منو
 صفحه های تصادفی
فورهند قدرتی مدرن
سه ویژگی پیامبر - ص - : گواه، بشارتگر، بیم دهنده
نورپردازی در تلویزیون
انواع دگرگونی
آزمایش پلیمریزاسیون زنجیری متیل متاکریلات
رشته فقه و اصول اسلامی
دیاژنز دریایی در رسوبات کربناته عصر حاضر
تیره گل سرخ
حجاب در قرآن
درخواست پیامبر اکرم از خدا برای امام علی علیه السلام
 کاربر Online
757 کاربر online
تاریخچه ی: اهم و مهم در فقه شیعه

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-6Lines: 1-18
-یک وظیفه بزرگ برای مجتهد دین، آشنایی با موضوعات است، فقیه اگر با موضوعات آشنا نباشد، اهمیتها را درک نمی کند، وقتی که اهمیتها را درک نکند، بسا هست که پا فشاری می کند روی موضوع کوچکتر و موضوع بزرگتر را از دست می دهد.
اسلام بر فقها و مجتهدین واجب می شود که شرایط زمان خودشان را بشناسند، یعنی اهم و مهم ها را در زمانهای مختلف بشناسند. اگر بشناسند بسیاری از مشکلاتی که امروز طرح می شود و واقعاً به صورت یک موضوع مشکل و یک بن بست وجود دارد از میان می رود. این یک راه است در انطباق اسلام با مقتضیات زمان: تغییر قانون اسلامی، اما تغییری که نسخ نیست، تغییری که خود اسلام اجازه داده است، خودش قوانین را به گونه ای قرار داده است که با نتیجه در شرایط مختلف، زمانهای مختلف، مکانهای مختلف فرق می کند. حتی خوردن شراب که چقدر در اسلام این حرام تاکید شده است اگر در جایی حفظ جانی موقوف به خوردن شراب باشد که تشخیص آن با پزشکان است نه با فقها. در اینجا حفظ جان از نخوردن شراب مهمتر است.
قوانین اسلامی به اصطلاح امروز در عین اینکه آسمانی است، زمینی است؛ یعنی بر اساس مصالح و مفاسد موجود در زندگی بشر است. به این معنا که جنبه مرموز و صد درصد مخفی و رمزی ندارد که بگوید «حکم خدا به این حرفها بستگی ندارد، خدا قانونی وضع کرده و
خودش بیان می کند که هر چه قانون وضع کرده ام براساس همین مصالحی است که یا به جسم شما مربوط است یا به روح شما؛ با اخلاق شما، به روابط اجتماعی شما، به همین مسائل مربوط است، یعنی یک امور به اصطلاح مرموزی که عقل بشر هیچ به آن راه نداشته باشد نیست.
در سیستم قانونگذاری اسلام راهی برای عقل باز شده است یعنی اینکه جعل احکامش بر اساس مصالح و مفاسد واقعی و نف ااری است، وسیله شده که در اصل سیستم قانونگذاری راه برای عقل وجود داشته باشد آنگاه خود اسلام گفته احکام من عقلانی است و بسیاری از مسائل را از طریق عقل کشف می کند زیرا برخی موارد در قرآن نیست در سنت و حدیث هم نیست چرا که ما احادیث زیادی داشته ایم که از بین رفته است بنابراین عقل می تواند آن را کشف کند.
+یک وظیفه بزرگ برای ((مجتهد)) ((دین))، آشنایی با موضوعات است، ((فقیه)) اگر با موضوعات آشنا نباشد، اهمیتها را درک نمی کند، وقتی که اهمیتها را درک نکند، بسا هست که پا فشاری می کند روی موضوع کوچکتر و موضوع بزرگتر را از دست می دهد.

((اسلام)) بر فقها و مجتهدین واجب می شود که شرایط زمان خودشان را بشناسند، یعنی اهم و مهم ها را در زمانهای مختلف بشناسند. اگر بشناسند بسیاری از مشکلاتی که امروز طرح می شود و واقعاً به صورت یک موضوع مشکل و یک بن بست وجود دارد از میان می رود. />
این یک راه است در انطباق اسلام با مقتضیات زمان: تغییر قانون اسلامی، اما تغییری که نسخ نیست، تغییری که خود اسلام اجازه داده است، خودش قوانین را به گونه ای قرار داده است که با نتیجه در شرایط مختلف، زمانهای مختلف، مکانهای مختلف فرق می کند.

حتی خوردن شراب که چقدر در اسلام این ((حرام)) تاکید شده است اگر در جایی حفظ جانی موقوف به خوردن ((شراب)) باشد که تشخیص آن با پزشکان است نه با فقها. ~~violet:در اینجا حفظ جان از نخوردن شراب مهمتر است.~~

~~darkgreen:::__
قوانین اسلامی به اصطلاح امروز در عین اینکه آسمانی است، زمینی است؛__::~~

یعنی بر اساس مصالح و مفاسد موجود در زندگی بشر است. به این معنا که جنبه مرموز و صد درصد مخفی و رمزی ندارد که بگوید «حکم خدا به این حرفها بستگی ندارد، خدا قانونی وضع کرده و خودش بیان می کند که هر چه قانون وضع کرده ام براساس همین مصالحی است که یا به جسم شما مربوط است یا به روح شما؛با ((اخلاق)) شما، به روابط اجتماعی شما، به همین مسائل مربوط است، یعنی یک امور به اصطلاح مرموزی که ((عقل)) ((بشر)) هیچ به آن راه نداشته باشد نیست.

در سیستم قانونگذاری اسلام راهی برای عقل باز شده است یعنی اینکه جعل احکامش بر اساس مصالح و مفاسد واقعی و یی است، وسیله شده که در اصل سیستم قانونگذاری راه برای عقل وجود داشته باشد آنگاه خود اسلام گفته ((احکام)) من عقلانی است و بسیاری از مسائل را از طریق عقل کشف می کند زیرا برخی موارد در قرآن نیست در سنت و حدیث هم نیست چرا که ما احادیث زیادی داشته ایم که از بین رفته است بنابراین ((عقل)) می تواند آن را کشف کند.

نگاه کنید به:
!((زیارت امام حسین و جوابهای متناقض))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 18 مرداد 1384 [08:39 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [13:00 ]   3   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [11:36 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [11:22 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..