تاریخچه ی:
انگیزه پژوهش درباره دین
*میل فطری و غریزی به شناختن حقایق و اطلاع از واقعیتها که ((فطرت)) حقیقت جویی یا ~~green:حس کنجکاوی~~ نامیده می شود ، و از آغاز کودکی در هر انسانی شروع می شود و تا پایان عمر ادامه دارد، نخستین عاملی است که انسان را برای بررسی همه مسائل و از جمله مسائل دینی و شناختن ((دین حق)) بر می انگیزاند .
*عامل دیگر : ((غریزه)) منفعت طلبی و گریز ازضرر و زیان میباشد که انسان هر عاملی را که برایش نفع و منفعت داشته باشد بررسی می کند تا آن را بدست آورد و هر عاملی را که برای او زیان به همراه داشته باشد ، طرد می کند.
لذا دین نیز اگر بتواند به تأمین خواسته ها و منافع و مصالح انسان کمک کند و جلو زیانها و خطرها را بگیرد، برای وی مطلوب خواهد بود ، و انسان به پژوهش در رابطه با آن خواهد پرداخت .
*به طور خلاصه می توان گفت:اگر رسیدن به منفعت و گریز ازضرر و زیان ، مطلوب فطری انسان است ، ((پژوهش)) درباره دینی که مدعی ارائه راه صحیح به سوی منفعت بی نهایت و ایمنی از ضرر بی نهایت است، ضرورت دارد.
!نظر دانشمندان
برخی از دانشمندان دلایل پژوهش انسان درباره دین را سه مورد زیر می دانند:
*الف: ~~green:قاعده دفع ضرر محتمل~~
یعنی شخص با اطلاع از ادعای پیامبران که از طرف خداوند برای ((هدایت)) بشر آمده اندو نپذیرفتن دعوت ایشان دارای منافع احتمالی بی نهایت و مخالفت با ایشان مستوجب ضررهای احتمالی بی نهایت است در صدد ((تحقیق)) پیرامون دین بر می آید تا ببیند آیا ادعای پیامبران درست است یا نه . به ویژه هنگامی که اطلاع پیدا کند که دعوت ایشان مشتمل بر بشارت به ((سعادت)) و نعمت ابدی و ((انذار)) از شقاوت و ((عذاب)) جاودانی بوده است .
*بنابر این چون منفعت احتمالی پی جویی دین ، بی نهایت است هر قدر هم احتمال دستیابی به نتیجه قطعی درباره آن ، ضعیف باشد باز هم ارزش تلاش در راه آن ، بیش از ارزش تلاش در هر راهی است که نتیجه محدودی داشته باشد .
*ب: ~~green:شکر منعم~~
یعنی همانطور که انسان در یک مهمانی از میزبان تشکر می کند ، احساس فطری و عقلانی بشر می خواهد ببیند که این همه ((نعمت)) آیا منعم و بخشنده ای دارد یا خیر؟
*ج: ~~green:انتخاب موضع صحیح~~
چون انسان نیازهای متعددی دارد ، صحت انتخاب انسان در رفع نیازمندیهای خود و جامعه زمانی مورد ((تصدیق)) قرار می گیرد که ادله ((الهیون)) مورد بررسی قرار گیرد،و این تصدیق توسط ((عقل)) صورت می گیرد .
*بنابراین نتیجه می گیریم که چون دین منشأ فطری دارد ، انگیزه پژوهش درباره آن نیز فطری است و بر اساس حس کنجکاوی و غریزه حقیقت جویی بشر می باشد.