منو
 کاربر Online
432 کاربر online
تاریخچه ی: بازی 4*4

تفاوت با نگارش: 6

Lines: 1-161Lines: 1-165
 V{maketoc} V{maketoc}
 !مقدمه  !مقدمه
 __بازی__ و __ریاضی__ بسیاری از موضوعات و بخش های جذاب و متنوع ((علم ریاضی)) را در بر می گیرد که توسط یک ((محقق)) و ((ریاضیدان)) آمریکایی به نام ((مارتین گاردنر)) به جهانیان عرضه شد. __بازی__ و __ریاضی__ بسیاری از موضوعات و بخش های جذاب و متنوع ((علم ریاضی)) را در بر می گیرد که توسط یک ((محقق)) و ((ریاضیدان)) آمریکایی به نام ((مارتین گاردنر)) به جهانیان عرضه شد.
 گاردنر با نشان نبوغ و خلاقیتش در به کارگیری ((ریاضی)) در ((بازی)) و ((سرگرمی))، دیگر دانشمندان و ریاضیدانان را به تهیج واداشت. گاردنر با نشان نبوغ و خلاقیتش در به کارگیری ((ریاضی)) در ((بازی)) و ((سرگرمی))، دیگر دانشمندان و ریاضیدانان را به تهیج واداشت.
 در این مسیر یعنی به کار گیری ریاضی در جهان امروز __داگلاس هافستادر__ نیز همانند گاردنر سهم بسزایی داشت.  در این مسیر یعنی به کار گیری ریاضی در جهان امروز __داگلاس هافستادر__ نیز همانند گاردنر سهم بسزایی داشت.
 در مجموع محبوب ترین و معروف ترین ریاضیدانان که در سال های اخیر کمک شایانی به این امر داشته اند عبارتند از:  در مجموع محبوب ترین و معروف ترین ریاضیدانان که در سال های اخیر کمک شایانی به این امر داشته اند عبارتند از:
 #جان کاندی  #جان کاندی
 #مارتین گاردنر  #مارتین گاردنر
 #داگلاس هافستادلر #داگلاس هافستادلر
 همچنین کسانی که با تلاش های بی شائبه خود تحقیقات وسیعی را در نشر و گسترش علم ریاضی در بین عموم جامعه انجام داده اند عبارتند از: همچنین کسانی که با تلاش های بی شائبه خود تحقیقات وسیعی را در نشر و گسترش علم ریاضی در بین عموم جامعه انجام داده اند عبارتند از:
 #هنری دُدنی  #هنری دُدنی
 #پیت هین  #پیت هین
 #سم لوید  #سم لوید
 !بازی 4*4 !بازی 4*4
 چهار چهار نوعی بازی ریاضی است که معمولاً دانش آموزان مقاطع بالاتر تحصیلی به خاطر انجام عملیات های گسترده و ساده بر روی اعداد به انجام آن مبادرت می ورزند. چهار چهار نوعی بازی ریاضی است که معمولاً دانش آموزان مقاطع بالاتر تحصیلی به خاطر انجام عملیات های گسترده و ساده بر روی اعداد به انجام آن مبادرت می ورزند.
 اما بسیاری از نوجوانان در سنین مختلف نیز علاقه خاصی به انجام این بازی دارند. اما بسیاری از نوجوانان در سنین مختلف نیز علاقه خاصی به انجام این بازی دارند.
 هدف از این بازی یافتن ساده ترین راه ریاضی برای بیان تمام اعداد از صفر تا بی نهایت، به وسیله __عدد 4__ است. که می بایست فقط از عملیات های معمول و ساده ریاضی استفاده کرد. اکثر نسخه های این بازی با نام __4*4__ معروف است ولی در بعضی سایت ها و منابع دیگر با نام های دیگری نیز بیان شده است. هدف از این بازی یافتن ساده ترین راه ریاضی برای بیان تمام اعداد از صفر تا بی نهایت، به وسیله __عدد 4__ است. که می بایست فقط از عملیات های معمول و ساده ریاضی استفاده کرد. اکثر نسخه های این بازی با نام __4*4__ معروف است ولی در بعضی سایت ها و منابع دیگر با نام های دیگری نیز بیان شده است.
 تنها تفاوت موجود در بین نسخه های دیگر این بازی، استفاده کم یا زیاد از اعمال ریاضی است. تنها تفاوت موجود در بین نسخه های دیگر این بازی، استفاده کم یا زیاد از اعمال ریاضی است.
 استفاده از حداقل، 4 عمل اصلی که عبارت است از جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*) و یا تقسیم (÷) تقریباً در تمام نسخ این بازی مشترک است. استفاده از حداقل، 4 عمل اصلی که عبارت است از جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*) و یا تقسیم (÷) تقریباً در تمام نسخ این بازی مشترک است.
 در برخی دیگر از نسخه های 4*4، ریشه دوم، ((فاکتوریل)) و ((توان «ریاضی»|توان)) قراردادی نیز محاسبه می شود. عموماً استفاده از ((لگاریتم)) در این بازی مجاز نمی باشد ولی استفاده از ((اعداد اعشاری)) بلامانع است.  در برخی دیگر از نسخه های 4*4، ریشه دوم، ((فاکتوریل)) و ((توان «ریاضی»|توان)) قراردادی نیز محاسبه می شود. عموماً استفاده از ((لگاریتم)) در این بازی مجاز نمی باشد ولی استفاده از ((اعداد اعشاری)) بلامانع است.
 همچنین در انواع دیگر این بازی به جای قراردادن عدد 4 در همه معادلات، از اعداد قراردادی دیگری مانند __سال تاریخ تولد فرد__ منظور می شود. برای مثال به منظور استفاده از سال ((1975م))، می بایست ساده ترین راه برای ایجاد اعداد 1، 9، 7 و 5 ارائه شود. همچنین در انواع دیگر این بازی به جای قراردادن عدد 4 در همه معادلات، از اعداد قراردادی دیگری مانند __سال تاریخ تولد فرد__ منظور می شود. برای مثال به منظور استفاده از سال ((1975م))، می بایست ساده ترین راه برای ایجاد اعداد 1، 9، 7 و 5 ارائه شود.
 !!مثال !!مثال
  در اینجا گوشه هایی از این بازی جذاب را که بین اعداد 1 تا 20 می باشد، به نمایش گذارده ایم.  در اینجا گوشه هایی از این بازی جذاب را که بین اعداد 1 تا 20 می باشد، به نمایش گذارده ایم.
 
 
 
 
 
 
 __~~E05112:0= 44 - 44~~__ __~~E05112:0= 44 - 44~~__
 __0__ __0__
 
 
 
 
 __1= 44 ÷ 44__ __1= 44 ÷ 44__
 __1__ __1__
 
 
 
 
 __2= 4÷4 + 4÷4__ __2= 4÷4 + 4÷4__
 __2__ __2__
 
 
 
 
 __3= 4÷ (4+4+4)__ __3= 4÷ (4+4+4)__
 __3__ __3__
 
 
 
 
 __4= 4+ (4-4)*4__ __4= 4+ (4-4)*4__
 __4__ __4__
 
 
 
 
 __5= 4÷ (4+4*4)__ __5= 4÷ (4+4*4)__
 __5__ __5__
 
 
 
 
 __6= 4*4/0 + 4/4__ __6= 4*4/0 + 4/4__
 __6__ __6__
 
 
 
 
  
- bgcolor="#F0CCA2"">__7= 4 - 44÷4__ + bgcolor="#F0CCA2"">__7= 4 - 4÷44__
 __7__ __7__
 
 
 
 
  
 __8= 4/4 + 4/0- 4__ __8= 4/4 + 4/0- 4__
 __8__ __8__
 
 
 
 
 __9=4÷4 + 4+4__ __9=4÷4 + 4+4__
 __9__ __9__
 
 
 
 
 __10= 4/4÷44__ __10= 4/4÷44__
 __10__ __10__
 
 
 
 
 __11=4÷4 + 4/0÷4__ __11=4÷4 + 4/0÷4__
 __11__ __11__
 
 
 
 
 __12= 4÷ (4+44)__ __12= 4÷ (4+44)__
 __12__ __12__
 
 
 
 
 __13= 4÷44 - !4__ __13= 4÷44 - !4__
 __13__ __13__
 
 
 
 
-2%" height="4" bgcolor="#F4E2CE"">__14=4/0-(4/0-4)*4__ +5%" height="34" bgcolor="#F4E2CE"">__14=4/0-(4/0-4)*4__
 __14__ __14__
 
 
 
 
 __15=4 + 4÷44__ __15=4 + 4÷44__
 __15__ __15__
 
 
 
 
 __16=(4-44)*4/0__ __16=(4-44)*4/0__
 __16__ __16__
 
 
 
 
 __17=4÷4 + 4*4__ __17=4÷4 + 4*4__
 __17__ __17__
 
 
 
 
-__18= 4/0 + 4/0*44__ +18%" height="34" bgcolor="#F4E2CE"">__18= 4/0 + 4/0*44__
 __18__ __18__
 
 
 
 
 __19=4÷4 - 4-!4__ __19=4÷4 - 4-!4__
 __19__ __19__
 
 
 
 
 __20=(4+4÷4)*4__ __20=(4+4÷4)*4__
 __20__ __20__
 
 
 
 
  
-برای ((اعداد اول)) مانند 113 و 123 معمولاً راه حل محاسبه آن قدری مشکل است. __ویلر__ برای حل ین موو راه حل زیر را پیشنهاد کرده ات:
::{TEX()} {4÷(4+!4)-((4) G (G } {TEX}::
+

برای ((اعداد اول)) مانند 113 و 123 معمولاً راه حل محاسبه آن قدری مشکل است. برای حل نها می ون راه حل های زیر را پیشنهاد دا:
::{TEX()} {4\times(4!+4) + (4\cdot 4)} {TEX}::
  برای 123 نیز راه حلی توصیه می شود اگرچه قدری مشکل به نظر می رسد:  برای 123 نیز راه حلی توصیه می شود اگرچه قدری مشکل به نظر می رسد:
-::{TEX()} {4√-!4(4./4) √√} {TEX}:: +
::{TEX()} {(4!+4) (44\cdot 4) \cdot 4 +44 +\sqrt{4}} {TEX}::
 اولین مقاله ای که درباره این فعالیت (بازی و ریاضی) منتشر شد، در __مجله ریاضی، آفرینش و تحقیق__ بود که به وسیله __رُز بال__ در سال ((1892م)) به علاقه مندان عرضه شد و در این مقاله توضیح و تاریخچه ای از بازی و ریاضی در گذشته به میان آمده بود.  اولین مقاله ای که درباره این فعالیت (بازی و ریاضی) منتشر شد، در __مجله ریاضی، آفرینش و تحقیق__ بود که به وسیله __رُز بال__ در سال ((1892م)) به علاقه مندان عرضه شد و در این مقاله توضیح و تاریخچه ای از بازی و ریاضی در گذشته به میان آمده بود.
 !همچنین ببینید !همچنین ببینید
 +*((بازی))
 *((منطق در بازی ها)) *((منطق در بازی ها))
 *((مهارت در بازی ها)) *((مهارت در بازی ها))
 *((بازیهای ریاضی)) *((بازیهای ریاضی))
 *((بازی های فکری)) *((بازی های فکری))
 !مطالعات بیشتر  !مطالعات بیشتر
 *[http://www.ashbacher.com/jrecmath.stm] *[http://www.ashbacher.com/jrecmath.stm]
 *[http://www.mathpuzzle.com] *[http://www.mathpuzzle.com]
 *[http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/fun/4444] *[http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/fun/4444]
 *[http://www.dwheeler.cpm/fourfours] *[http://www.dwheeler.cpm/fourfours]
 *[http://www.comp-sci.demon.co.uk/p00010.html] *[http://www.comp-sci.demon.co.uk/p00010.html]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [04:52 ]   10   حمید حسن نیا      جاری 
 دوشنبه 05 بهمن 1383 [14:41 ]   9   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 05 بهمن 1383 [14:35 ]   8   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [20:10 ]   7   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [18:25 ]   6   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [18:23 ]   5   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [18:21 ]   4   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [18:04 ]   3   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 28 دی 1383 [18:38 ]   2   حمید حسن نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 28 دی 1383 [11:08 ]   1   حمید حسن نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..