تاریخچه ی:
بازی 4*4
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
- | بازی و ریاضی بسیاری از موضوعات و بخش های جذاب و متنوع ((علم ریاضی)) را در بر می گیرد که توسط یک ((محقق)) و ((ریاضیدان)) آمریکایی به نام ((مارتین گاردنر)) به جهانیان عرضه شد. گاردنر با نشان نبوغ و خلاقیتش در به کار گیری ((ریاضی)) در ((بازی)) و ((سرگرمی))، دیگر دانشمندان و ریاضیدانان را به تهیج واداشت. |
+ | __بازی__ و __ریاضی__ بسیاری از موضوعات و بخش های جذاب و متنوع ((علم ریاضی)) را در بر می گیرد که توسط یک ((محقق)) و ((ریاضیدان)) آمریکایی به نام ((مارتین گاردنر)) به جهانیان عرضه شد. گاردنر با نشان نبوغ و خلاقیتش در به کارگیری ((ریاضی)) در ((بازی)) و ((سرگرمی))، دیگر دانشمندان و ریاضیدانان را به تهیج واداشت. |
| در این مسیر یعنی به کار گیری ریاضی در جهان امروز __داگلاس هافستادر__ نیز همانند گاردنر سهم بسزایی داشت. | | در این مسیر یعنی به کار گیری ریاضی در جهان امروز __داگلاس هافستادر__ نیز همانند گاردنر سهم بسزایی داشت. |
| در مجموع محبوب ترین و معروف ترین ریاضیدانان که در سال های اخیر کمک شایانی به این امر داشته اند عبارتند از: | | در مجموع محبوب ترین و معروف ترین ریاضیدانان که در سال های اخیر کمک شایانی به این امر داشته اند عبارتند از: |
| #جان کاندی | | #جان کاندی |
| #مارتین گاردنر | | #مارتین گاردنر |
| #داگلاس هافستادلر | | #داگلاس هافستادلر |
| همچنین کسانی که با تلاش های بی شائبه خود تحقیقات وسیعی را در نشر و گسترش علم ریاضی در بین عموم جامعه انجام داده اند عبارتند از: | | همچنین کسانی که با تلاش های بی شائبه خود تحقیقات وسیعی را در نشر و گسترش علم ریاضی در بین عموم جامعه انجام داده اند عبارتند از: |
| #هنری دُدنی | | #هنری دُدنی |
| #پیت هین | | #پیت هین |
| #سم لوید | | #سم لوید |
| !بازی 4*4 | | !بازی 4*4 |
| چهار چهار نوعی بازی ریاضی است که معمولاً دانش آموزان مقاطع بالاتر تحصیلی به خاطر انجام عملیات های گسترده و ساده بر روی اعداد به انجام آن مبادرت می ورزند. | | چهار چهار نوعی بازی ریاضی است که معمولاً دانش آموزان مقاطع بالاتر تحصیلی به خاطر انجام عملیات های گسترده و ساده بر روی اعداد به انجام آن مبادرت می ورزند. |
| اما بسیاری از نوجوانان در سنین مختلف نیز علاقه خاصی به انجام این بازی دارند. | | اما بسیاری از نوجوانان در سنین مختلف نیز علاقه خاصی به انجام این بازی دارند. |
| هدف از این بازی یافتن ساده ترین راه ریاضی برای بیان تمام اعداد از صفر تا بی نهایت، به وسیله __عدد 4__ است. که می بایست فقط از عملیات های معمول و ساده ریاضی استفاده کرد. اکثر نسخه های این بازی با نام __4*4__ معروف است ولی در بعضی سایت ها و منابع دیگر با نام های دیگری نیز بیان شده است. | | هدف از این بازی یافتن ساده ترین راه ریاضی برای بیان تمام اعداد از صفر تا بی نهایت، به وسیله __عدد 4__ است. که می بایست فقط از عملیات های معمول و ساده ریاضی استفاده کرد. اکثر نسخه های این بازی با نام __4*4__ معروف است ولی در بعضی سایت ها و منابع دیگر با نام های دیگری نیز بیان شده است. |
| تنها تفاوت موجود در بین نسخه های دیگر این بازی، استفاده کم یا زیاد از اعمال ریاضی است. | | تنها تفاوت موجود در بین نسخه های دیگر این بازی، استفاده کم یا زیاد از اعمال ریاضی است. |
| استفاده از حداقل، 4 عمل اصلی که عبارت است از جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*) و یا تقسیم (÷) تقریباً در تمام نسخ این بازی مشترک است. | | استفاده از حداقل، 4 عمل اصلی که عبارت است از جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*) و یا تقسیم (÷) تقریباً در تمام نسخ این بازی مشترک است. |
| در برخی دیگر از نسخه های 4*4، ریشه دوم، ((فاکتوریل)) و ((توان «ریاضی»|توان)) قراردادی نیز محاسبه می شود. عموماً استفاده از ((لگاریتم)) در این بازی مجاز نمی باشد ولی استفاده از ((اعداد اعشاری)) بلامانع است. | | در برخی دیگر از نسخه های 4*4، ریشه دوم، ((فاکتوریل)) و ((توان «ریاضی»|توان)) قراردادی نیز محاسبه می شود. عموماً استفاده از ((لگاریتم)) در این بازی مجاز نمی باشد ولی استفاده از ((اعداد اعشاری)) بلامانع است. |
- | همچنین در انواع دیگر این بازی به جای قراردادن عدد 4 در همه معادلات، از اعداد قراردادی دیگری مانند __سال تاریخ تولد فرد__ منظور می شود. برای مثال به منظور استفاده از سال ((1975م))، می بایست ساده ترین راه برای ایجاد اعداد 1، 9، 7 و 5 ارائه شود. در اینجا گوشه هایی از این بازی جذاب را که بین اعداد 1 تا 20 می باشد، به نمایش گذارده ایم. |
+ | همچنین در انواع دیگر این بازی به جای قراردادن عدد 4 در همه معادلات، از اعداد قراردادی دیگری مانند __سال تاریخ تولد فرد__ منظور می شود. برای مثال به منظور استفاده از سال ((1975م))، می بایست ساده ترین راه برای ایجاد اعداد 1، 9، 7 و 5 ارائه شود. /> |
| !!مثال | | !!مثال |
| + | در اینجا گوشه هایی از این بازی جذاب را که بین اعداد 1 تا 20 می باشد، به نمایش گذارده ایم. |
| | | |
| |
| | | |
- | | __~~E05112:0= 44-44~~__ |
+ | | __~~E05112:0= 44 - 44~~__ |
| | __0__ | | | __0__ |
| | | |
| | | |
- | | __1= 44÷44__ |
+ | | __1= 44 ÷ 44__ |
| | __1__ | | | __1__ |
| | | |
| | | |
- | | __2=4÷4+4÷4__ |
+ | | __2= 4÷4 + 4÷4__ |
| | __2__ | | | __2__ |
| | | |
| | | |
- | | __3=4÷(4+4+4)__ |
+ | | __3= 4÷ (4+4+4)__ |
| | __3__ | | | __3__ |
| | | |
| | | |
- | | __4=4+(4-4)*4__ |
+ | | __4= 4+ (4-4)*4__ |
| | __4__ | | | __4__ |
| | | |
| | | |
- | | __5=4÷(4+4*4)__ |
+ | | __5= 4÷ (4+4*4)__ |
| | __5__ | | | __5__ |
| | | |
| | | |
- | | __6=4.4+4.0*4__ |
+ | | __6= 4*4/0 + 4/4__ |
| | __6__ | | | __6__ |
| | | |
| | | |
- | | __7=4-4÷44__ |
+ | | bgcolor="#F0CCA2"">__7= 4 - 4÷44__ |
| | __7__ | | | __7__ |
| | | |
| | | |
- | | __8=4.0-4.4+4__ |
+ | | > >__8= 4/4 + 4/0- 4__ |
| | __8__ | | | __8__ |
| | | |
| | | |
- | | __9=4÷4+4+4__ |
+ | | __9=4÷4 + 4+4__ |
| | __9__ | | | __9__ |
| | | |
| | | |
- | | __10=4.4÷44__ |
+ | | __10= 4/4÷44__ |
| | __10__ | | | __10__ |
| | | |
| | | |
- | | __11=4÷4+4.0÷4__ |
+ | | __11=4÷4 + 4/0÷4__ |
| | __11__ | | | __11__ |
| | | |
| | | |
- | | __12=4÷ (4+44)__ |
+ | | __12= 4÷ (4+44)__ |
| | __12__ | | | __12__ |
| | | |
| | | |
- | | __13=4÷ 44- !4__ |
+ | | __13= 4÷44 - !4__ |
| | __13__ | | | __13__ |
| | | |
| | | |
- | | 2%" height="34" bgcolor="#F4E2CE"">__14=4.0-(4.0-4)*4__ |
+ | | 5%" height="34" bgcolor="#F4E2CE"">__14=4/0-(4/0-4)*4__ |
| | __14__ | | | __14__ |
| | | |
| | | |
- | | __15=4+4÷44__ |
+ | | __15=4 + 4÷44__ |
| | __15__ | | | __15__ |
| | | |
| | | |
- | | __16=(4-44)*4.0__ |
+ | | __16=(4-44)*4/0__ |
| | __16__ | | | __16__ |
| | | |
| | | |
- | | __17=4÷4+4*4__ |
+ | | __17=4÷4 + 4*4__ |
| | __17__ | | | __17__ |
| | | |
| | | |
- | | __18=4.0+4.0*44__ |
+ | | 18%" height="34" bgcolor="#F4E2CE"">__18= 4/0 + 4/0*44__ |
| | __18__ | | | __18__ |
| | | |
| | | |
- | | __19=4÷4-4-!4__ |
+ | | __19=4÷4 - 4-!4__ |
| | __19__ | | | __19__ |
| | | |
| | | |
| | __20=(4+4÷4)*4__ | | | __20=(4+4÷4)*4__ |
| | __20__ | | | __20__ |
| | | |
| | | | |
|
| | | |
- | برای ((اعداد اول)) مانند 113 و 123 معمولاً راه حل محاسبه آن قدری مشکل است. __ویلر__ برای حل ین موو راه حل زیر را پیشنهاد کرده ات: ::{TEX()} {4÷(4+!4)-((4) G (G } {TEX}:: |
+ |
برای ((اعداد اول)) مانند 113 و 123 معمولاً راه حل محاسبه آن قدری مشکل است. برای حل نها می ون راه حل های زیر را پیشنهاد دا: ::{TEX()} {4\times(4!+4) + (4\cdot 4)} {TEX}:: |
| برای 123 نیز راه حلی توصیه می شود اگرچه قدری مشکل به نظر می رسد: | | برای 123 نیز راه حلی توصیه می شود اگرچه قدری مشکل به نظر می رسد: |
- | ::{TEX()} {4√-!4(4./4√)√ √√} {TEX}:: |
+ | ::{TEX()} {(4!+4) (44\cdot 4) \cdot 4 +44 +\sqrt{4}} {TEX}:: |
| اولین مقاله ای که درباره این فعالیت (بازی و ریاضی) منتشر شد، در __مجله ریاضی، آفرینش و تحقیق__ بود که به وسیله __رُز بال__ در سال ((1892م)) به علاقه مندان عرضه شد و در این مقاله توضیح و تاریخچه ای از بازی و ریاضی در گذشته به میان آمده بود. | | اولین مقاله ای که درباره این فعالیت (بازی و ریاضی) منتشر شد، در __مجله ریاضی، آفرینش و تحقیق__ بود که به وسیله __رُز بال__ در سال ((1892م)) به علاقه مندان عرضه شد و در این مقاله توضیح و تاریخچه ای از بازی و ریاضی در گذشته به میان آمده بود. |
| !همچنین ببینید | | !همچنین ببینید |
| + | *((بازی)) |
| *((منطق در بازی ها)) | | *((منطق در بازی ها)) |
| *((مهارت در بازی ها)) | | *((مهارت در بازی ها)) |
| *((بازیهای ریاضی)) | | *((بازیهای ریاضی)) |
| *((بازی های فکری)) | | *((بازی های فکری)) |
| !مطالعات بیشتر | | !مطالعات بیشتر |
| *[http://www.ashbacher.com/jrecmath.stm] | | *[http://www.ashbacher.com/jrecmath.stm] |
| *[http://www.mathpuzzle.com] | | *[http://www.mathpuzzle.com] |
| *[http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/fun/4444] | | *[http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/fun/4444] |
| *[http://www.dwheeler.cpm/fourfours] | | *[http://www.dwheeler.cpm/fourfours] |
| *[http://www.comp-sci.demon.co.uk/p00010.html] | | *[http://www.comp-sci.demon.co.uk/p00010.html] |