تاریخچه ی:
بحیراء راهب نصرانی
تفاوت با نگارش: 1
| + | بحیراء نام راهبی مسیحی بود که در سرزمین «بصری» در حوالی ((شام «سوریه»|شام)) میزیست. هنگامی که ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) همراه عموی خود، ((ابوطالب|ابوطالب))، به شام سفر کرد، بحیراء پیامبر را شناخت و نبوتش را بشارت داد و به مراقبت شدید از او تاکید کرد. |
| + | روایات حاکی از آن است که بحیراء در صومعه ای اقامت داشت که کتابها و آثار مهم علمی مسیحیان در آنجا بود و ((راهبان)) بزرگ، آنها را دست به دست، به راهبان دیگر میسپردند. بحیراء بر اساس همان آثار، صفات و خصوصیات پیامبر را به خوبی شناخته بود، و حتی از سفر پیامبر به شام و گذشتن از بصری نیز خبر داشت. |
| + | ((طبرسی))، نویسنده تفسیر ((مجمع البیان))، روایت کرده است که بحیراء با جمعی از راهبان ((حبشه)) و شام، همراه ((جعفر بن ابیطالب))، در هنگام فتح ((خیبر)) به مدینه آمد، و پس از شنیدن آیاتی از قرآن مجید از زبان پیامبر اکرم، مسلمان شد. |
- | بحیراء، نام راهبی مسیحی است که در سرزمین« بصری» در حوالی ((شام )) می زیست. هنگامی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم همراه عموی خود ((ابوطالب|ابوطالب ))به سفر شام «سوریه» رفت، بحیراء پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را شناخت و نبوتش را بشارت داد و به مراقبت شدید از آن جناب تاکید کرد.
رایات حاکی از آن است که بحیراء در صومه ای اقامت داشت که کتابها و آثار مهم علمی مسیحیان در آنجا بوده و ((راهبان )) بزرگ آنها را دست به دست به افراد برجسته دیگر می سپردند. بحیراء بر اساس همان آثار، صفات و صوصات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را به خوبی شناخته بود، و حتی سفر آن جناب ه شام «سوره» و گذاشتن از بصری را نیز می دانست.
((طبرسی ))صاحب تفسیر ((مجمع البیان ))روایت کرده که بحیراء با جمعی از رهبان حبشه و شام، همراه ((جعفر بن ابیطالب ))، موقع فتح ((خیبر ))به مدینه آمد، و پس از شنیدن آیاتی از قرآن مجید از زبان پیامبر ارم صلی الله علیه و آله وسلم به آن حضرت ایمان آورد.
منابع :
فروغ ابدیت ، ج 1 ، ص 172 ؛ دایره المعارف تشیع ،ج 3 |
+ | منابع: رو ابدیت، ج 1، ص 172 دایرةالمعارف تشیع، ج 3 |