تاریخچه ی:
بازار آزاد
اصطلاح __بازار آزاد__ دارای دو مفهوم اقتصادی نزدیک به هم است:
1) ((بازار))ی که در آن ((دولت)) دخالتی نداشته باشد و نیروهای ((عرضه)) و ((تقاضا)) آزادانه عمل کنند. بازار آزاد در این مفهوم بیشتردر متون مربوط به نظریه های اقتصادی کاربرد داشته و معادل « اقتصاد بازار آزاد» است.
2) بازاری که در آن با سوء استفاده از تقاضای بازار، ((کالا))های کمیاب به ((قیمت)) گزاف به فروش روند و بدون وقفه به خریدار تحویل داده شوند.
این وضعیت بویژه در خلال جنگ ها و انقلاب ها یا دوره های بحرانی پس از آن پدید می آید و اساساً با نظام دو قیمتی همراه است: قیمت متداولی که برخی مشتریان خاص می توانند بر اساس آن کالاهای کمیاب را مستقیماً از تولید کنندگان یا توزیع کنندگان اصلی دریافت دارند، و قیمت بسیار بالاتری که طبق آن همان کالا توسط برخی تولید کنندگان، توزیع کنندگان، یا ((دلال))ان به متقاضیان معمولی بازار عرضه می گردد.
در ایران پس از انقلاب بازار آزاد در کنار ((بازار سیاه)) و نظام سهمیه بندی ((کالاهای اساسی)) عمل کرده و در خصوص بعضی کالاها مصداق داشته است. مثلاً کره، پنیر، یا گهگاه گوشت مرغ و گوشت قرمز از جمله کالاهایی بودند که مشمول کارکرد بازار آزاد می شده اند.
فرق این بازار با ((بازار سیاه)) آنست که معاملات بازار آزاد منع قانونی ندارد.
!لینک زیر را نیز مشاهده کنید
*((ستاد بسیج اقتصادی))