حقّی گفته شد، قبول کنید. | | جدال ناپسند آن است که با کسی بحث کنی و او دلیل باطلی برای تو بیاورد ولی تو برای او دلیل صحیحی نیاوری، و فقط سخن او را انکار کنی. پس باید برای ابطال هر سخن باطلی دلیل بیاوری. از سوی دیگر، گاهی شخص مقابل حرف صحیحی میزند و تو آن را انکار میکنی، از ترس اینکه نمی دانی راه خلاصی از آن چگونه است. این هم صحیح نیست و بر ((شیعه|شیعیان)) ما حرام است، زیرا باعث میشود کسانی که با آنها بحث میکنید، چون شما ضعیفتر هستید، در عقیده باطل خود، راسختر و ثابتقدمتر شوند و کسانی که موافق شما هستند و شاهد بحث شمایند، با دیدن ضعفتان، دلهایشان به گمراهی و شک بیفتد. بنابراین اگر در بحث، سخن حقّی گفته شد، قبول کنید. |
| اما جدال احسن و نیکو، گفتگویی است که طبق اوامر الهی صورت بگیرد؛ به طوری که عذری برای طرف مقابل باقی نماند، بلکه با برهان و دلیل منطقی، شُبَهات بر طرف شود. | | اما جدال احسن و نیکو، گفتگویی است که طبق اوامر الهی صورت بگیرد؛ به طوری که عذری برای طرف مقابل باقی نماند، بلکه با برهان و دلیل منطقی، شُبَهات بر طرف شود. |
| پس تنها سخنِ حق گفتن کافی نیست، بلکه باید نحوه گفتن هم به گونه ای باشد که طرف مقابل به لجبازی و دشمنی کشیده نشود. | | پس تنها سخنِ حق گفتن کافی نیست، بلکه باید نحوه گفتن هم به گونه ای باشد که طرف مقابل به لجبازی و دشمنی کشیده نشود. |
| امام باقر علیه السلام می فرماید:«هر کس به ما با زبانش کمک کند و با دشمنان ما به بحث بپردازد، خداوند او رادر ((معاد|روز قیامت)) با همان دلیل به نطق میآورد، یعنی مورد تأیید خداوند است.» | | امام باقر علیه السلام می فرماید:«هر کس به ما با زبانش کمک کند و با دشمنان ما به بحث بپردازد، خداوند او رادر ((معاد|روز قیامت)) با همان دلیل به نطق میآورد، یعنی مورد تأیید خداوند است.» |
| !همچنین ببینید: | | !همچنین ببینید: |
| !منابع: | | !منابع: |
| بحارالانوار، ج 2، ص 124 تا 140. | | بحارالانوار، ج 2، ص 124 تا 140. |
| بحارالانوار، ج 73، ص 396 تا 409. | | بحارالانوار، ج 73، ص 396 تا 409. |